Tölt i barocksadel?

L

lilla e

Jag har fått för mig att man sitter väldigt bra i "barocksadlar". Jag har en islandshäst som jag vill rida töllt på funkar det i en sådan sadel? Det krävs att man kan flytta vikten mer bakåt under tölten, går det? Bogarna får inte heller störas.
Snälla hjälp mig hitta en bra sadel.
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Vad jag förstått finns det vissa barocksadlar som inte går att tölta i och vissa som går. Vad det beror på vet jag inte. Men det bör gå att fråga sej fram till vilken man kan tölta i. Ibland kan man se en kommentar om det i annonser etc.
Vet att många har safirsadeln till sina isisar och den är ju lite barock. Har sett isisar ridas med vanliga barockmärken också.
 
Sv: Tölt i barocksadel?

En undran bara; kan du inte flytta din tyngdpunkt utan att dra dig bakåt med rumpan? Kanske vinkla ditt bäcken på ett drivande vis?
Eller, förlåt mig, jag förstår inte riktigt frågeställningen:o . Kan du förklara hur du menar?
Eller menar du att bakvalvet skulle ta emot?
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Jag rider själv islänning med en Espaniola.
Detta med att flytta vikten bakåt är tyvärr något som många islandsryttare gör, man lär sig ex. att vid turridning luta sig bakåt, upp med händerna och korta korta hästen hals till den ser upp i himlen TYP!
Men det ändå du behöver göra är som nån annan sa, sätt dig i belastnings sits, där utgår man alltid från när man ska samla hästen...sen hoppas jag att hästen är så stark så att den klarar detta...för jag behnadlar många hästar där ryttarproblem är ett vanligt problem, de sitter ljust ängre bak i sadeln, belastar en punkt där hästen inte är stark och kanske inte kan bli lika stark som där den igentligen punkten ska vara, några cm bakom hästen bogblad och innan sista revbenen slutar.
Igentligen är det ingen skillnad på sitsen på en islandshäst och en "stor" häst, men det har blivet sååå....har dokc för mig att eliten börjat bli riktigt duktiga på att sitta där man ska :)
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Jag håller fullkommligt med Hrannar!!
Har även jag en ST Espaniola. Pålle hittade tölten på ett sätt han inte gjort förr!

Jag rider själv islänning med en Espaniola.
Detta med att flytta vikten bakåt är tyvärr något som många islandsryttare gör, man lär sig ex. att vid turridning luta sig bakåt, upp med händerna och korta korta hästen hals till den ser upp i himlen TYP!
Men det ändå du behöver göra är som nån annan sa, sätt dig i belastnings sits, där utgår man alltid från när man ska samla hästen...sen hoppas jag att hästen är så stark så att den klarar detta...för jag behnadlar många hästar där ryttarproblem är ett vanligt problem, de sitter ljust ängre bak i sadeln, belastar en punkt där hästen inte är stark och kanske inte kan bli lika stark som där den igentligen punkten ska vara, några cm bakom hästen bogblad och innan sista revbenen slutar.
Igentligen är det ingen skillnad på sitsen på en islandshäst och en "stor" häst, men det har blivet sååå....har dokc för mig att eliten börjat bli riktigt duktiga på att sitta där man ska :)
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Börjar fundera hur jag verkligen gör när jag töltar.
Jag flyttar nog inte bak rumpan i sadeln, utan vinklar bäckenet.
Så det är nog ett högt bakvalv som kan störa.
Fast man hamnar ju lite längre bak i sadeln när man vinklar bäckenet fast det måste väll även ni som rider 3-gångare göra?
:confused: vet inte hur jag gör när jag töltar.
Får åka ut till stallet och pröva.
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Jag har töltat islandshästar, american saddlebreds och varmblodstravare i min gamla Portuguesa med utmärkt resultat.

Har töltat i bentsadel med på saddlebred, det bör inte vara någon skillnad på en islandshäst.

Att tippa bäckenet går utmärkt i en barocksadel.
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Jag har också en Bentsadel till min islandshäst. Men tyvärr, den har visat sig vara för lång. Jag sparar den till dess jag kunnat prova den på unghästen som är lite längre i ryggen, om det inte går säljer jag den. Tyvärr, för jag älskar att rida i den sadeln.

OA
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Tack för alla svar. :bow:
Ska leta rätt på en barocksadel.
 
Sv: Tölt i barocksadel?

OlleAtlas - Vilken sadel har du nu till din islandshäst? *nyfiken*

Jag räknade med fasa den nyes sadelläge. Ehm, jag fattar inte hur man någonsin kan få plats med en sadel där, mer än 20-25 cm långt är det inte från manke till första ländkota :confused:
 
Sv: Tölt i barocksadel?

:love: Den bästa jag vet är Safir Isafold, passar på allt som rör sig. Otroligt flexibel sadel, passar korta runda hästar men jag använder den även till mina travhästar och har haft den på två halvblod oxå :love:
Den är dyr som attan bara ..

Billighetsvarianten om man bara tänker på att den ska passa hästen så är Sigman en bra sadel. Muskrossare dock :crazy:

Ulan-räddaren i nöden.

Fårskinnspdden är guld.
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Kan det verkligen vara så lite? Min som är kort har jag en sadel som är 44 cm, och det är precis så det funkar. En Goertz Liberthé, som en smäck...
 
Sv: Tölt i barocksadel?

:crazy: Jag har två sigma någonstans i sverige. Superbra när inget annat passar men aj så ont man får.
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Har du mätt din från manke och till första ländkota?
(det måttet kan man inte gå efter maniskt egentligen när det gäller sadeln, men det ger ju ett hum - i alla fall i jämförelse med andra hästar)

Den här lille killen är inte sååå himla kort heller, jag har sett betydligt kortare islandshästar - så jag är konfys :confused:
Å andra sidan är han liten - säkert mindre än 135 cm, så det gör väl att proportionerna blir "små" relativt sett.

Det måste vara ett rent h-vete att hitta bra sadlar som INTE trycker dem i länden :eek:

(Intressant att läsa vad ni andra har! Jag har en Amazonas Elisabeth som är väldigt kort, men hästen är inte i form att ha en sadel ännu så jag har ej provat denna på honom :D )
 
Sv: Tölt i barocksadel?

OlleAtlas - Vilken sadel har du nu till din islandshäst? *nyfiken*

Jag räknade med fasa den nyes sadelläge. Ehm, jag fattar inte hur man någonsin kan få plats med en sadel där, mer än 20-25 cm långt är det inte från manke till första ländkota :confused:

Jag har en Isafold Safir samt en helt nyinköpt KariFlex. Båda sadlarna fungerar fint, men KariFlexen har jag inte hunnit rida i så mycket ännu. Tänker att den är bra på min unghäst, hon växer inte ur den.

OA
 
Sv: Tölt i barocksadel?

Amazonas har ju några sadlar gjorda för just islandshästar. Har du tittat på dem.

OA
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 806
Senast: JohannaB
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: liiinnea
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp