NagelacksBeroende

Trådstartare
Någon med tollare här? :)
Gör ni något speciellt med dom? Jagar eller så?

Det är min absoluta favoritras, och ska jag ha hund någon gång så blir det nog en sådan :D.
Träffade två tollare när jag hade praktik på ett hunddagis första gången, och sen dess är jag helt såld.
Och ibland så kommer det en tollartjej till min när hennes matte ska hitta på något annat, och det är så mysigt! :banana:

Sv: Tollare

Och som någon sa, Just Tollare borde tilldelas varningstriangeln: Mycket hund i liten förpackning... Hon avr agilityinstruktör och hade sett alldeles för många stackars tjejer som skaffat en Tollare för att det var en sån trevlig ras och hade fått det ganska tufft eftesom dom kräver så mycket... ;) Men visst är de väldigt trevliga, men en varningstriangel kunde nog vara på sin plats...

Är dom superkrävande eller vad? Utveckla om varningstriangeln ;):/

Ja enligt denna agillityinstruktör så är det lika mycket eller mer hund än en setter, beroende på individ och behöver jobba mycket mentalt, ingen bra hund till tonårsdottern som bara vill tävla lite agility alltså... :D vilken den tyvärr ofta blir...

Ang. varningstriangeln, i många hundböcker eller rasspecialer står det ju ex. "Tollare" jättetrevlig familjehund, lättlärd och glad bla bla bla... Därav varningstriangeln... :D

Senast ändrad av en moderator:

okej då kanske det inte hade varit någon hund för mig då (är som tonårsdottern du beskriver, till och med tonåring ;)).

har hört/fått intryck av att setter är (generellt, inte alla över en kant) rätt svåra att lära (lite fladdriga).. stämmer det? är tollarna som dem?

Men hur är det med jakten då? Är det lika viktigt för tollaren som den är för en BC att valla?

Mina föräldrar har två, Kelly, 8 år och Decoy, 4 år. De är mycket olika så jag beskriver dom var för sig.

Kelly var familjens första hund och vi blev innan varnade för att det var en krävande hund. Hade vi vetat hur krävande Kelly skulle vara hade vi nog skaffat en annan hund. Runt året var Kelly väldigt jobbig och trotsig på lyndnadskurserna var hon mer i luften än på marken, men nu har hon lungat sig. Hon är en väldigt egensinig och smart hund som man aldrig kan tvinga till något. Hon är ett stort godis och matmonster och det spelar ingen roll hur långt man ställer in på bänken man ställer sakerna, hon kommer ändå på hur hon ska komma åt dom. Hon kräver mycket aktivering och har hon bara fått promenader en dag så är hon fruktansvärt rastlös. Hon är ingen goshund och ligger sällan i soffan och myser. Innan vi skaffade henne hade vi ingen tanke på jakt, men vi lockades att prova och fastnade. Kelly är dock lite skottberörd och funderar därför inte så bra när skott är inblandade. Sökrutor är hon mycket bra på och viltspår fixar hon snabbt och enkel även svåra. Min syster har provat agility med henne, och det går bra när hon själv vill. Kelly älskar att simma och kan ligga i vattnet länge och bara simma runt, hon plaskar med framtassarna och fångar vattnet med munnen.
Även om hon är en lite jobbig hund emellanåt är hon väldigt personlog och vi har väldigt kul åt hennes påhitt, i jakt på mat eller saker som hon hittar på när hon är rastlös.
Mest negativt med Kelly är att hon kan morra och nafsa i tränga situationer och där man tvingar henne att göra saker hon inte vill, i i familjen vet hur vi hanterar/undviker de situationerna och hon gör aldrig något oprovoserat. Iandra sidan hamnar aldrig besökare/okända männsikor i dessa situationer med henne. Men för säkerhetsskull låter vi inte okända barn klappa henne och besökande barn hålls under uppsikt. Men eftersom hon inte gillar gos och kel så går hon oftast någon annanstans då.

Decoy är en helt annan typ, han är ganska vek och feg. Sitter man i soffan har man alltid honom i knät. Han gör allt för att lyda husse/matte. Det har aldrig varit några problem med honom och han nöjer sig ofta med promenader (även om han älskar när han får jobba). Han används i riktig fågeljakt och funderar mycket bra, dock är han sämre på söket. Även han används i viltspår, han har även tävlat lydnad men har lite svårt att stanna kvar på platsligget om det är söta hundtjejer som ligger brevid.

Kelly är svensk utställningschampion (och har 5 cacib) och även viltspårchampion.
Decoy är vitrspårchampion och har en LP1:a

Båda två är godkända eftersökshundar av polisen, men det är oftast "Koy" som används då det ofta innebär skott.

Båda är underbara hundar, men helt olika. Tror båda är extremer åt olika håll. Men tollare är en tuff hund som kräver mycket, men man får även mycket tillbaka.

Har inte några bra bilder på min dator men här är några dåliga.

Decoy (tv) och Kelly (th):
Bild068.jpg

Kelly:http://i9.photobucket.com/albums/a83/turbofling/Bild072.jpg?t=1193848173

Decoy:http://i9.photobucket.com/albums/a83/turbofling/Bild074.jpg?t=1193848192

Kellys favoritsovställning: http://i9.photobucket.com/albums/a83/turbofling/Bild033-1.jpg?t=1193848213

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 679
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31