Tolerans för unghästfasoner?

T

tretjak

Behöver lite peppning eller erfarenheter kring unghäst på sina första tävlingar. Vi har bestämt oss för att äntligen försöka komma igång med lite tävling med 5-åringen. Han haft en hel del problem m skador o sjukdom och ligger efter i utbildningsgrad. Nu känns han fräsch och har börjat fungera bra på träningar också så vi tänkte våga oss på en LC:2 o ev LB i juni månad.

Problemet är att hästen är något av en varannandags häst - ena dagen går han mjukt och kan samla sig fint, lyssnar på hjälperna etc, nästa dag flippar han ur totalt och skyggar, brallar och går m sänkt rygg och bara trippar! Hästen ska ju vara förberedd för sin uppgift men med denna hästen känns det som att det enda sättet är att ge sig ut på tävling och bara hoppas på att han har en bra dag just den dagen!
Vilken tolerans finns det hos domarna i regel för unghästar och tittighet, brallar m m? Får man skämmas ihjäl eller är de vana vi sk förstagluttares misstag? :o

Sv: Tolerans för unghästfasoner?

Kan bara svara för egen del, och det är att bara döma efter det man ser för dagen. Glad om det fungerar, blir ledsen om en unghäst pressas för hårt. Och - otäckt om det blir alltför osäkert. Man ska inte behöva vara rädd att ryttaren skadas. Men blir det för knasigt är det ju bara att gå ut. Alla har nog full förståelse. Bara försök att få till en så bra upplevelse csom möjligt för hästen.
De gånger jag sett unghästar i två klasser brukar de vara spända och underprestera i första starten och sen alltför trötta och underprestera i andra klassen. Men man måste ju börja någongång....

Hmm... Jag har funderat på det här med två klasser också, om man pressar honom för hårt med två starter första gången. Jag tänkte att man kanske skulle nöja sig med en klass för att dels inte köra på för hårt och sedan inte behöva vänta med honom mellan klasserna. Han blir lätt stressad och kan inte stå inne i transporten utan man måste stå med honom ute hela tiden. Han har åkt MYCKET transport men det är hans sätt o temperament helt enkelt så det lär vi inte ändra på i rappet - kanske med åldern så småningom.
Medryttaren, som också är den som ska starta honom, hade en annan syn på det här m två starter nämligen att de ofta är spända första klassen och därför bör få en chans till där de kan prestera bättre. Jag kan ju hålla med om det vad det gäller hans tittighet, det brukar lägga sig när man har tränat en längre stund. Trött o kraftlös blir han bara de dagar han helt enkelt INTE vill arbeta av någon anledning, han har som sagt sina dagar...
Jag får nog lita på medryttaren vad det gäller hur många klasser han ska starta i och även på att hon själv säger till om det känns för osäkert att sitta på honom! Jag tycker att hon är modig som vill ställa upp och tävla honom och vill ge honom erfarenhet på området. Själv tycker jag att jag inte är tillräckligt skicklig för att tävla ännu så länge, alltför ringrostig och för dåliga tävlingsnerver! :eek:

Det är inte så att hästen är trött / öm i musklerna de dåliga dagarna?

Just varannandagsfenomen i form av olika beteenden de olika träningsdagarna är inte ovanligt på hästar där man slarvar med återhämtningen efter de bra passen. Hästen jobbar på bra en dag, anstränger sig, blir trött. Nästa dag är han då rimligen spänd och stel i musklerna, sänker ryggen och hetsar upp sig pga det almänna obehaget och spänningarna i kroppen. Det är ju inte alla hästar som visar sin trötthet som just lathet, utan en del stissar upp sig istället. Han kanske är en av dem?

Varannandagsträning är ju ett ganska rekommenderat upplägg för unghästar eller hästar som man överhuvudtaget håller på att bygga upp, eftersom det ger återhämtning för musklerna dagen efter ett träningspass, där hästen får chans att läka ut småslitningar, återuppbygga musklerna lite starkare efterhand osv. Skrittpromenader eller utevistelse i stora hagar lindrar träningsvärk "dagen efter", rörelse utan belastning ger cirkulation utan att påfresta kroppen nämnvärt.

Viktigt är också att visa hästen vad man vill genom att rikligt belöna under de bra passen, ge pauser och vila även under dem så att hästen inte blir alltför trött, det kan göra den omotiverad att anstränga sig lika mycket framöver om den tror sig behöva "spara energi" för att orka ett helt långt pass. Styrke- och konditionsträning är ofta bra att köra utanför ridbanan, där motivationen ofta kommer gratis!
Ett och annat rent galoppass (canter, alltså sansat galopptempo -inte fyrsprång, som i kapplöpningsgalopp), t ex intervallträning en gång i veckan-varannan vecka är inte helt fel för att bli av med överskottsenergi heller, det kan också göra hästen lite lugnare i sammanhang där man vill spara på explosiviteten.

Ni kanske redan jobbar så, men om inte kan det kanske vara några tips? Kanske man ska se över foderstaten också?

Annars tror jag också att man kan provtävla, en lätt unghästklass eller klubbtävling eller så. Se det som ren miljöträning utan prestationskrav i början - alla måste få börja någonstans. Avbryt om det inte fungerar alls. Han kanske sansar sig med tiden, ökad ålder och rutin?

Du kan tro att jag prövat träning i alla dess former!
Jag har kört varannandagsträning i stort sett under ett helt år men vi har haft mycket problem med skador och nu har jag tänkt om lite och har lagt upp ett helt nytt schema. Hästen är äntligen friskförklarad och jag har bra hjälp av medryttare.
Jag har tänkt som så att hästen ska ridas dagligen, med en vilodag i veckan, och då har jag 4-veckors rullande scheman där varje vecka ser lite olika ut. En dag i veckan tränas han i dressyr för instruktör, två dagar kombineras uteritt (uppvärmningen) med ridning på utebana där det går ut på att träna hästen socialt, miljö, samt lite gymnastikhopp, resterande dagar är det uteritt med ridning i unghäst form med varierat tempo och lätt klättring. Allteftersom kommer jag att förlänga galoppintervallerna och korta ner arbete i trav eftersom jag tror att det sliter mer på lederna.(bara min egen teori).
Sen har jag tur med modiga medryttare så om de själva känner att det är ok så får de mer än gärna cantra honom och speeda lite mer. Jag sitter och håller i alldeles för mycket ( försöker att låta bli) så det blir oftare att jag jobbar med dressyrträning och lite lugnare tempo ute. Han får massage regelbundet och stretchas efter varje pass, vi varierar mellan hopp o dressyrsadeln, han linimentas efter arbete på ryggmuskulaturen o leder. Han har varit mycket mera spänd förut och säkerligen beroende på ömhet o ledinflammationerna vi har upptäckt o behandlat efterhand. Nu rids han mer än förut och verkar må bättre, trots att han har sina dåliga dagar emellanåt så är ändå bättre än förut.
Sista delen i allt detta är då tävlingsbiten som jag hoppas ska kunna fungera.
Det känns som om man är överambitiös ibland men man vill ju bara att vi ska få en frisk o glad häst äntligen OCH få en vettig utbildning av honom.
Själv så ser jag tävlingen som en del i utbildningen och skulle bli glad om han "höll ihop" ett helt program, inte blev alltför stressad av omgivningen och åker hem lite trött, men nöjd, med tillvaron.
Oj, det här blev lite lånngt och lite från ämnet men jag hoppas det är ok ändå. :o

Jag ska försöka hålla mig till det ursprungliga ämnet :smirk:
Jo, tyvärr kan nog domare bli irriterade om man rider på en häst som tramsar mycket. Jag anser dock att enda sättet att få bort detta beteende är att åka iväg på tävlingar så att hästen får rutin och vana. Starta i LC och LB där det ofta är fler "ungdomar" som startar. Små klubbtävlingar är bra. Du kan vara med i hur många klubbar som helst. Min hemmaklubb t.ex har "blåbärstävlingar" för ridskoleeleverna. Jag siktar på att vara med i en sådan med min skuttiga unghäst. Då travar man över bommar och lägger volter - precis lagom mycket för den unga hästen att koncentrera sig på i början!

LYCKA TILL!

Domaren ska inte ta hänsyn till åldern på din häst, så givetvis kommer detta dra ned dina poäng!
Har du längre än 20 sekunders olydnad är du dessutom utesluten.

Jag skulle inte ge mig ut på en häst som jag inte "visste" skulle klara det. Det är oerhört viktigt att dessa första starter blir en positiv upplevelse för hästens fortsatta tävlingskarriär. Jag rider aldrig med än en start på en så grön häst. Tar de inte slut i kroppen så tar de slut i huvudet, det är min erfarenhet.

Det där med blåbärstävlingar tycker jag låter bra! Vi har haft en del sk träningstävlingar på hemmaklubben men p g a att han varit skadad så mycket så har vi missat dem hittills. Sist jag var och tittade på en sån så hade de även en domare som efter varje ritt gav sitt omdöme,tips etc direkt till ryttaren. Det måste vara väldigt nyttigt och användbart när man är ny på området.

Vi ska försöka hålla ögonen öppna efter fler tillfällen att vara med och försöka klara av ett par lokaltävlingar i LC o LB i år i alla fall så håll ett par tummar! :bow:

Cowabunga skrev:
Domaren ska inte ta hänsyn till åldern på din häst, så givetvis kommer detta dra ned dina poäng!
Har du längre än 20 sekunders olydnad är du dessutom utesluten.

Jag skulle inte ge mig ut på en häst som jag inte "visste" skulle klara det. Det är oerhört viktigt att dessa första starter blir en positiv upplevelse för hästens fortsatta tävlingskarriär. Jag rider aldrig med än en start på en så grön häst. Tar de inte slut i kroppen så tar de slut i huvudet, det är min erfarenhet.

SJÄLVKLART ska inte domaren ta hänsyn till hästens ålder, så man får vara medveten om att det blir låga poäng i början. Men, jag tycker definitivt att man ska ut tidigt på tävlingar, givetvis med endast en start per gång i början. Hästen ska också vara så mentalt förberedd att den orkar med, men hur sjutton ska den få rutin om man aldrig tar ut den på tävling? Du tävlar ju inte när du tränar! Och du kan inte veta om den klarar av en tävling förrän du provat!

Jag skriver inte at jag kan veta, men jag kan göra en mkt god gissning om jag känner min häst.

Börja att ta med den till andra miljöer och låser det sig redan där är din häst definitivt inte färdig för tävling. Du kan träna under tävlingslika former, det gör jag varje gång jag är hos min tränare.

Ha, man skulle behöva ha någon slags spåkula för att veta när "lilleman" är färdig för tävling i så fall!
Det här är en häst som ena dagen går som en klocka, stadig form, mjuk o följsam, man skulle kunna släppa en bomb vid sidan om honom och han skulle inte ens blinka! NÄSTA dag så räcker det att sadeln knarrar så håller han på att dö av skräck och han vet ingenting om galoppfattningar eller sidvärtsrörelser.

Vi tränar på många olika ställen, det är inga problem med de vita staketen eller annat runt omkring - OM - han har en av sina bra dagar. Man känner sig aldrig redo för någonting med honom då det oftast är en berg o dalbana. Poäng, det struntar jag fullkomligt i nu i början, jag ser tävlingar som en del i hans utbildning just nu i alla fall. Däremot hade det inte varit roligt om vi skulle bli uteslutna, det hade nog känts lite tråkigt.

Många hästar går väl säkert hur bra som helst hemma men sen på tävling kan det vara en helt annan femma. Klart att domarna inte kan vara snällare i sin bedömning men de ser väl att det är en orutinerad häst kanske? Det bästa vore förstås att åka på så många träningstävlingar som möjligt innan första start men de är inte så lätta att hitta häromkring i alla fall.

Håller med om att man ska försöka ge hästen en så positiv upplevelse som möjligt så att det inte blir något otäckt av det hela. Det där med en eller flera starter per dag verkar många ha olika åsikter om så det återstår väl att se vilket som är bäst.

Tack för alla tips o erfarenheter! :bow:

Jag tycker inte att man ska ha så överdrivet stor respekt för tävlingar. Alla är nybörjare i början, såväl hästar som ryttare. Och alla har rätt till att ha en dålig dag.

Om din häst går bra och är väl förberedd, så som du säger att han är, så ser jag absolut ingen anledning till att låta bli att tävla. Han behöver få komma ut och få rutin. Sen så får man försöka göra det bästa av situationen. Skulle han börja tramsa så är det inte hela världen. Skulle han t.o.m bli utesluten, tja, det är fortfarande inte hela världen. Det finns så mga hästar som har tramsat och stått på bakbenen t.o.m i Grand Prix så då ska väl din unghäst kunna få lov att tramsa sig om det skulle vilja sig illa. ;)

Så länge det inte handlar om ngn vettvilling som är farlig för omgivningen så är det fritt fram att ut och inhämta rutin. Ju mer rutin - desto mindre trams. Med lite tur - inget trams alls.

Så ut och tävla ni! Låt moralkärringarna få lite att predika om... :D

Cowabunga skrev:
/.../ Du kan träna under tävlingslika former, det gör jag varje gång jag är hos min tränare.

Hur 17 tränar du under tävlingslika former?! Har ni högtalare med skrålande musik och hyr ni in "publik"? Och tävlingsnerver, kommer de fram när du tränar?

Javisst ska man ta med hästen till nya miljöer och se hur den reagerar, men tävling och träning är fortfarande INTE samma sak. Min åsikt, du tycker som du vill.

För övrigt tycker jag att "Saigon" skrivit ett kanoninlägg :bow:

Jempa skrev:
Hur 17 tränar du under tävlingslika former?! Har ni högtalare med skrålande musik och hyr ni in "publik"? Och tävlingsnerver, kommer de fram när du tränar?

:D :D :bow: :bow:

Jag tycker inte att man skall se på tävlingen som en tävling de första gångerna man åker ut med en unghäst. Vad spelar resultatet för roll. Huvudsaken är att man inte pressar hästen utan låter den få tid på sig. Tänk på att med de flesta hästar behöver man TRÄNA på att tävla och det gör man bäst på en tävlingsplats. Min 5 åring debuterade LC:1 på lokal tävling helgen som var. Egentligen inte alls klar för tävling men vi såg det som träning och red helt utan press och det kommer vi att göra de första gångerna!

Jag är i precis samma situation som du, fast min donna är ytterligare ett år äldre (alltså 6) :o . Sent tagen pga. alla möjliga och omöjliga anledningar, men mest för att vi har velat ta det lugnt och inte stressa fram något. Nu känns det dock som att tiden är mogen för att ge sig iväg, dock är damen väldigt mycket sto, dvs. mycket i huvudet. Ena dagen går hon precis som din som en klocka, för att nästa dag tycka att bockar är ett uppskattat inlägg i arbetet :smirk: . Var tex. iväg på dressyrkurs och hon skötte sig så bra att jag bara storknade, trots nytt stall, många stimmiga hästar på banan, galopperande ponnyer i hagen bredvid etc. Helgen efter skulle vi träna på hemmaplan. Det hade varit tävling tidigare på dagen så musiken var på i högtalarna och min pålle var helt utom sig. Svansen rakt upp och stooora luftsteg och språng.

Hur jag ska kunna få rutin på hästen utan att tävla är för mig en gåta. Alltså måste jag ut på lite lokala klubbtävlingar och eventuellt skämma ut mig. Men då har jag i alla fall bidragit till lite skvaller i trakterna... ;)

min ena unghäst kan vara riktigt trevlig vissa dagar o för explosiv andra dagar (utan att ha ngn träningsvärk).
Vi har inte åkt ut på ett tag o sist jag gjorde det blev han bara en jobbig steppande drake. så jag kommer åka ut mkt bara för att få miljöbyte till nästa år, starta för o lära hästen att lyssna helt enkelt.
blir ju inom klubbar dock, kanske ngn lokal om det känns bra.
Men nu är det sommarbete som gäller :)

På lördag smäller det...! Håll tummarna för att vi inte skämmer ut oss totalt. Rapport kommer senare :angel: :banana: :banana:

Jag anser inte att din häst är en unghäst, den är vuxen...så länge du tycker mentalt att den är detta så kommer den att förbli tramsig...sätt krav på hästen och förvänta dig att den är vuxen .....möjligtvis är det orutinerad och kanske lite bortskämd :angel:

en unghäst är 2-3 år och inte 5...så ställ krav på din häst...din mentala inställning kan vara negativt för arbetet med din häst......

unghästklasserna inom ridsporten är tom 6 års ålder.

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·
Hoppning Hej! Min 16 åriga connemara kille har börjat vägra för mig. Enl tidigare ryttare har han gjort det också. Första tävlingen var...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 517
A
Hoppning Jag funderar över hur många starter ni brukar göra i varje klass innan ni går vidare till nästa högre klass? Förstår att det är olika...
Svar
12
· Visningar
1 756
Senast: EmmaaPraahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka