Tölt-trav

Lobelia

Trådstartare
Att islänningar har olika lätt för gångarterna beroende på om det är uppförs eller neförsbacke det är jag väl medveten om, men varför? Vad är mekaniken/teorin bakom att många hästar har lättare för traven i uppförsbackar, det har väl med steglängd och fördröjning av steget att göra och är väl närbesläktat med användning av boots. Jag vet väl i teorin hur jag bör sätta bootsen för att få fram den taktförändring jag vill, men är dålig på vad som egentligen händer.

När jag var ute och promenerade med pållan så ville jag sätta lite fart på henne och placerade mig bakom henne. Vi befann oss i en lätt nerförsbacke och han satte glatt av i tölt (och sneglade besviket på matte som inte orkade springa så långt och snabbt = öppna), när vägen började luta uppför blev det givetvis trav som vanligt. Kan jag göra något för att uppmuntra tölten i det här läget och ändå behålla friheten och den naturliga balansen. Hästen är femgångare med lätt för alla gångarter, passen är förståss inte tränad.

Jag tror att det kan vara så att det är jobbigt att tölta i uppförsbackar för vissa hästar det kräver mer bakdelsaktivitet, och det är svårare för hästen att gå i upprest hållning i uppförsbacke, den måste ju ofta gå i lägre from i uppförsbacke för balansens skull...av samma anledning blir ju tölten hos vissa hästar bättre i uppförsbacke, just för att den tar i mer med bakdelen....jag kanske var det inte svar på din fråga , och detta är bara gisningar fårn min sida.

I erat fall ökar bakbensaktiviteten mycket i en nedförsbacke, bakbenen skjut under hästen och för en pålle med liten ländmuskulatur är det till en viss hjälp vid träning. Men man skall också ha klart för sig att detta sker helt ofrivilligt, då pållen inte har orken att stå emot trycket som bli i bakbenen i en nedförsbacke.

När pållan sen hamnar på ett plant underlag, släpper den bakbenen och hamnar därmed på bogen som ger de flesta hästar gångarten trav.

Nja pållan forsatte i tölt även på plant underlag och möjligen även när det vände en aning, men jag orkade inte springa längre :o. Det var först naär vi startade på ny kula som det blev trav.

Nu skrev jag nästan alla pållar, en viss spänning kan vara kvar ett tag. Men rätt säkert hade pållan hamnat i trav efter en stund även på plant underlag, orsaken är fortfarande densamme.

Jo, du har säkert rätt, och töltar gör hon även när hon är spänd. Det var en mardröm på mälarkliniken innan jag lyckades övertyga honom om att pållan skulle trava bara hon slapp stallgången..

Jag brukar träna min häst från marken i alla gångarter (nåja, i galoppen springer jag inte med själv, utan då får hästen snällt hålla sig på en volt runt mig...). Jag har då repgrimma på hästen, och han går i princip i fri form (=repet jag håller i hänger löst) hela tiden i alla gångarter.

För att få tölt gör jag ungefär som du redan kommit på att man gör, dvs jag placerar mig vid sidan av hästen rätt långt bak (precis framför bakbenet) så att hästen blir aningen ställd mot mig (min häst gör det mer eller mindre av sig själv). Genom min position i förhållande till hästen, verkar jag ju ganska starkt drivande och hjälper därmed hästen att få med sig bakdel/bakben. Sedan "förhåller" jag med rösten och kroppsspråket så att det blir en samlad skritt av det hela. Därefter framåtdrivning tills hästen töltar. Sedan är det bara att orka springa!!!

För att få trav låter jag hästen gå i en längre, lägre form i skritten, och befinner mig strax bakom bogen när jag driver på. Då brukar det bli trav "av sig självt".

Avsaktningar gör jag alltid med kroppsspråk och röst, inte genom att dra i repet. Får hästen stanna "själv" brukar den göra rätt, dvs bromsa med bakdelen, istället för att dra emot repet och hamna på framdelen.

Jag brukar också vara noga med att träna lika mycket från båda sidor, precis som vid all annan träning.

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25