Sv: Tollare vs aussie?
Kan inte säga vad du ska välja, vill bara ge en synpunkt spetsägare till spetsägare
De Aussie jag känner (då främst min systers hane, och hennes/våran kompis tik) skiljer sig från spetsen som natt skiljer sig från dag.
Man brukar väl säga att spetsen (de flesta iaf) är lättfostrad men svårtränad, aussien skulle jag säga är tvärt om. Syrrans aussie kryper ur skinnet av lycka om man ställer upp sig och viskar "fot" och slår nästan knut på sig själv för att göra rätt, medan min säger "och vad erbjuder du i utbyte mot min prestation?" och blir det svårt så man måste anstränga huvudet lite så är det inte säkert han vill vara med längre

De aussies jag känner skulle kunna springa sig medvetslösa en agilityträning varm dag, medan min säger efter en stund att "nu är jag trött" och går och lägger sig i en tunnel

Nu är det inte så illa som det låter med min hund, han har blivit otroligt rolig att jobba med på sista tiden, men kommer aldrig bli någon arbetsnarkoman.
Samma sak med spåret, eller sök, eller vad fan som helst

Man bara förklarar för Aussien vad han ska göra och han gör det. Visst, min kille spårar som en halv gud, men vad hjälper det när han totalignorerar pinnarna?
So far so good
MEN! När det kommer till vardagen så är min hund MIL före de aussies jag känner. Har inte träffat en enda som kan gå i koppel

Syrrans har problem med osäkerhet i kombination med vakt = utfall mot andra hundar, har även vaktat mot människor. Relativt stort viltintresse, kan dra sina rundor på 2-3 minuter om de får chansen. Har en tendens att svara upp om man korrigerar dem.
Detta medan det största problemet jag har haft med min hund är att han, främst när han var yngre, inte kunde motstå frästelsen om e annan hund ville leka, och kunde då sticka dit, plus bajsintresset
Så, det är enligt mig ett helt annat typ av hundägande. Energin som man sparar in på momentträningen, får man istället lägga på att få en hund som fungerar i vardagen.
OBS att detta är mina egna högst personliga upplevelser!
Tollare har jag inte träffat nån mer än den som var med på våran valpkurs, så där är jag tyst.