I

isfrida

hej undar omn här har en tollare...
är dom trevliga??

berätt hur dom är

hopas på svar..:rofl:

Sv: tollare

Har ingen själv, men har fått den känslan av att de är enmans-hundar.

De jag har träffat, har dock varit väldigt trevliga!

Hade en jobbarkomps som hade en tollare. Han bodde intill en kanal. Varje gång de var ute så slängde sig hunden i vattnet, oavsett om det var vinter eller sommar. Så vad kan förstå är det en riktig "vattenhund". Ju skitigare vatten och pölar dess bättre. Men en underbar ras.

Jag har en tollare. Lugn och snäll inomhus, pigg och glad utomhus. Ställ gärna frågor om det är något du vill veta!

Har också fått känslan av att de är enstöringar. :D Tyr sig till en person eller är väldigt självständiga. "Tystlåtna". ;)

Otroligt vackra, trevliga, intellligenta. Men mycket, mycket aktiva. Kräver mycket aktivitet och arbete.

Jag har fått känslan av att de kan bli en aning aggressiva om de hamnar i fel händer. Att de har närmare till aggressivitet än vissa andra raser. Men detta är som sagt bara min känska och föga erfarenhet. Har inte haft tollre själv. De är för aktivt krävande för min del. Men vackra som få.

Vad tråkigt att en del verkar har råkat ut för aggressiva Tollare. Kanske har det varit tollare som varit understimulerade?

Visst behöver en tollare mycket stimulans, men jag tror också att lugn och jo är väldigt viktigt. Många tollare har lätt till stress och då tror jag att lugn och ro och en strukturerad miljö är a och o.

Själv har jag besämt att min hund skall ha minst två promenader plus en aktivitet om dagen. Det kan till exempel vara att vi antingen tränar lydnad eller agility på brukshundsklubben eller att vi åker och hälsar på någon bekant. Men jag tror att det är viktigt att det händer något som bryter vardagen (så gott som) varje dag.

Vore kul att se lite bilder på din tollare :)
Jag har kärat ner mig i den rasen och kommer nog skaffa mig en när jag får mer tid!

Har en kusin som har två tollare. De är helt olika! Den ena är världensgoaste som tycker om alla. Hoppar alltid upp i folks knän!
Den andra står bara och morrar tyst och var inte alls trevlig mot min hund.
Även en av mina kursledare har tollare. De är också såhär olika. En älskar folk och den andra får man inte gå i närheten av även om man inte har hund med sig. Kan ju gissa varför......

Båda de här tollarägarna har haft flera hundar förrut!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 924
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 089
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Är det några bukare som ska på mydog? Mig hittar ni i dobermannmontern (ffa på lördag fm) samt springandes runt på mässan. Som...
2
Svar
21
· Visningar
1 412
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka