Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Varsegod!
tycker också att alla verkar vara emot det.
Ibland känns det osm om man måste vara kritisk för att de ska sätta en på plats, och hur dumt är inte det. Vet inte om det är fallet här.
Men jag tycker att om man går lugnt fram, och tar det i hästens egen takt och är lugn i alla situationer, så är det ingen fara. Ingen häst är helt orädd från första dagen den ser ljus, ingen häst är helt orädd, och ingen häst går inte att få till det bättre, såvida den inte har någon skada från början.Allt beror på ägaren, tillit och trygghet. Hoppas att det fungerar bra med allt.
Ska själv börja köra in min 17-åriga häst nu, vet inte om han redan är inkörd men det märker vi. har åkt skidor bredvid honom, och han lugnade sig efter ett tag :)
han verkade inte rädd eller ängslig när körgjorden kom på (endast legat på i stallgången, ej tömkört). Men vi får se hur det går, han är också lite rädd och ängslig av sig. men han älskar snö :p
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Bara du har tålamodet så går det säkert bra att lära henne.
Tänk på att när du tömkör hästen så måste du vänja henne vid linorna, fladdra med dem osv,så hon inte blir rädd omdu skulle vurpa med pulkan.

Sjv tycker jag att man alltid ska ha en som rider eller leder hästen om den inte är 100% äker och väldigt körvan, så att ryttaren kan stanna hästen om duåker ur pulkan.
Annars måste mn ha en häst som lyssnar väldigt bra och verkligen stannar när den känner att trycket lättar och du har åkt ur.
Annars kan det sluta redigt illa, och jag tror inte du vill börja om med hästen, när du väl vant henne, eller? (honom?)

Linorna är ju nämligen väldigt lätt att dom trasslar in sig i..
 

Liknande trådar

Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 913
Senast: Hallonsoda
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 700
Senast: Effie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp