Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

T

Tjalfe

Jag har en liten ponny som inte gör så mycke mer än att jag rider henne lättare nån gång ibland. Har försökt köra in henne men hon blev skrämd(vi bärde oss lite dumt åt kan man väl säga....:o ) Och jag har inte tagit tag i det efter det eftersom jag inte är så intresserad av att köra då jag blivit rädd för det. Men nu när vintern har kommit har jag blivit väldigt sugen på att tolka henne. Tror ni det kan gå? Det borde ju vara mindre "läskigt" för henne att bli tolkad då hon inte "sitter fast" på samma sätt som när det är en vagn bakom. Tolkar man så har man ju linor och om hon skulle bli jätte rädd medans man tolkar kan man ju släppa taget, det går ju inte med en vagn. Har tömkört henne en hel del och hon tycker fortfarande det är lite läskigt när tömmen hamnar bakom/runt rumpan. Men om jag vänjer henne vid det och ljudet ifrån en pulka/skidor som dras i snön så kanske det går? Eller vad tror ni? Hon är ju väldigt feg och lättskrämd för övrigt men tar man det lungt och försiktigt så kanske... Har ni något tips på hur jag kan gå till väga? Bör kanske tilläggas att hon fyller 10 år i sommar, är det försent att lära henne det här nu? Hon älskar att springa runt i snön men jag har blivit för stor för att rida henne så tufft nu, så tolka skulle ju vara perfekt. Men vad tror ni?
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

tycker inte det är någon ide förrän hon känns lugn och säker i tömkörningen. Tömkör lite till för att få henne lugn och trygg med det och sedan kan ni prova tolka försiktigt, med något som inte skrammlar allt för mycket :)
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Självklart hade jag tänkt vänja henne helt vid tömkörning först! Så dum är jag inte:D Men jag tycker inte det är några direkt problem med tömkörningen just nu. Var ute för en stund sen och hon då brydde hon sej inte speciellt mycke om när tömmen hamnade bakom rumpan mer än att hon tyckte att det var lite irriterande...
Är det svår att tolka och styra själv?
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Låter inte som en jättebra idé i mina öron i alla fall... Visst, man kan släppa taget men då har man en lös häst istället.
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Självklart inhägnat.... Menmen, jag får väl lägga ner idèn om den verkar omöjlig. Kändes bara som att det skulle vara en kul grej att motionera hästen med, då jag har kompisar som gör så med sina shettisar..:D
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Är det svår att tolka och styra själv?

Ja, om du inte har en häst som går själv som tuff-tuff tåget.
Och som du skriver så är ju hästen lite lätt-stissad, gissa då vad som händer om hon vänder 180 grader, ogillar allt som trasslar in vid bakben/rumpa då har du snart en livrädd häst/ garnnystan...
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Jag jobbade på en ridskola innan och på vår julshow skulle vi tolka med trickskidor i ridhuset. Någon dag innan skulle vi testa vilka ponnysar vi kunde ha som draghästar. Vi hade en ponny som var hur snäll som helst, gick handikapp lektioner me men han var inte inkörd. Vi testade ändå men han höllt på o bocka av mig när han hörde ljudet bakom honom. Det vara bara och välja bort honom.

Du skiver ju själv att hon är lättskrämd. Då llåter det inte som en bra idé tycker jag. Dumt om det skulle hända något, både med dig och/eller ponnyn.
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Som sagt jag har inte tänkt göra det här NU... Inte ens den här vintern, utan vänja henne lååångsamt. Men om det är så omöjligt och farligt så struntar jag i det.:p Har aldrig gjort det så jag vet inte hur starkt hästar brukar reagera på det. Men ska nog iaf prova att tolka fjordingen fast med ryttare på. Han är mycke tuffare och bryr sej inte om så mycket. Så det borde ju inte vara några problem, eller?
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Jag hade ett gottlandsruss som vi försökte köra in, gick ganska bra tills min stora syster försökte köra honom. Då skenade han och välte med vagnen. Efter det gick det inte att köra honom överhuvudtaget. Men tolka gick jätte bra. Först tolkade vi med ryttare och sen även i pulka och styrde själv, inga problem alls!

Så ge inte upp..

MVH Russin8
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Är det svår att tolka och styra själv?

Ska du alltså hålla dig i selen och hålla reda på tömmar så du kan styra samtidigt? Med en ej inklörd, bakskygg ponny? Och om hästen bråkar/blir rädd eller om du ramlar ska du bara släppa? Då har du en lös, rädd häst som har både sele och tömmar att trassla in sig i.

Hur kan man ens komma på tanken?:eek:
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Men herregud! Läs vad jag skrivit människa! Jag ska vänja hästen så att den INTE är rädd! Ta lång tid på mej och vänja den vid ljudet och linorna. Och bara hålla mej där det är in hägnat! Och jag tror att det är mindre läskigt för en häst att springa lös med linor än en hel vagn efter sej? När jag skapade en tråd om att köra in henne så var det inga som sa emot:smirk:

Skulle aldrig utsätta vare sej mina hästar eller mej själv för något farligt! Därför ville jag ha tips för att vänja hästen så säkert och bra som möjligt.

Men jag lägger ner det. PUNKT!
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

När man tolkar är det en som rider och en som åker skidor bakom. Att tolka utan ryttare låter i mina öron livsfarligt även om hästen är van att dra. Det blir lite bökigt att hålla reda på både tömmar och linan som du ska hålla dig i.
Det är bara av omtänksamhet om både dig och hästen som så många har reagerat som de gjort.
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Jag visste inte hur farligt det var. Känner till flera som gör så med sina hästar utan ryttare och det har ju fungerat utmärkt för dom.
Men nu spelar det ingen roll längre eftersom jag lagt ner idèn.
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Jag visste inte hur farligt det var. Känner till flera som gör så med sina hästar utan ryttare och det har ju fungerat utmärkt för dom.
Men nu spelar det ingen roll längre eftersom jag lagt ner idèn.

Men du tänkte ju göra det på det säkra sättet, varför lägga ner?
Vi tolkade så efter vårat russ som absolut inte gick att köra. Du märker ju på hästen hur den reagarar. Tycker att du ska göra som du känner, det är ju faktiskt du som känner hästen bäst och kan se vad den klarar av...

MVH Russin8
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Gå in på gnägg, under tråden "Tolka efter shettisen". Där kan du se att det går utmärkt att göra som du tänkt dig!

MVH Russin8
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Jo det var ju den tråden jag tittat på och blivit lite inspirerad:d Men eftersom man verkar vara en idiot om man ens tänker tanken så vet jag inte riktigt. Men ska iaf kolla hur hon reagerar på ljudet av en pulka som dras i snön.
 
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Jag tycker att du ska vänja henne långsamt. Det är aldrig försent att lära en häst något nytt, även om det kan ta lite längre tid å lite äldre hästar.
jag hade börjat att töm köra henne, ha gärna någon som går och håller henne framme i tränset och som pratar lugnt med henne. Gå bakom och lär henne alla kommandon, smacka, lugna ner osv.
Personen som går framme vid huvudet ska vara en lugn person, som hästen litar på. När hon är helt lugn vid att du går bakom kan du sadla och rida, med någon som går bakom med tömmar. Vänj henne samtidigt vid sidan om, att någon kanske åker skidor bredvid när du rider, eller någon som drar en pulka, så hon förstår att det faktiskt inte är farligt.
När detta fungerar bra, och hon inte längre hoppar högt av rädsla, kan skidåkaren sakta förflytta sig längre och längre bak. Se bara till att det finns utrymme, så hästen inte trampar på skidorna och blir rädd. Tillslut ska det gå att åka skidor bakom henne, utan tömmar utan att hon spritter av illvilja. När detta går bra, så kan du börja med att låta någon åka bakom. Se bara till att det tar sin tid det tar. Så hon inte förknippar det med något obehagligt.
Börja bara i skritt, och öka det sakta när hon är helt van. När det går långsamt svischar det inte lika mycket.
Glöm inte att ALLTID berömma henne när hon gör rätt, och inte blir rädd. Beröm är det viktigaste, beröm både med röst och kanske någon godisbit då och då. hon sk förknippa detta med något bra.
Bli inte arg, eller sur på henne då hon gör "fel", då kan det gå helt åt pipan. det är bättre att ignorera det, och koncentrera sig på det som är bra, och berömma henne för det istället.
Träna även andra saker, bakom henne. Så hon blir lugnare för nya saker, som händer. En bakskygg häst är aldrig skoj. Men som sagt, låt henne ta sin tid. Vissa hästar tar mer tid än andra.
Lycka till :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tolka oinkörd lättskrämd ponny.

Det jag tycker är konstigt är att så många var emot det här och tyckte det var jätte dumt. Men när jag skapade tråden om att köra in henne var alla posetiva.:confused: Borde inte det vara lika farligt om inte ännu värre?
 

Liknande trådar

Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 912
Senast: Hallonsoda
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 700
Senast: Effie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp