Tolerans vid besiktning

HD

Trådstartare
Att besikta en häst utan anmärkning tycks ju vara tämligen svårt.
Skulle därför vilja höra lite åsikter om vad ni skulle tolerera vad köp.
Lite bakrundsfakta om hästen:
14 år, gått svår dressyr och skall förhoppningsvis kunna ridas upp till MSV.
Skulle ni kräva ett "blankt papper" på denna häst eller skulle ni godkänna små markeringar?

Jag tycker inte det är svårt att få en häst igenom en besiktning. Är hästen frisk så brukar den gå igenom UA.

ang hästen så beror det nog vad priset är.
Man ska inte stirra sig blind på att den tex inte klarar ej böjprov. För vissa hästar reagerar mer än andra på såna prov, fastän dom igentligen inte är "skadade" på det sättet.

En häst som är 14 år får halta 2-3 steg vid böjprov. Vissa hästar är stela vissa mjukare och man skall se till att veterinären kan böja! Annars är det lätt att hästen blir halt på böjprov. Men några små markeringar som inte är så allvarliga hade jag godkänt. Sånt som kan åtgärdas, tex dåligt hull/musklad, en vargtand skall kanske tas bort, sånt hade jag godkänt om jag visste om det och om ägaren varit ärlig och berättat alt om hästen.

Kram Favina :bump:

Mitt sto som är 19 haltade till ett steg efter böjprov på sitt skadade ben när hon behandlats klart och friskförklarades... det var helt ok, men då var det ju också efter en svår vrickning.

Blir det ett helt rent papper efter vet-besiktningär ju frågan om dom har kollat så noga.
Nåt gammalt ärr, eller nåt litet överben borde de ju hitta.
De ska ju även ta med exteriöra avikelser, t ex utåttåad asv.
Hör ibland folk som hoppat av hästköp efter veterinärbesiktning pga av nåt löjligt litet fel som inte har nån som helst betydelse, bara för att de vill ha en häst "ua"

Jag tänkte i första hand på börjprov/hakar/grepp.
Överben och kosmetiska defekter kan jag leva med:)

Vi får väl se hur det går :)
Ska iväg i morgon, alltid skönt att höra lite hur andra resonerar.
Förra hästen jag tänkte köpa gick inte alla ( blev senare utdömd och triangelmärkt)
Håll tummarna då jag verkligen gillar denna häst :)

Jag håller med dig om att "skönhetsfel" kan man släppa igenom.
Min hade anmärkningar på skrubb/bit märken, överben och en hasgalla som var enligt veterinär oöm och utan betydelse.
Tänder skulle jag nog också släppa igenom, det är ju lätt att ordna lika så hull/muskler och ev. anmärkningar på skoning/långa tår odyl.
Huvudsaken är att benen är okay och att ryggen inte ömmar.
Nu har min visserligen bara promendad/lättare träning men i allafall.

Det beror ju helt på vad det är för häst, och vilken "historia" den har.
Känner jag till hästen sedan förut, eller på ngt vis kan "följa" den genom de senaste åren innan jag ville köpa den, så är det ju en helt annan sak än om hästen i fråga är helt "främmande".

Vidare så brukar veterinären om man besiktigar på klinik och får anmärkningar, röntga. Och då kan det ju visa sig att böjprovsreaktionen inte har ngn betydelse, det finns inget fel på hästen.
Och om jag då i det läget visste hästens "historik", dvs att den inte stått skadad annat än eventuellt av "nturliga" orsaker som läkt ut (tex spark, sårskada osv), så skulle jag våga köpa om veterinär rekommenderade det. OCH trodde hästen skulle hålla för det jag ville ha den till.

Men en förutsättning då, om hästen inte är ua på böjprov, men man ändå bestämmer sig för att köpa, är ju att hästen är försäkrad i ett vettigt belopp och en vettig försäkring!
För då måste man ju överta försäkringen för att slippa reservationer.

Fö så genomgick min häst böjprov när han var 17 år.
Det var ua! :D Så visst FINNS det hästar som klarar böjprov trots lite ålder... ;)

Jag besiktigade min häst igår som jag ska sälja.... hon gick igenom besiktnigen... hon hade inte en enda anmärkning... så de e inte så så svårt

om hästen går igenom eller inte beror helt på veterinären.
Vet en veterinär som inte släpper igenom en häst utan nån grads hälta.. alla har en halv grad eller mer... :crazy:

en kompis till mig besiktade 4 hästar, alla var enligt vet. halta...

Men med en bra veterinär som KAN SIN SAK ska det inte vara så svårt att få ett papper U.A.. :smirk:

Jag kan bara gå till mig själv och jag känner att jag inte har så stor koll på utveckling av ev framtida skador mm.
Så, jag hade framför allt tagit in hästen till en klinik, på eget initativ för att känna mig säker, och gått igenom den där. Sedan hade jag även förhört mig mkt noga med undersökande veterinär vad denne tyckte om det hela beroende på användning och hästens ålder.
Man kan nog inte räkna med att en äldre häst som tävlats endel ska vara som en unghäst i leder och annat men det ska ju inte vara försvagningar eller förslitningar av allvarligare karaktär.
Det skulle för min del alltså bli en sammanvägning av ålder, pris, vet. uttalande och annat.
Jag skulle nog godkänna små markeringar om min veterinär bedömde dem som ovesäntliga för min användning av hästen, beroende på priset kanske.

Fast det är inte riktigt sant. Det hänger mer på vad veterinären faktiskt skriver ner. Inte många hästar är helt utan anmärkning på allt, däremot finns det en hel del som har anmärkningar som inte bedöms inverka på det angivna användningsområdet.. Det är en helt annan sak och det är faktiskt den bedömningen som man betalar veterinären för att göra.

Menar du att veterinären ska skriva U.A. på böjprov om hästen är en grad halt? Det tycker inte jag. Veterinären ska skriva sanningen. Om det har någon betydelse för framtida användning får man väl bedömma från fall till fall. Det finns faktiskt många hästar som är ohalta efter böjprov.

Med avseende på att det finns såna veterinärer så undrar jag varför folk öht tycker att SÄLJAREN skall stå för veterinär...

Jag skulle nog inte köpa en häst med böjprovsreaktioner i först taget. Samtidigt kan man ju inte kräva av en gammal häst att den skall vara lika fräsch som en unghäst. Men börjprovsreaktioner kan ju peka på ledinflammationer och jag skulle nog inte vilja köpa mig det problemet. Var hästen allt jag ville ha så skulle jag gå vidare och röntga, har man tur är det nån liten sketen benbit som lätt kan plockas bort...

självklart ska veterinären skriva att hästen är halt om den är det!
Men den här veterinären jag snackar om är känd för att släppa igenom ungefär 1 häst av 100 utan anmärkning på hältor...
och om det vore så illa att alla hästar är halta så borde nog vi lägga ner det här med ridning direkt...

På min häst står det massor bitsår, höverben, gallor, bronkit enligt uppgift, 0,5 grader på två ben vid böjprov. :eek:

Men vad jag vet är han frisk :smirk:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Har precis köpt min efterlängtade valp. Följde med uppfödaren och valparna (9st, varav 4 hanar) till besiktningen där alla 4 hanar fick...
Svar
10
· Visningar
4 648
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Hej forumet! Ny på sidan och kommer förhoppningsvis ha riktigt kul här inne. Jag har bestämt mig för att börja planera för att köpa...
Svar
14
· Visningar
3 224
Senast: Gloria95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka