Tölt på ung islänning?

L

LillaUFO

Hejsan! Jag rider en Islänning några dagar i veckan nu på sommaren som jag skulle behöva hjjälp med.. Han är bara 7 år och kan ingenting! Han bara stressar och grisepassar hela tiden i alla gångarter. Han är dock hyfsad på galopp. Jag är en väldigt ovan islandsryttarinna. Jag har rättare sagt aldrig ridit någon annan islänning en han. Ägarinnan till hästen föder upp islänningar och vill inte att han ska grisepassa hela tiden. hon vill att jag ska se till att han inte gjör det! Så nu ber jag alla som kan nått om islänningar hjälpa mej! Hur gör man när man ska börja tölta? Hur Lungar man honom? Tack på förhand / lillaUFO:D

Sv: Tölt på ung islänning?

Först å främst ta hjälp av tränare eftersom du är en ovan islandsryttarinna. Sen skulle jag satsa på att lugna ner hästen genom mycket skrittövningar, såsom skänkelvikningar, öppnor/slutor. Mjuka upp hästen osv. Stressad häst = spänd häst = grisepass enligt min mening. Sen mycket longering så hästen hittar sin egna balans i traven för att sedan överföra detta till ridningen.

Men att rida inför instruktör är bara att rekomendera! Hästen är så pass ung!. lättare att göra rätt från början än att behöva fixa till felen efter några år (vet själv hur pass jobbigt de är att "skola" om en felriden häst).

Min metod i din situation är att först hitta traven. Rid ut i ojämn terräng, skog och ojämna fält. Om du måste rida längs en väg så välj vägkanten där det är ojämnt. Stör den så lite som möjligt, rid gärna på lång tygel. När det fungerar bra så låt den även trava på jämnare underlag, som på vägen. När hästen på detta sätt hittat sin egen balans i traven och byggt upp styrka så är det inte ovanligt att tölten kommer av sig själv när man börjar samla hästen lite.
Denna metod har jag använt på flera icke töltsatta femgångare, och med lite tålamod så kommer tölten utan att man behöver pressa fram den. Det är ju viktigt att inte stressa hästen när man töltsätter eftersom det då finns risk att hästen under resten av sitt liv förknippar tölt med stress.
Ta ett steg i taget med träningen och var glad över även de små framstegen!

Hej du!
Låter jobbit... Mitt tips, ta hjälp av en tränare som alla slltid säjer...

Men man kan göra en del själv oxå! Du säjer att han inte kan något alls, så d är ju lite tungt för dej;)
Mycket lugnande övningar, kan han flytta på volt? Det är den bästa o mest grundläggande övningen enl. min mening. Longera o dubbel longera över bommar o tömmkör i all möjlig miljö så han får hitta formen i skritt o trav. D hade nog vart bra om ägeren till hästen kunde låta dej rida en välutbildad islandshäst, så du vet hur det ska kännas när hästen töltar i rätt form osv.

Lycka till o skriv senare om hur d går:):)

Håller med dig där, försöka hitta traven först kan vara effektivt ofta innebär det inte samma stress för hästen som när en ovan islandsryttare ska försöka pressa fram tölt!

Trav över bommar och trav ute i naturen, inte försöka nöta på volten med en häst som säkerligen har svårt med balansen utan ut på raka grusvägar och skogsstigar och försök hitta takt och balans i trav och galopp först.

Jag säger som de flesta redan sagt, ta hjälp av en kunnig tränare.

Och som du sa, Vili, ut i skogen och trava och galoppera eftersom det är lättare än på volten. :)

Jag skulle ta hjälp av en tränare. Men när jag började med tölten på Roddan började jag bara med att öka skritten, bara skänkla och skänkla då kan det ju hända att hästen börjar trava korta tyglarna och skänkla. En häst som Roddan som gärna hänger på tygeln får jag ha väldigt höga händer på. Men nu har jag börjat sänka dem. Men det bästa hade vart om du tog hjälp av en tränare!

Lycka till :)

Ok, du kommer inte att reda ut det här själv. om du vill att hästen ska tölta så måste du ta hjälp av en duktig tränare. Och det är verkligen dags att ta hjälp med en sjuåring som bara grisepassar!Traven kommer nog inte att hjälpa dig att hitta tölten, men det är väldigt mycket bättre om du kan trava istället för att grisepassa runt på honom. Skrittarbeta efter bästa förmåga i paddock och trava/galoppera i skogen. Ta hjälp med resten och lycka till!

En häst som Roddan som gärna hänger på tygeln får jag ha väldigt höga händer på. Men nu har jag börjat sänka dem. QUOTE]
En liten kommentar bara, varför höga händer om hästen hänger på bettet? Vad jag har hört så har det aldrig hjälpt? Jag har istället drivit på baken?

En häst som Roddan som gärna hänger på tygeln får jag ha väldigt höga händer på. Men nu har jag börjat sänka dem. QUOTE]
En liten kommentar bara, varför höga händer om hästen hänger på bettet? Vad jag har hört så har det aldrig hjälpt? Jag har istället drivit på baken?

Ja exakt!! Man ska ju inte dra upp hästen i tölten, absolut inte!!
För att hästen ska kunna tölta måste den få in baken under sig, för att göra en lång historia kort, du ska DRIVA in hästen i tölt, inte DRA upp den i tölt!!

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 611
Senast: Boj
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ridning Går det att få till? Om ja, hurdå? Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men...
2
Svar
27
· Visningar
3 105
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix