Tölt bättre än trav vid hårt underlag?

S

sanwan

Ni får ursäkta en säkerligen korkad fråga från en "halvblodsmänniska" men jag började fundera idag när jag var ute och red... Nu är det hårt och fruset överallt så våra grusvägar är så stumma de bara kan bli. Ändå möter jag ett par islandshästar i tölt, i ganska högt tempo (ungefär mellantravstempo för mig). Själv hade jag inte kunnat tänka mig att trava där eftersom det var så hårt.

Så, till frågan, är det något med tölten som gör att den är skonsammare på hårt underlag (för hästen alltså) än vad trav är? Är det kanske till och med bättre för hästen att tölta än att skritta på hårt underlag?

Sv: Tölt bättre än trav vid hårt underlag?

Hmmm, jag vet faktiskt inte. En sak vet jag dock att en islandhäst har lättast för att just tölta om underlaget är ganska fast och hårt. Det är ofta ett problem för oss att rida i tölt i vanliga "storhästpaddockar" som ofta har för löst och djupt sandlager.

Jag rider tölt, trav, skritt o galopp på hårda grusvägar. Om hästen tränas successivt tror jag inte det leder till några skador. Jag upplever inte att halvbloden, varmbloden och andra jag pysslat med genom åren heller har några problem med trav på en hård grusväg. Bara den vänjs successivt och är tränad för det.

Nu kommer folk bli kinkiga men iaf var jag bor(om jag kan försvara mig med det) så är inte islandshästryttarna så rädda om sina hästar verkar det som.De både slängtravar å galopperar på asfalt.Om man har en häst med tex taktproblem kan man väl rida på asfalt å träna lite men inte jämt.En halvblodsryttare skulle dö om de såg hur vissa islandshästryttare rider sina hästar.(Jag vet för jag är f.d hbl ryttare själv)

Nu är jag ridning på varierande underlag att fördra, även det som kallas hårt. Att jämnt och ständigt rida i ridhus och på mjuka underlag, ger förslitningar och skador på senor och ligament.

Att tölta på ett hårt underlag är inte farligare än att rida på ett mjukt underlag, fast det skall vara måtta på allt naturligtvis.

Verkar som om man skulle skaffa sig en häst som kan tölta, alltså... Jag travar korta sträckor i lågt tempo på asfalt och ofrusen grusväg, däremot törs jag inte trava på grusväg som frusit ihop så att gruset inte kan "rulla". Det är ju tvärstumt!
Å andra sidan så undviker jag att göra annat än skritta på väldigt mjukt underlag också, lösa paddockar håller jag mig långt borta ifrån. Fast för tillfället är för mjukt underlag inget bekymmer här, precis allting är hopfruset, därav min avundsjuka när islandshästarna kommer töltande förbi oss uppför galoppbacken (3 km grusväg som är kanonfin när den inte är frusen!)...

Hur är det med kotledsinflammationer och isisar? Inte så vanligt som hos halvbloden? Eller har jag fel, jag tyckte jag läste det för inte så länge sen.

en sak som spelar in stort är att det inte finns något svävmoment i tölten. där har hästen minst en hov i marken åt gången, alltså blir det lite skonsammare att tölta på hårt underlag ur den synpunkten.

dessutom - det är betydligt värre med för mjukt underlag!

Aha! Det blir alltså inga riktiga "landningar"! :idea:

Hur är det med kotledsinflammationer och isisar?

Det förekommer, men inte alls i samma omfattning som hos andra raser och grenar märkligt nog. Och ändå tycker man att att rasen borde ha mer av den typen av skada, pga sättet många rider och tränar sina hästar på. Speciellt populär verkar det vara att rida med graman, något som defentivt är skadeframkallande om man inte vet vad man gör.

Sen kan man ställa sig frågan, vad är ett hårt underlag? Is rider vi ofta på, det arrangeras tom tävlingar på is i alla färger och former. Speciellt istölt är ju populärt, på island rider man ofta på detta underlag utan att hästen tagit skada av det. Vägar av alla olika varianter, turridningen sker ju inte enbart i naturlig miljö såsom skog, ängsmark eller dyl.

Jag tror inte att kotledsinflammationer är en stor bov för islandshästen, men skadan i sig är en ren överansträngningsskada och orsaken av varierande natur sas. Då är nog inflammationer på senor och ligament värre, eftersom utgången på skadan många gånger kan bli mycket oviss. En inflammerad sena kan tex bli perforerad av inflammationen, och göra hästen obrukbar.

Is är ett betydligt mer fjädrande underlag än hårdfrusna grusvägar! Där vi bor är travfolket i stor majoritet och de preparerar speciella vägar så här års genom att vattna dem så att det blir rena "isgatan" där de sedan tränar sina hästar. Vintertid plogar de dessutom upp en bana på sjöisen som de använder flitigt. Perfekt för oss att tölta på, också - plant och inte för mjukt!

När det gäller skillnaden mellan trav och tölt så är det en stor skillnad eftersom tölten saknar svävmoment. Läste för något år sedan en artikel i Ridsport om vikten av att värma upp hästen ordentligt i skritt för att ledvätskan ska hinna tjockna och bli stötdämpande. Där stod att just trav är den gångart där lederna annars belastas som allra mest - att rida galopp är mindre påfrestande för lederna än att börja trava för tidigt. Eftersom både tölt och skritt saknar svävmoment så utsätts inte lederna för samma påfrestning vid dessa gångarter.

Läste för något år sedan en artikel i Ridsport om vikten av att värma upp hästen ordentligt i skritt för att ledvätskan ska hinna tjockna och bli stötdämpande.

Tänk att det skall till en tidning som ridsport, innan man tror på saker och ting. Detta skrev jag för mycket länge sedan, och antagligen har jag gjort det flera gånger tidigare med. Fast då mottogs det med en viss skepsis. :angel:

chrysler skrev:
Nu kommer folk bli kinkiga men iaf var jag bor(om jag kan försvara mig med det) så är inte islandshästryttarna så rädda om sina hästar verkar det som.De både slängtravar å galopperar på asfalt.Om man har en häst med tex taktproblem kan man väl rida på asfalt å träna lite men inte jämt.En halvblodsryttare skulle dö om de såg hur vissa islandshästryttare rider sina hästar.(Jag vet för jag är f.d hbl ryttare själv)

För egen del skulle jag ALDRIG rida annat än i skritt på en asfaltsväg.
Stenhårda grusvägar är inte bättre de...
Däremot grusvägar med lite mjukare mittensträng, där översta lagret grus (1-2 cm) är mjukt - alldeles utmärkt för tölt, trav och galopp. Bäst är skogsvägar med lite svikt i.

Men underlag som är mjukt och pulsigt (5-10 cm) - är för mjukt att rida i. Däremot kan det vara utmärkt att longera på ibland, mest i skritt.

När det gäller tölt, så visst, det finns inget svävmoment, men det kan ändå fresta mycket på hästen i högre tempo.

de flesta fälttävlansryttare tränar sina hästar på asfalt - i trav, men med succesiv tillvänjning. på samma sätt arbetas många hästar i England.

vet att jag läst en udnersökning om detta, vilket visade hur postitivt det är om man gör det på rätt sätt, men eftersom jag inte kom ihåg vart jag läste det så kan jag tyvärr inte hänvisa.

*från en ryttare som ändå rider lugnt på asfalt*

tottenham skrev:
de flesta fälttävlansryttare tränar sina hästar på asfalt - i trav, men med succesiv tillvänjning. på samma sätt arbetas många hästar i England.

vet att jag läst en udnersökning om detta, vilket visade hur postitivt det är om man gör det på rätt sätt, men eftersom jag inte kom ihåg vart jag läste det så kan jag tyvärr inte hänvisa.

*från en ryttare som ändå rider lugnt på asfalt*
Sedan är frågan om hur många det är som vet hur man tränar hästar på asfalt på rätt sätt...
Skulle också tro att det beror på hästens förutsättningar och typ av beslag.

freyja skrev:
Sedan är frågan om hur många det är som vet hur man tränar hästar på asfalt på rätt sätt...

förmodligen inte många, men tror man på det så kan man ju alltid ta reda på det!

hur gör man på distansritt då.
kan inte tänka mig att det är 12 mil med perfekt underlag,
eller att man bara skrittar när det är hårt.

trav/ galopphästar tränas och tävlas året om på grus mestadels,
det är mycket skador på just travhästar men det kan ju bero på att dom är högpresterande penningmaskiner.

orientalkatten skrev:
hur gör man på distansritt då.
kan inte tänka mig att det är 12 mil med perfekt underlag,
eller att man bara skrittar när det är hårt.

trav/ galopphästar tränas och tävlas året om på grus mestadels,
det är mycket skador på just travhästar men det kan ju bero på att dom är högpresterande penningmaskiner.

distansritt ja, de som håller på med det borde ju oxå ha kunskap i detta ämne.

galopphästar vet jag inte mycket om, men travhästarnas skador beror väldigt sällan på att de är tränade på för hårt underlag.

Jag tycker det är lite läskigt att trava på asfalt, än mer galoppera, just för halkrisken.

(Har färskt i minnet en turridning jag var på i somras, där vi skulle galoppera på en stig brevid en asfalterad väg. En av hästarna brallade till och for ut på vägen - och halkade till rätt rejält när nybörjar-ryttaren som satt på skulle hejda honom. Usch.)

chrysler skrev:
Folk som inte är rädda om sina hästar finns i alla "läger".... en del folk har islänning, andra har nordsvenskar, halvblod, varmblod, russ osv osv osv osv osv....

och halvblodsmäniskorna är inte ett dugg bättre, de stänger in sina hästar i boxar och pyslar ihjäl dom, Oj det är en minus, då är det två täcken, oj det är tre minius min häst kan inte gå ut.. ;)

dålig hästhållning är dålig hästhållning och bra är bra.

jajg rider på stenhårda grusvägar, det finns inget annat att rida på där jag har mitt stall, ja förutom asfalt. vilket är bäst eller värst?

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 231
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Jag fick höra av en vän nyligt att "ni islandshästfolk" kör mycket hårdare(mer trav/tölt/galopp) på hårda underlag än "andra". Det fick...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 683
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder