Tolka bluptabellen?

trazel

Trådstartare
Någon som vill hjälpa mig och förklara vad de olika sakerna betyder i bluptabellen?

Vad jag förstått så är 100 normalt och sen över är bra resp. under är sämre?

Typ, ben, skritt, trav och gal kan jag väl förstå vad de är, men vad betyder Tmp G, Mf_UHD, Dressyr Mf_D, Tekn H, Tmp H, Mf_UHH, Hoppning Mf_H ?

Där det står mankhöjd, vad är det där man mäter? Jag kan förstå att det inte är den egentliga mankh. :p

Sv: Tolka bluptabellen?

Mf är en mycket viktig siffra, den talar om hur pass säker blup-siffran är! Ju lägre desto säkrare är prognosen! Den högsta siffran jag sett är 20, den lägsta 4.

Tack så mycket för svaret! :)

Vad står Tmp, UHD och UHH? D och H kan jag förstå att de står för dressyr resp. hoppning.
Skickar också frågan vidare om vad det är som mäts vid mankh?

Vad står Tmp, UHD och UHH? D och H kan jag förstå att de står för dressyr resp. hoppning.

Alla index utom det för mankhöjd anges som relativa tal med 100 som bas. Spridningen runt basvärdet innebär att de bästa hingstarna har runt 150 i exteriör och 170-180 i gångarter och hoppning. På motsvarande sätt ligger de lägsta index på 30-40.
Mot bakrund av att basvärdet 100 motsvarar det genomsnittliga avelsvärdet för hingstar som var födda på 70-talet innebär det att de hästar som är födda i slutet av 90-talet har medelindex runt 110.

Talet för mankhöjd anger höjd över eller under medel. -0.7 betyder att avkommorna ligger 0.7 cm under medel.

Tack så mycket för ytterligare ett väldigt informationsrikt svar! :bow:

Men frågan kvar står vad står Tmp, UHD och UHH? :p

Tack så mycket för ytterligare ett väldigt informationsrikt svar! :bow:

Men frågan kvar står vad står Tmp, UHD och UHH? :p

Tmp= Temperament (alltid bra om det ligger högt;))
Mf UHD= Medelfel på de enskilda dressyrsiffrorna
Mf UHH= Medelfel på de enskilda hoppsiffrorna

Exempel Amiral, många bedömda avkommor + egna plac i svår D= låg siffra på medelfelen
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=4954

Exempel Bugatti Hilltop, få bedömda avkommor + 0 egna plac = hög siffra på medelfelen
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid47ny?Intidnr=125059

Senast ändrad av en moderator:

Medelmankhöjden för ston är 163,4 cm och för hingstar och valacker
165,3 cm.
Detta är medelmankhöjder beräknade på alla kvalitetsbedömda hästar födda 1987-2001.

Liknande trådar

B
Avel Hej! Det är så att jag har tänkt å betäcka mitt nya sto. jag e inte direkt så insatt i avel men antar att man ska kolla lite på blup...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Görel
·
Avel Mitt sto, rent galopp-fullblod. e. Strong Statement u. Foxy News ue. Diaghylphard. Visades på 3års test och då såg hon ut Så här och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 512
Senast: Cairo
·
J
Avel någon som skulle vilja lära mig hur jag tyder blup tabeller? det stot jag tänker på står det så här.... typ 93, ben 90, mankh 1,2...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Senast: Thesen
·
Avel har funnet den svenske BLUP indexen på hesten min, eneste er at jeg ikke skjønner så mye av den.. Noen som kan hjelpe meg? Bra, dårlig...
Svar
13
· Visningar
1 249
Senast: Picazzo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt