Beror till viss del på avels-linjer och vad man menar med 'mycket'. Men jag tycker att man bör räkna med att de är en arbetande ras i mycket högre grad än man generellt kan säga om t ex labbar eller goldens.

Okej. Med mycket menar jag flera entimmars promenader om dagen.

Bara promenader räcker nog inte långt. Tollaren är en hund som kräver mycket mental stimulans i form av spår, apportering, lydnad eller vad man nu är intresserad av. Det är ingen hund man bör köpa om man inte tänker aktivera den.
Mvh
Digge

Inte bara motion, utan mycket stimulans med träning och sånna saker. De är ena pigga rackare...

Att gå med de ger inte så mycket. Min kompis Tollare är lika pigg och alert efter 3 h promenad som innan vi började gå... Mina hundar gick i alla fall och lade sig när vi kom hem, men hennes hund bara plirtade på som vanligt :crazy:

Säger som Tippan, gå så mycket du vill och när du kommer hem är din tollare fortfarande lika glad och sugen på att vandra några timmar till.

Det de behöver är hjärngympa, och ja, de behöver mycket sådan.
Men har du gott om tid och gillar att jobba med din hund så är det en superras!

/
Susanne

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 972
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
696
Senast: Lyan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 053
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden