Tölt i form..?

Hej!

Kom och tänka på en konsig fråga när jag såg en film med en töltande häst från VM i somras...:idea:

När man töltar sitter man helt stilla eftersom hästen töltar med sänkt rygg. Men när man gör så att hästen går på tygel i tex trav så "höjer" hästen ryggmusklerna.. blir det inte så även i tölt när hästen går på tygel och höjer ryggmusklerna?:confused: i så fall borde inte man inte sitta still i tölten om hästen går på tygel och höjer ryggmusklerna..?

Kanske inte världens bästa förklaring till min fråga men skriv om jag har berättat dåligt eller du/ni inte förstår..

Kanske finns en enkel förklaring till det hela som jag inte fattat:D
Tacksam för svar!

//loddie

Sv: Tölt i form..?

öhh okej...

hästen ska ju alltid tölta med höjd rygg....och om/att man inte sitter still har ju inget med ryggen att göra väl..
det har med steget att göra...ju mer ryggen kommer upp destå mer bär sig hästen= destå mer steg får den=större rörseler blir att du inte sitter lika still...

eller är jag ute o cyklar?

Jag tror att hon syftade på det där kvinnan på VM filmen, eller ?

Då mannen sa typ "och se så stilla dom sitter" och då svarade kvinnan att "ja men islandshästarna töltar ju med sänkt rygg, därför blir det ju väldigt behagligt att sitta på" eller något liknande:smirk:

Oj, här lät vi nedvärderande :smirk:

Sen det där med att om dom går på tygeln, så höjer dom ryggen är väl inte riktigt rätt. Bara för att dom går på tygeln så höjer dom ju inte ryggmuskelaturen, all ridning måste ju komma bakifrån fram till bett.

Gå in och läs lite här; http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-472643.html

Senast ändrad:

Ska dem inte alltid jobba med ryggen oavsett gångart?!! Jag hade fått för mig att ryggmuskelaturen är jätteviktig och något man alltid strävar efter :confused: ???

Alltså, man sitter väl inte helt still i tölten precis, om man skulle jämföra med marknivån... Det gör man ju inte i skritt heller. Men eftersom tölten saknar svävmoment blir rörelsen mer flytande och mindre stötig. Det är väl DET man menar när man säger att man sitter still när man töltar? Min häst rör både på mig och sig själv när han töltar i form....

På Vm-programmet på Tv var det Lena Lundén som sade det uttalande (sänkt rygg). Hon finns här på Buke, om vi ropar snällt kanske hon kommer fram?

/Malin

*ropar snällt*

näe men alltså va var det för slags uttalande? ursäkta men så kan man väl inte generalisera eller har jag fel? töltar alla islandshästar med sänkt rygg? ska de det?....:confused:

Tölt är väl inte alltid mjuk o så.
Har inte de hästarna med stora gångarter (högalyft) i tölten lite mer skumpig takt?

När min pålla får vara symaskin så är hon väldigt mjuk att sitta på, men när det tränas i paddocken eller på vägen och hon blir lite mer på så är det inte super mjukt längre.

Josephine skrev:
Jag tror att hon syftade på det där kvinnan på VM filmen, eller ?

Då mannen sa typ "och se så stilla dom sitter" och då svarade kvinnan att "ja men islandshästarna töltar ju med sänkt rygg, därför blir det ju väldigt behagligt att sitta på" eller något liknande:smirk:

Oj, här lät vi nedvärderande :smirk:

Sen det där med att om dom går på tygeln, så höjer dom ryggen är väl inte riktigt rätt. Bara för att dom går på tygeln så höjer dom ju inte ryggmuskelaturen, all ridning måste ju komma bakifrån fram till bett.

Gå in och läs lite här; http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-472643.html

Om jag inte minns fel så sa dom på ridskolan att hästen ska gå på tygel, då höjer den ryggmusklerna och arbetar i rätt form. Då sitter inte ryttaren direkt på ryggen utan hästen "väver" ryggmusklerna så att det inte får ont i ryggen. Och går hästen på tygel i tex trav så får den mera svung om jag inte har fel:crazy:

Får kanske ta och fråga tränaren om detta..:idea:

//loddie

För det första är det en milsvid skillnad mellan att gå i rätt form och att "kröka på nacken". Alla hästar kan kröka på nacken och få en lodrät form på huvudet, det är därmed inte sagt att de går i "rätt form". När hästen går i rätt form får den in bakdelen under sig och "arbetar med ryggen" samtidigt som den slappnar av i nacken (då menar jag INTE knäpper av och går bakom hand :mad: !!!).
Unga "isisar" har ofta svårt att bära sig i tölten vilket gör att man får hjälpa dem genom stöd (INTE dragkamp :mad: !!!) i handen och högre form (INTE huvudet i det blå :mad: !!!) tills de är bättre musklade och har en ok balans.
Det är MYCKET viktigare (och betydligt skönare ;) ) att hästen arbetar med bakdel och rygg än att den kröker på nacken!!!

IrpaSnirpa skrev:
Tölt är väl inte alltid mjuk o så.
Har inte de hästarna med stora gångarter (högalyft) i tölten lite mer skumpig takt?

När min pålla får vara symaskin så är hon väldigt mjuk att sitta på, men när det tränas i paddocken eller på vägen och hon blir lite mer på så är det inte super mjukt längre.

nej exakt det jag skrev:smirk: läs igen jag skrev att det har ju med steget att göra hur pass tölten känns. alltså såklart större rörelser och lyft "hoppar" mer lyften blir ju högre och högre på hästarna men tölten blir ju inte direkt bekvämare o bekvämare det kan man ju inte säga utan det bekvämaste är ju en islandshäst med inte så stort steg i tölten för då rör den sig ju mindre med.

men det med om ryggen är upp eller ner hm....det är jag lite förvirrad över, skillnaden därimellan hur passa mkt rörelserna känns men töltar en häst på tygen=höjd rygg och i form med mer vikt på bakdelen där den sätter under sig bakbenen mer den får ju aotomatiskt ett större steg med friare bogar där den kan få upp sina framben högre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 516
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 883
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka