H

hopptossa

har en underbar (fast ibland lite FÖR pigg) islandshingst.. han är inte så gammal och vi red in honom i sommras men jag har lite problem med att få honom att skilja på tölt och trav.. för att inte tala om passgång.. vore snällt om nån vänlig själ kunde komma med tips..:bow: (OBS unghäst)

Sv: Tölt??

Ett bra tips är att lämna honom till en tränare på tillridning ca en månad. Det gör susen!

Eller rida privatlektioner för en tränare ca en gång per vecka. Rider du privatlektion kan ni göra det i skogen så slipper du tråka ut honom på bana.

Senast ändrad:

Tips över internet är otroligt svårt då man inte sett hästen och inte har en aning om hur du rider. Det lite "tråkiga" tipset blir: vänd dig till en islandshästinstruktör!

/Malin

:smirk: jo jag vet väntar på en... men det kan visst ta ett tag å man har ju så svårt å vänta

Longera på volt (trav), tömkör (tölt).
Varför börja med passen nu..?
Kan han inte tölta och trava ordentligt saknas sannolikt styrka.
Hur har du gjort med galoppträningen? Utmärkt sätt att stärka en häst!
Få ordning på de andra gångarterna först innan du ger dig på passen.

Sannolikt är det värt att vänta på instruktören, annars kan du få ännu större problem. Longera är någorlunda riskfritt.

tja de e väl mest han som vill köra passen om man säger så... hur långt får ett galopppass va? förstår att det är olika för olika hästar men finns det nåt ungefärligt?
tack för tipsen förresten!

tja de e väl snarare han som vill tölta om man säger så... hur långt "får" ett galopppass va? förstår att det e olika för olika hästar men finns det nåt ungefärligt?
tack för hjälpen förresten!

Börja med LYDNAD först. Innan du börjar sortera gångarterna och i väntan på instruktör. träna på skritt-halt-skritt-halt. Tänk på att pållen skall kunna stå stilla i halten med eftergift på tygeln även ute i skogen (de tenderar ju att bli lite piggare där än på volt).
Sedan, när skritt-halt börjar sitta kan du gå vidare med tölt/trav-skritt-halt osv elelr tölt/trav-halt. Tänk hela tiden på att avra lugn och konsekvent själv.

/Malin

jo det e han rätt duktig med men han kan ju alltid bli bättre:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar