tölt, kondition, muskler?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Islandstjej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 368
I

Islandstjej

hej,

jag har ett islandssto på 11 år som för ca 1 månad sen vart frisk förklarad från en liten olycka i boxen, hon och hästen mitt emot börja sparka o Hekla sparka i med hasen i vattenkoppen o fick en blödning o inflamation i hasen.
och har varit halt i ca 3 månader, men för en månad fick jag börja rida som vanligt igen men hålla koll på hasen o svullnaden kommer kanske aldrig gå ner eftersom att det kan vara en gala (stavning)
men hekla har ALLTID i hela sitt liv haft svårt för att tölta, hon väljer ist grisepass, men när hekla var 4,5 sattes hon på ridskola tills jag köpte henne för 1,5 år sen. och jag har kämpat som ett djur med tölten men den sätter sig aldrig! :(:confused:
men nu efter 3 månaders "skada" har den bara satt sig, fast då utomhus men inte inomhus, får inte ett ända steg i ridhuset men ute går hon som en klocka.
jag behöver knapt ta i munnen lr driva,

men jag skulle vilja att hon går under sig o börjar bära upp sig själv, för hon kan faktiskt men hon gör det inte, hur mkt jag än kämpar :cry:
men när man ska göra, back/framdelsvändingar med henne i tölt lr skritt så har hon inte riktigt koll på backdelen, hon snubblar på sig själv mm...

och så skulle jag vilja ha hjälp med tips om hur jag ska träna upp muskler o kontitionen igen, hon har tappat allt fast bara på ryggen...
vi har ett sandtag vi kan klättra i, terränghinder i sanden, galoppsträcka i sanden, vatten man kan rida igenom som går upp till knäna. skog o grusvägar, oval bana, paddok och två ridhus.

hur skulle ni gjort om det var eran häst? och vad tycker ni att jag ska göra?

tack på förhand!
Emma!

Sv: tölt, kondition, muskler?

det är lite svårt att bara såhär säga hur du ska göra med en häst jag aldrig har sett. På vilket sätt jobbar du nör du vill få henne att sätta mer under sig? Kan det kanske vara pga underlaget i ridhuset som hon inte vill tölta rent? Eller kan det vara att framåtbjudningen brister?
Försök fortsätta med framdelsvändningarna, men bara i skritt tills hon kan hålla reda på benen. Att hon snubblar där bak kan bero på att hon inte vinklar kotorna och det leder även till passtakt. Jobba med att flytta henne för hand också, både framdel och bakdel.
Om det är så att hon tappar framåtbjudningen i ridhuset kan du träna övergångar mellan galopp och tölt. En del hästar blir bara mer passtaktiga av det och en del funkar det för. Som sagt så är det svårt för mig att säga exakt vad du ska göra.
Tölta mycket ute om det går bra, så hon bygger mer muskler i ren tölt.

För att bygga upp kondition och muskler är det super att klättra. Då måste hästen verkligen använda ryggen när den tar i. Vatten har jag ingen erfarenhet av, då jag inte har något tillgängligt. Men jag kan tänka mig att det är bra då hästen får lyfta mycket på fötterna (kanske är bra för att vinkla kotorna bak också?).
Den bästa övningen för att bygga upp ryggmuskler är nästan att rida i trav i lång, låg form.

Lycka till :)

okej, tack så jätte mkt, det ska jag tänka på! :D

Du kan tömköra också, så ryggen blir fri, tömkör över högre cavaletti det är bra för bak och rygg. Att du klättarra o rider i sand o vatten är jättebra, försök att gå där också. När styrka komme rkan hon nog tölta i ridhus, bry dej inet om det, allt komme rinte på en gång. Bygg upp o ta det som det kommer.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 309
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 091
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 200
Senast: fettso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka