tyda blup tabeller

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
Sv: tyda blup tabeller

Jo men Ganesco har fler tävlande avkommor än Nactus o det påverkar hans blup positivt...även om hans stam säger att han kanske inte borde lämna tidernas bästa gångartshästar.

Om Ganescos avkommor gör bra resultat, ja. Annars påverkar de ju bara medelfelet, dvs att BLUPen blir säkrare.

Jo, men jag menar att både Ganesco och Nactus har såpass många bedömda avkommor att deras föräldrar inte har så stor roll i BLUPen.
Självklart påverkas Ganescos BLUP av att han har avkommor i svår klass. Jag menade mer att de tävlande avkommorna ska göra goda resultat för att det ska påverka BLUPen, inte att de bara ska tävla. För det är väl avkommor med placeringar som räknas in, inte avkommor som "bara" startar? Det är mycket möjligt att Nactus inte har lika många placerade avkommor, men då grundas hans BLUP på unghästtester istället, inte av hans goda stam. Det var nog mer det jag reagerade på, att Nactus skulle ha sitt BLUP med så lågt medelfel pga hans goda stam.
Har svårt att formulera mig ikväll, känner jag. Återkommer imorgon om jag kommer på något annat sätt att säga det jag vill ha fram ;)

Senast ändrad:

Jag förstår hur du menar...
Men faktum är att hans medelfel mycket väl kan till stor del bero på att han har en stark stam som är nedärvningssäker.
Hade hans far o mf nedärvt sig väldigt ojämnt hade medelfelet varit högre. Men självklart spelar avkommornas rsultat in.
Det finns ju vissa stämpelhingstar o har mandem i stammen så vet man ju säkrare vad som kan väntas komma.
Visst kan man vinna på triss i tvåor men chansen att man vinner på triss i kungar (läs 3 bra hingstar i stammen...självklart spelar stona in,,ja)är betydligt större.

Och nu förstår också jag hur du menar :idea:
Även om jag inte håller med till 100%, men det är inte så noga... ;):D

Liknande trådar

B
Avel Hej! Det är så att jag har tänkt å betäcka mitt nya sto. jag e inte direkt så insatt i avel men antar att man ska kolla lite på blup...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Görel
·
Avel Resultaten från löshoppningstesterna på 3-åringar i hannoveranerförbundet. Många fädernehingstar är aktuella här så jag tänkte det kan...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: starstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25