Tolerans för unghästfasoner?

Sv: Tolerans för unghästfasoner?

Det är nog bara att kämpa på med sin unghäst. Har själv "rejstat" omkring i LC-debuten med mitt sto för en herrans massa år sedan. Någonstans måste man ju börja. Det är i alla fall bra om dressyren (för det aktuella programmet) sitter bra hemma innan man ger sig ut så att man kan känna att "vi kan det här oavsett dagens resultat".
Domarna ska inte vara extra snälla mot en unghäst. Men oftast syns det ju att hästen är lite valpig. Kommentarerna kan vara snälla även om betygen är hårda. Tips: stirra alltså inte bara på siffrorna utan läs kommentarerna, fundera, analysera och träna vidare.
Lycka till!

det må så vara men själva hästen är ju inte unghäst...men ni kanske inte tänker på dom som unghäsatar på det viset , men det verkar ju så...en 5 åring skall inte vara flamsig....det är som ingen ursäkt att den är 5 år...om den vore 2-3 år kan man ha det som ursäkt.

ingen häst ska vara flamsig, men det beror lite på hästens bakgrund.
min importhäst verkar inte vara ett dugg hanterad innan sverigeimporten, då hästen inte ens visste hur man stog i en stallgång eller vad en box var. Eller tex lyfta hovar...vad är det?
Och börja bli hanterad som 3½ åring, ja då kommer han säkert fortfarande vara lite "flamsig" som 5 åring, medans en som är rätt tagen från grunden (som tex min andra unghäst) beter sig bra och accepterar nya sitationer relativt bra och uppför sig så gott denna kan.

men unghäst är unghäst, men begreppen kan tolkas lite olika.

Senast ändrad av en moderator:

fattar :D men jag menar att "ursäkten" skall inte vara att den är unghäst om den är 5 år... sen om den är ohanterad, orutinerad eller ouppfostrad har ju inte med åldern att göra när dom är såpass gamla...

Ha! Han ÄR i allra högsta grad unghäst fortfarande, en "late bloomer" tror jag själv :) MYCKET hanterad, KAN vara fullkomligt oberörd ena dagen och SUPERSTRESSAD nästa. Man vet aldrig riktigt vilket det ska bli förrän man står där på plats. Visst, man kan säkert pressa honom, ta i med hårdhandskarna och knäcka honom MEN jag varken vill eller tror att jag skulle reda ut detta.
Så här långt i hans utbildning tycker jag att det mesta går i baklås om man försöker pressa honom eller gå för snabbt fram.

En anledning till att han ligger back i sin utbildning är att han har haft mycket problem med skador mellan 3,5 och 4,5 års ålder. Nu har allt börjat lossna och han är frisk så vi har mycket att ta igen.

Vi blir säkert vuxna, både han och jag, någon dag snart... :angel:

Tänkte bara berätta om debuten m stort D-hur det gick för den bångstyrige unghästen...

LC och LB blev det till slut. Första klassen blev ungefär som väntat; jättebocksprånget Åke framför domaren och därefter problem med galopparbetet eftersom koncentrationen var som bortblåst och balansen likaså. Snygga byten blev det... Men han genomförde hela programmet så det kändes ändå bra efteråt.

Andra klassen så var man ju nervös men vi kände att om han bara håller sig på mattan och orkar så har det varit en bra erfarenhet i alla fall. Och så går han in och går som en dröm den lilla hästen! Jag lovar att både jag och medryttaren hade tårar i ögonen så fint han gick genom hela programmet, med tanke på att det är första gången han varit på någon tävling över huvudtaget. Vi kände att det här borde bli ganska hyfsade omdömen i alla fall. Trodde vi ja... Tills vi fick protokollet där det mesta var negativt t o m omdömet markbundna gångarter, något han aldrig fått i andra sammanhang förut. Åhh, vad man blev besviken först. Men sen efter ett tag så blir det mer; Nej, han gjorde ett bra jobb oavsett vad domaren sagt med tanke på hans förutsättningar, hur vi har sett honom tidigare etc. När man känner sig tårögd efter en ritt, av glädje, då är det rätt, för mig åtminstone :love:

På det stora hela så var det en rolig upplevelse och det gav mersmak. Nu ska vi lusläsa protokollet och TRÄNA! :bow:

ett tips kolla på slemhinnorna i ögonen om han är röd o irriterad då kan den ha huvudvärk det kan vara orsaken till att den e upprörd.

Hmm... nä de e matte som får huvudvärk när han har sina skämtsamma dagar. Men jag kan ju alltid prova med en Ipren o se om det hjälper honom :D

Hejsan! Ser att du fått massor av tips och att debuten gick helt okey, man får gratulera!
Jag brukar räkna hela första tävlingsåret som en inlärningsfas, vad som helst kan hända på tävling med en unghäst. Efter ett par tävlingar brukar man få kläm på hur man skall lägga upp det. Själv tycker jag ofta att det räcker att rida en klass på en femåring, för att inte dagen blir så lång och hästen inte så seeeg (markbunden), men det är en smaksak. All vår början bliver svår.Lycka till!

Tack för uppmuntrande ord! :bow:

Vi tävlar med honom i augusti igen är det tänkt och då blir det bara i en klass just med tanke på lång väntan och matthet. Jag har kollat in ritten på dvd:n nu efteråt och där kan man se att han blev lite väl matt och därav markbunden. Det är svårt det där, han blev mindre spänd och mera lydig men i gengäld inte särskilt uttrycksfull. Jag tror att vi får prova att rida fram en lite längre stund, vila emellan, kort framridning precis innan start så kanske vi får samma lydighet men med lite mer krafter kvar.

Vi får se hur det går, roligt var det i alla fall och vi är väldans stolta över pojken! :banana:

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·
H
Fälttävlan Jag vet att jag inte var ensam bukefalist i Trossnäs.... jag vet nämligen vem underbarn är nu :D men hon har inte skrivit något om sin...
2
Svar
25
· Visningar
2 773
Senast: Hunter
·
Hoppning Hej! Min 16 åriga connemara kille har börjat vägra för mig. Enl tidigare ryttare har han gjort det också. Första tävlingen var...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 517
A
Hoppning Jag funderar över hur många starter ni brukar göra i varje klass innan ni går vidare till nästa högre klass? Förstår att det är olika...
Svar
12
· Visningar
1 756
Senast: EmmaaPraahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka