Hjälp mig hitta en lämlig karl (XX)

Sv: Hjälp mig hitta en lämlig karl (XX)

Men hur blir de utseendemässigt? Jag vill gärna ha en lite kraftigare/grövre än min lilla tjej. Sen gillar jag inte riktigt arabernas hals å ansiktsform.

Kilroys avkommor blir väldigt bra. Han är rätt liten själv men avkommorna blir stora. Underbra hästar att hantera. Stora lugna kloka men ändå med fart i.

Om jag får tipsa skulle jag ha valt en XX hingst. En fin hingst är Painter´s Row xx. Väldigt vacker och fin fbl-hingst.
http://www.watermolen.net/

Jättefin och intressant härstammning, men han finns väl inte i sverige? På fullblod är det mej veterligt endast naturlig betäckning som gäller. Det fanns fler hingstar som var intressant på sidan så den är värd att titta på.

Jag skulle titta närmare på Camaro M, hopphäst med bra gång och ger (vad jag har erfarat, vilket iof är begränstat antal men iaf...) stabilt temprament.

Har träffat en Camaro M-avkomma, och hon hade INTE ett bra temperament. Fast, tror hon ärvde det ganska mycket av sin mamma.. :p

Mitt sto har ett toppen temperament, finns ingen bättre än henne :love: Hennes avkomma (Alpen Corrado) har ärvt det rakt av, men med lite mindre fullblodsnerv ;)

Jag har en Cortus avkomma på mitt Strong Statement sto. Hon är rent fullblod på 170cm. Avkomman är idag 4 år och en mycket stor häst ca 175cm. Han är väldigt snäll och mycket ridbar, största problemet är att det är väldigt mycket häst.
Detta är hennes sämsta avkomma, de andra hon fått är e. Robin Z, Just4you och Biggles. Alla avkommerna utom Robin Z har fått 9 på typen som föl och blivit klass 1.
Den mest eleganta är den efter Biggles och den har ett helt underbart temperament, så mitt förslag blir Biggles.

Sämst hur menar du då? Som du tycker eller som domarna tycker?

Du har inga bilder att skicka? Skulle vara kul och se!

Jag tycker att han är sämst då han är så stor och lite klumpig. En mycket samarbetsvillig häst och vill man ha en riktig kompis som är trevlig att jobba med och tävla lättare klasser, är han en underbar individ. Men jag försöker få fram hästar med det där lilla extra och det tycker jag han saknar. Han är bara visad på fölvisning och då fick han 9 på typen och klass 1. Som 3 åring vara han så stor och hade det jobbigt med sin kropp så jag ville inte visa honom. Har en bild men vet tyvärr inte hur jag får med den.:confused:

Du kan maila den till mig annars? Kanske enklare.

pernilla@jerseyko.se

Visst vill jag tävla, då främst hoppning men även lite dressyr, jag har inga mål på att få en avkomma som jag kan tävla SM i hoppning med, men visst skulle det vara kul!

Mitt sto är inte visad mer än 3 åring, skulle vara intressant och se vad hon skulle få idag då hon ser helt annorlunda ut och rörelserna blir bättre (Syftar på traven)

Feliciano (eller hans son HipHop) skulle jag titta på då jag sett flera fille-xx som går bra på tävlingsbanan.

HipHop betäckte min kompis med förra året och de valde honom i år igen :) Fast det är ett halvblodssto som gått 1.40 som är mamma, ganska tvärt om mot min häst.

Säger som alltid när det gäller fullblodsston som ska betäckas med halvblod. Feliciano!
Fast jag själv är vansinnigt förtjust i Spender S också............

Feliciano är super och hans avkommer har genomgående mkt hög ridbarhet, hoppar bra och är fantastiska i skallen.

*knapplån*

Tycker nog inte att du ska fundera på Cortus om du inte vill ha alltför stor häst. Vi hade ett Calato - Langata Express xx sto som gick till Cortus två gånger. Den ena avkomman var 180 cm på treårstestet. Den andra (har jag hört ryktesvägen) ska vara avlivad då den "växt sönder".
Stoet var 167 och har lämnat normala stora avkommor med andra hingstar.

Titta på Camaro M som nämnts ovan. Vi har en efter honom som vi är mycket nöjda med!
Iom att du har ett lätt sto så kan du titta på lite "maffigare" hingstar. Varför inte en Holsteiner? Kan du tänka dig fryst semin?

Jag slår också ett slag för Camaro.

Har en avkomma född i år u. xx-sto. Han är riktigt fin och har en mkt bättre överlinje än förra årets unge. Han är dessutom väldigt korrekt i sina ben, den andra är mkt uttåt tåad.
På station där mitt sto & föl var i somras, sade dom att dom hade sett flera Camaro- ungar som var väldigt lika min, så det verkar som att han typar dom rätt bra.

Det enda negativa jag kan säga om min unge är att han är oerhört kaxig. När ett-åringarna närmar sig honom, lägger han öronen bakåt och flyttar dom inte på sig får dom smaka på hans små bakhovar. Däremot tuggar han mot dom gamla stona.

Bilder på min unge (Casper) finns i föltråden på avelsgnägg på sista sidan.

Senast ändrad:

Vad tror du om Nobel då?
Kanonfin Holsteiner med bra gångarter som t o m duger för dressyr och väldigt välhoppande.
Super temeprament verkligen, en enda stor nallebjörn... :love:

Någon som vet varför Cortus avkommor blir så himla stora, tråkigt då jag verkligen gillar hans utseende :(

Camaro M lät väldigt intressant för att få fram en hopphäst som även kan röra sig eller hur man ska uttrycka det ;)

Nobel har jag inte hittat så mycket om, bara en dressyrbild och en hoppbild.

Jättefin och intressant härstammning, men han finns väl inte i sverige? På fullblod är det mej veterligt endast naturlig betäckning som gäller. Det fanns fler hingstar som var intressant på sidan så den är värd att titta på.
Ne, men vet en i DK som har betäckt med han.

Briar var väl tänkt att bli hoppehäst från början och han har ju en hyfsad trav :angel:

vet du om den xx-hingsten finns tillgänglig på naturlig eller är det semin?

Stammen var rätt intressant :angel:

Liknande trådar

Avel Någon som vill hjälpa mig och förklara vad de olika sakerna betyder i bluptabellen? Vad jag förstått så är 100 normalt och sen över...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: elle12
·
B
Avel Hej! Det är så att jag har tänkt å betäcka mitt nya sto. jag e inte direkt så insatt i avel men antar att man ska kolla lite på blup...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama