Tollare vs Aussie

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan alla kloka människor!

Jag blir inte riktigt klok på vilken av dessa raserna som kräver mest?

Jag vill ha en hund som jag ska träna lite allt möjligt med så som agility, sök, rally lydnad, nosework etc.

Men båda raserna är lämpliga till detta och har pratat med uppfödare, ägare och även träffat exemplar av båda raserna.

Jag gillar båda raserna och kan därför inte bestämma mig! O_o

Jag vet dom har olikheter men kan ta båda rasernas för och nackdelar.

Men vilken av raserna tycker ni är mest krävande? Eller vilken tror ni är lämpligast? Och varför?

På gott eller ont.

Tacksam för hjälp :)

De är krävande på helt olika sätt, så det är svårt att säga vilken som är "mest" krävande. De är så otroligt skilda raser.

Men jag skulle säga att Tollare är enklare. Inte lika skarpa, ingen vakt (eller ska inte ha iallafall), inte lika benägna att ge sig själv egna jobb eller roa sig själva om det blir lite långtråkigt i en längre period. :angel:

Som tur är det värsta Tinja gör att dra sönder toarullhållaren för att komma åt den tomma toarullen :p Eller slänga slemmiga leksaker på mig. Gärna i ansiktet. Eller klättra upp på skrivbordet. Eller sno petflaskor ur pant-kassen som hon den skramlar runt med. Eller snarkskratta medan hon rullar runt på ryamattan. :love:

Min uppfattning är väl (efter att ha pratat med många tollarägare och uppfödare) att de har stor benägenhet att "renovera" hemmet om de inte är stimulerade ;)

Sen huruvida aussien är mer benägen att göra det eller inte det har jag inte koll på. :)

De är båda krävande, men på olika sätt. Så det beror lite på vad du anser som krävande/för mycket. Aussien har mer vallhundsmentalitet och tollaren är en självständig liten prick som inte är lika förarbunden (men som älskar att jobba!).

Enligt min erfarenhet som f.d tollarägare, är att tollaren har en benägenhet att gå från 0-100 på två sekunder. Jättebra i träning om man själv är snabb, men kan vara dåligt i vardagssituationer. De kan ofta vara reaktiva och slå över i stress.

Aussien upplever jag som väldigt spretig, så många individer i rasen nu och väldigt ojämn i arbetsvilja (rätta mig om jag har fel). Här tycker jag tollaren är snäppet bättre. De har inte heller lika stor risk att utveckla separationsångest, som Aussien kan ha.

Detta var ju bara de negativa sidorna iofs...

Oj är nog svårt att fråga på forum då alla har olika erfarenhet av olika individer:)
Jag har aldrig träffat en aussie som är otrevlig. De har enbart varit glada trevliga och ser superroliga ut att träna med.
Däremot tollare är det tyvärr tvärtom för min del,där har jag bara träffat stressade gapiga och otrevliga och vaktiga mot andra hundar och ibland även bilar och människor.har dock bara sett tollare i vardagssituationer !!

De är båda krävande, men på olika sätt. Så det beror lite på vad du anser som krävande/för mycket. Aussien har mer vallhundsmentalitet och tollaren är en självständig liten prick som inte är lika förarbunden (men som älskar att jobba!).

Enligt min erfarenhet som f.d tollarägare, är att tollaren har en benägenhet att gå från 0-100 på två sekunder. Jättebra i träning om man själv är snabb, men kan vara dåligt i vardagssituationer. De kan ofta vara reaktiva och slå över i stress.

Aussien upplever jag som väldigt spretig, så många individer i rasen nu och väldigt ojämn i arbetsvilja (rätta mig om jag har fel). Här tycker jag tollaren är snäppet bättre. De har inte heller lika stor risk att utveckla separationsångest, som Aussien kan ha.

Detta var ju bara de negativa sidorna iofs...
Nyfiken, hur kommer det sig att du kopplar aussien och separationsångest?

Jag har aldrig uppfattat att det skulle vara vanligt inom rasen, inte mer vanligt än generellt alltså. Känner ändå väldigt många aussies.

Hur kommer det sig att du fokuserar på "minst krävande"?
Jag tänker att du kanske ska satsa på annan ras om du är orolig för att hunden ska kräva för mkt..

Aussien är och ska vara en ren brukshund. Den passar om man vill träna mycket, även om de självklart kan funka jättebra med moderat träningsnivå.

Det finns ju jättemånga raser som passar till det du vill göra. Aktiv sällskapshund kanske är bättre så du slipper vara orolig för att det ska bli för mkt hund?

Jag menade att separationsångest är vanligare hos Aussien än hos Tollare. Om man enbart jämför de två raserna. Det betyder inte att det är vanligt hos Aussien :) Men jag ser det mycket oftare hos hundar av vallhundsras än de som är mer självständiga som Tollare.

Jag menade att separationsångest är vanligare hos Aussien än hos Tollare. Om man enbart jämför de två raserna. Det betyder inte att det är vanligt hos Aussien :) Men jag ser det mycket oftare hos hundar av vallhundsras än de som är mer självständiga som Tollare.
Fast jag kan inte minnas att jag ens träffat en aussie med separationsångest.
Det blir liksom lite konstigt för du får det att låta som att det skulle vara ett vanligt problem, vilket jag starkt betvivlar.

Aussien är dessutom mer brukshund än vallhund. En bra aussie är mer som en mjukare schäfer än border collie.

Aussien är förvisso förig men det är vanligt med ett rejält mått självständighet.
Hur bra koll har du egentligen på aussie? Eller vad utgår du från?

Jag som precis skulle skriva tvärtom. :D Upplever tollaren som lite skarpare och knepigare, lättare för egna idéer i träningen än aussien.
Knepigare, ja.
Det jag upplevt av Tollare är att de som anses "skarpa" är de som utan riktig anledning ger andra hundar på däng, eller överdriver väldigt i sina tillsägningar. Vet en gång när en 1-årig labradortik råkade gå för nära något en äldre tollartik ansåg hennes. (Ingen vakt i rasen var det ja..) Direkt in i full attack så ägaren fick slita bort hunden. Det skulle jag snarare kalla "knepig mentalitet" än "skärpa".
Tinja är en skarp hund, men hon skulle aldrig plocka fram det i onödan. Den balansen är, för mig, en stor del av skärpan.

Hos tollarna upplever jag att den balansen inte finns. Jag älskar tollarna, funderade faktiskt på rasen när jag skulle skaffa Tinja eftersom jag hängt så mycket med jaktavlade Tollare och älskar hur de arbetar. Valde bort rasen just på grund av hur knepiga de kan vara.

Sen apropå separationsångest, då har jag träffat bra många fler Tollare med det. Iallafall om jaktfolkets kaffesnack ska vara något att gå efter.

Sen ÄR det ju väldigt spretigt hos aussien i helhet. Folk som inte avlar mot arbete kan ändå kränga ut valpar för de är ju så fina.. Det blir sällan bra när man försöker plocka ur enstaka egenskaper ur en ras.

Men går man till uppfödare som avlar på arbetande hundar är rasen ett säkert kort på att få en hund taggad på arbete :D

Hejsan alla kloka människor!

Jag blir inte riktigt klok på vilken av dessa raserna som kräver mest?

Jag vill ha en hund som jag ska träna lite allt möjligt med så som agility, sök, rally lydnad, nosework etc.

Men båda raserna är lämpliga till detta och har pratat med uppfödare, ägare och även träffat exemplar av båda raserna.

Jag gillar båda raserna och kan därför inte bestämma mig! O_o

Jag vet dom har olikheter men kan ta båda rasernas för och nackdelar.

Men vilken av raserna tycker ni är mest krävande? Eller vilken tror ni är lämpligast? Och varför?

På gott eller ont.

Tacksam för hjälp :)

Jag upplever aussien som jämnare när det gäller temperament och arbetslust även om det är en hög, jämn nivå - medan tollare är liiiite mer gris i säck på den fronten. Jag har träffat tollare som är riktigt galna stress- och hetsmonster, och andra som är väääldigt lugna och trivs med att chilla. Alla aussies jag har träffat har varit mer lika, de har enligt min uppfattning inte lika lång skala.

Därför föredrar jag aussien.

Ehh, jag pratar utifrån de jag umgås med, tränar med och har haft på kurs. Säkert inte lika många individer som du har erfarenhet av, och kanske inte ens samma typ av Aussie?

Utgår inte alla mest ifrån deras egna erfarenheter?
Självklart kan det bli olika hur man uppfattar rasen, men att säga att jag har fel i min uppfattning är väl lite konstigt. Vill man ha en mer övergripande bild av en ras (och inte enbart folks erfarenhet) så får man väl vända sig till erfarna uppfödare och rasklubbar.

Knepigare, ja.
Det jag upplevt av Tollare är att de som anses "skarpa" är de som utan riktig anledning ger andra hundar på däng, eller överdriver väldigt i sina tillsägningar. Vet en gång när en 1-årig labradortik råkade gå för nära något en äldre tollartik ansåg hennes. (Ingen vakt i rasen var det ja..) Direkt in i full attack så ägaren fick slita bort hunden. Det skulle jag snarare kalla "knepig mentalitet" än "skärpa".
Tinja är en skarp hund, men hon skulle aldrig plocka fram det i onödan. Den balansen är, för mig, en stor del av skärpan.

Hos tollarna upplever jag att den balansen inte finns. Jag älskar tollarna, funderade faktiskt på rasen när jag skulle skaffa Tinja eftersom jag hängt så mycket med jaktavlade Tollare och älskar hur de arbetar. Valde bort rasen just på grund av hur knepiga de kan vara.

Sen apropå separationsångest, då har jag träffat bra många fler Tollare med det. Iallafall om jaktfolkets kaffesnack ska vara något att gå efter.

Sen ÄR det ju väldigt spretigt hos aussien i helhet. Folk som inte avlar mot arbete kan ändå kränga ut valpar för de är ju så fina.. Det blir sällan bra när man försöker plocka ur enstaka egenskaper ur en ras.

Men går man till uppfödare som avlar på arbetande hundar är rasen ett säkert kort på att få en hund taggad på arbete :D
Håller med!
Tollarna verkar ha problem med svajig mentalitet men jag vet inte om det egentligen är skärpa.

Ehh, jag pratar utifrån de jag umgås med, tränar med och har haft på kurs. Säkert inte lika många individer som du har erfarenhet av, och kanske inte ens samma typ av Aussie?

Utgår inte alla mest ifrån deras egna erfarenheter?
Självklart kan det bli olika hur man uppfattar rasen, men att säga att jag har fel i min uppfattning är väl lite konstigt. Vill man ha en mer övergripande bild av en ras (och inte enbart folks erfarenhet) så får man väl vända sig till erfarna uppfödare och rasklubbar.
Fast du uttrycker dig i generella termer som att du har koll på aussies generellt. Det kanske är bättre att säga "de aussies jag har träffat" isf.

Jag har själv ägt två aussies och har väldigt många vänner med aussie (både uppfödare och engagerade i rasföreningen) och jag tror helt enkelt inte att din bild riktigt stämmer med rasen överlag.

Jag upplever aussien som jämnare när det gäller temperament och arbetslust även om det är en hög, jämn nivå - medan tollare är liiiite mer gris i säck på den fronten. Jag har träffat tollare som är riktigt galna stress- och hetsmonster, och andra som är väääldigt lugna och trivs med att chilla. Alla aussies jag har träffat har varit mer lika, de har enligt min uppfattning inte lika lång skala.

Därför föredrar jag aussien.

Har du koll på var de stressade tollarna kom ifrån och även de lugna så får du gärna skicka ett pm med uppfödarnamnen. :angel::D

Fast du uttrycker dig i generella termer som att du har koll på aussies generellt. Det kanske är bättre att säga "de aussies jag har träffat" isf.

Jag har själv ägt två aussies och har väldigt många vänner med aussie (både uppfödare och engagerade i rasföreningen) och jag tror helt enkelt inte att din bild riktigt stämmer med rasen överlag.

Nä, jag skriver ju tydligt att "enligt min erfarenhet" och "upplever jag som" - det är inte generella termer. Måste jag skriva de orden i varje mening för att folk ska fatta att det är mina åsikter det handlar om?

Nä, jag skriver ju tydligt att "enligt min erfarenhet" och "upplever jag som" - det är inte generella termer. Måste jag skriva de orden i varje mening för att folk ska fatta att det är mina åsikter det handlar om?
Jag uppfattade dina inlägg som generella, annars hade jag ju inte reagerat när du beskrev aussien på ett (enligt mig) så felaktigt sätt. Men nu förstår jag att det inte var så du menade.

Man behöver ju ofta vara övertydlig i skrift ja.

Precis, enligt dig var det felaktigt. Det betyder ju inte att min upplevelse av rasen är felaktig. ;)
Vi tolkar den rasen olika bara, utifrån våra olika erfarenheter av hundar. Du kanske ser nyanser som inte jag ser, och tvärtom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar