tölt och vikt??

D

Dezz

Hej!

Har en undring, om jag sitter barbacka på min häst med min dotter framför mig (hon är 4 år) så har han lättare att tölta än om jag sitter på honom själv..

vad kan detta beropå?? jag sitter likandant men tyngden blir ju en annan och även att han får en del av tyngden längre bak, kan det bero på det??

Sv: tölt och vikt??

Du sitter ju säkert lite längre bak, för att dottern skall få plats framför dig. Jag är övertygad om att det är därför hästen töltar bättre!

Att du sitter längre bak skulle jag också tippa på att det är, om du inte rider annorlunda när du rider själv än när din dotter är med!

Det kan också vara så att du är mer avslappnad, eller rättare sagt inte så koncentrerad just på tölten, eftersom din dotter är med och du ägnar en stor del av ditt medvetande åt att se till att hon inte ramlar av.

Är du mindre spänd blir hästen mindre spänd.

Bara en tanke.

precis min tanke med.
Du slappnar av och då gör hästen det med. Och vipps så töltar den:)

Sitter du barbacka när du rider själv oxå? annars kan det ju vara sadeln som hindrar.

Slappnar du av när du rider med dottern på?
Jag spänner mig mera när min kusin åker med framför, Du kanske ska spänna dig om du gör det :) :D Haha kanske inte ;)

prova att rida barbacka ensam, men lämna utrymmet framför dig. då får du veta om det är vikten, i alla fall.

min manna höll sin häst för hårt, och samlade för mycket(hästen är mycket lättsamlad) så han grisepassade. Alltså, han spände sig vid samling. håller du mindre i hästen när din dotter är med?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 433
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2