Tokryck efter dusch?

Sophia_

Trådstartare
Varför får dom det? :D Alla hundar jag haft har alltid fått såna tokryck efter att dom blivit badade eller duschade. Springer som galningar, kastar sig över första bästa leksak och sen är det 180 med den i munnen som gäller. Vad beror det på? Teorier?
Det händer ju dessutom bara efter att dom blivit badade eller duschade, inte efter att ha doppat sig i sjön eller liknande.

:banana:

Sv: Tokryck efter dusch?

haha jo så gör min med, torkar sig på allt hon kommer åt och springer som en galning. Pälsen blir iaf väääldigt fluffig efter allt hennes stök överallt! :P

Varför får dom det? :D Alla hundar jag haft har alltid fått såna tokryck efter att dom blivit badade eller duschade. Springer som galningar, kastar sig över första bästa leksak och sen är det 180 med den i munnen som gäller. Vad beror det på? Teorier?
Det händer ju dessutom bara efter att dom blivit badade eller duschade, inte efter att ha doppat sig i sjön eller liknande.

:banana:

Så gjorde min häst också:D
Varje gång jag hade tvättat henne var jag tvungen att släppa henne på volten, annars kröp hon nästan ur skinnet:rofl:
Sen for hon runt som om hon jobbat halva livet på Spanska Ridskolan och andra halvan som Rodeohäst:eek:

Det händer att Keo sätter igång sådär när han kommer in efter regnig promenad också. Särskilt om det är sent och han är lite trött. (Och han gör det efter sjöbad också ibland.)

Jag tror att de vill få upp värmen. Kan ju bli lite kallt när man kommer ur duschen, även om Keo inte får duscha särskilt varmt (använder "fesljummet" vatten.)

OT:
Vid vilken lägsta grad låter ni era hundar bada ute? Hur ska man tänka? Isvak går ju bort, men sen då? När är det för kallt?

/Syrsa

Jag har ett undantag, hon ställer sig och ser bedrövlig ut med vattnet rinnande, skakar av sig lite halvhjärtat och väntar på ett varmt badlakan och en fleecefilt.

Min hund går det inte att stoppa när han väl sett en fin vattenpöl eller en sjö :p Så badar han så badar han, verkar inte spela nån roll hur kallt vattnet är. Men brukar se till att vi kommer in ganska snabbt eller håller farten uppe om vi är ute i minusgrader och han hittar en lämplig pöl att lägga sig en stund i.

Är inte så ofta han badar när det är minusgrader, händer nån gång om han är ute och leker med kompisen sin att de vill kyla av sig lite.

Tror inte att det är nån fara att låta hunden bli lite blöt om den inte blir kall.

Mina tänker:
"PAAANIIIIK JAG ÄR BLÖT! :eek:"
Sen drar de race och torkar sig mot allt de kan komma åt, min yngre hund brukar köra Baloo-stilen på vardagsrumsgolvet...
Spelar ingen roll om de har blivit badade eller om de har varit ute i regn eller blötsnö, verkar vara själva grejen att bli blöt som trycker på turbo-knappen. I allafall hos mina två ;)

Tror dom flesta hundarna för det haha :D Har inte tänkt på att dom inte gör det efter dom har badat i sjön, men då är dom väll inte lik "ren" som när dom har duschat. Gud vad kul dom ser ut då, men jag har pudel så hon gör det jätte ofta annars oxå:D

När min har badat i havet eller i sjön så får han pudelfnatt efter. Han rusar runt och är helt överlycklig.

Jag tror dom tänker såhär:

"JAAAAA, JAG ÖVERLEVDE!!!!": bump:: bump:: bump:: banana:

:D
Haha jag tror detta är närmast sanningen om man inte ska vara blodigt allvarlig. :D Mina kan riva halbva huset efter tvångstvagning av hela högen haha
Så gjorde min häst också:D
Varje gång jag hade tvättat henne var jag tvungen att släppa henne på volten, annars kröp hon nästan ur skinnet:rofl:
Sen for hon runt som om hon jobbat halva livet på Spanska Ridskolan och andra halvan som Rodeohäst

My oh my, så gör min ponny med, och rullar sig, gärna mot ladugården för att snygga till rumpan så de fina röda strecken över gumpen kommer tillbaka efter matte stått och gnott i över en timme för att få vit häst, just vit och inte grisrosa...

min hund får ryck när hon badat i sjön också..fast det händer typ en gång om året i augusti eller nåt :P

Tror att hon gör det för att hon vill torka iaf, springer jättejättefort så att fartvinden ska vara som en hårfön :p

Sen gnuggar hon sig mot diverse saker, är hon inne så springer hon till närmsta säng och rullar sig mot kuddar och täcke...skönt att sova i en pöl sen för mig! :D

Min hund gillar inte att bada, men hon gör inget direkt motstånd heller. Blir oftast apatisk och typ "whateveer" när man gör nåt hon inte gillar. Bara står där som en liten ko. Då fattar man ju att hon är glad efteråt och rusar omkring viftandes på svansen :laugh:

OT:
JAg undrar alltid varför det är så farligt med ljummet vatten i en dusch, men helt ok med iskallt vatten uppifrån ute (snö och regn). Eller söligt, kladdigt, sumpigt vatten underifrån (läs: stora leriga vattenpölar, vårbäckar, diken...i stort sett allt vatten man kan rulla sig i)?

För duscha a:mad::crazy::mad:vskyr han, men allt annat vatten ää:love::love::love:älskar han?

/Syrsa

Min hund får faktiskt inte sådant ryck, inte tänkt på det innan. Hon får det vid andra tillfällen men inte vid bad. Föräldrarnas westie är dock "normal" och blir galen efter bad, kanske det har med vilken sorts päls de har och hur lätt de torkar?

OT:
Vid vilken lägsta grad låter ni era hundar bada ute? Hur ska man tänka? Isvak går ju bort, men sen då? När är det för kallt?

Det handlar mer om hur pass bra man är på att förhindra det. Jag vill inte att min hund badar mer är tassar/ben när det är minusgrader ute eftersom hon inte har någon underull och bli väääldigt kall :crazy: Sedan är det väl inte alltid man hinner hindra henne dock :angel:

Även mina blir skogstokiga när dom badat. Men det är nog som ni tror, glädjen över att dom överlevde sprudlar runt i kroppen :rofl:

En av mina har även en lite prtest efter att han blivit badad :crazy: Han kan protestbajsa eller kissa :o
Så man får vara snabb och ha koll på honom under hans stöllryck efter badet.

OT:
JAg undrar alltid varför det är så farligt med ljummet vatten i en dusch, men helt ok med iskallt vatten uppifrån ute (snö och regn). Eller söligt, kladdigt, sumpigt vatten underifrån (läs: stora leriga vattenpölar, vårbäckar, diken...i stort sett allt vatten man kan rulla sig i)?

För duscha a:mad::crazy::mad:vskyr han, men allt annat vatten ää:love::love::love:älskar han?

/Syrsa

Eh? Farligt med varmt vatten?
Då vore alla mina hundar totalt kokta.. ;)
De duschar hela högen i riktigt varmt vatten!
Och tycker det är mycket skönare än fesljummet...
En av hundarna jag hade, somnade sonika under duschstrålen, i riktigt hett vatten!:D Myspys tykte hon hihi
Är det snålt med varmvatten kan jag se hur de lider.. Så nä, hett ska det vara, tycker alla de hundar jag har haft iaf!

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: igbest
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka