• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 4 829
Sv: Tokrus

Vår kille gör det alltid när han får vara ute och busa i snön, eller efter han badat (både i badkar och sjön). :p
De gånger han får tokryck, så brukar vi låta han springa av sig det värsta.
Han blir mycket lugnare då, än om han inte skulle få det.

Har ni någon favoritplats för spring? På gården/badplatsen.
Hur ofta får era hundar springa sådär "okontrollerat"? (Menar inte okontrollerat, men "hur som helst"...typ, äh ni fattar!) Tja, på gården får han tokspringa bäst han vill. Efter bad också. Badar bara med honom där det är tomt.
Hur håller de svansen, huvudet, öronen? Svårt att förklara, se bilderna istället. :p
Hur länge orkar de? Han verkar orka en hel evighet. Men han brukar få rusa av sig det värsta, sen talar vi om att det är nog. Annars skulle han nog springa tills han stupade. :grin:
Brukar de göra något speciellt? Typ följa spår, springa i cirklar, rulla sig, slå kullerbyttor? Mer eller mindre allt. Den ena gången är aldrig den andra lik.

Tokryck á la Balder
2m63jpw.jpg

apgq4z.jpg

2dl5jd.jpg

Tokryck 4
Tokryck 5
Tokryck 6

Min afghan får tokryck varje gång han är lös. I början kan man tro att han har eld i baken, efter en stund sträcker han ut lite mer. Har han inte fått varit lös en dag börjar han försöka springa så i kopplet. Måste man springa så måste man, tydligen. Och för att inte tala om sand/jord/löst underlag. Han kan gå helt lugnt i koppel, får han sand under fötterna bara måååste han springa. Och fåglar/blåsande löv/saker i luften som han måste jaga, då far han också iväg.

När han är lös gillar han att springa olika rutter. Typ runda några träd, buskar eller nåt osynligt som bara han ser. Så springer han så i full rulle, runt runt runt. Ibland stannar han och vilar sen är det full rulle igen. Han orkar riktigt länge om det inte är varmt ute.

Eftersom det är en ras som verkligen behöver springa försöker jag att släppa honom minst en gång om dagen. Oftast i skogen, det älskar han. Han fullkomligt flyger fram och upp på berg och så. Annars på stora öppna planer, helst inhägnat då förstås men det är svårt att hitta här.

Perfekt beskrivning på min dåre också.
Hon är dessutom sådan att om hon inte får springa ute någon dag, ja, då fungerar vår 5-rums lägenhet lika bra att springa i...

Kan komma med bilder om ett litet tag då hon varit lös idag och hon satte troligtvis nytt personligt hastighetsrekord idag :bump: Min lilltös börjar bli stoor :love: (hon är 4 månaders saluki)

Gizmo tokrusar ofta och mycket. Öppna ytor älskar han, mammas gräsmatta är en väldigt bra busplats.

Jag har dock fångat det dåligt.. men det är inte lätt att filma en liten tokig vit hund :rofl:

Embla kutar gärnet lite då och då hemma på tomten.
Hon kan hålla på en bra stund ibland och springer vekligen allt hon orkar. Hur hon håller svans m.m har jag faktiskt inte tänkt på

När, om någonsin, "tokrusar" era hundar?
Ofta när jag har båda lösa.

Har ni någon favoritplats för spring?
Näe, överallt där de inte finns trafik osv.

Hur ofta får era hundar springa sådär "okontrollerat"?
När dom vill om jag gett "frikommando" och de inte finns bilar, andra hundar osv som dom kan springa på.

Hur håller de svansen, huvudet, öronen?
Öronen strukna bakåt, svansen mellan benen och kut-ryggade :D

Hur länge orkar de?
Brukar bara vara "riktigt" tokbus några minuter, sen blir de mer
vanligt bus/brottning.

Brukar de göra något speciellt?
Springer i cirklar, jagar varandra, Eya kan dra lite väl långt bort ibland.
Dom får INTE jaga (fåglar eller något alls), inte heller dra iväg i något spår.

Jag tycker ofta att valpar kan dra ett tok-race som sista rycket, strax efter sover dom sött:love:
De är olika, blir de för mycket av det så bromsar jag,
oftast låter jag det gå!

Vi kallar det rapsus eller colliefnatt. :love: Min gammeltant (12 år) har gjort det hela sitt liv. Hon ligger som en rem längs med marken och kutar det fortaste hon kan i fyrsprång med öronen slickade längs huvudet, i snävare och snävare cirklar, gärna med tvära vändningar och stopp, medan hon "morr-skäll-gny-pratar" ganska så gällt. Det låter verkligen hysteriskt roligt. :rofl: Det är fortfarande ganska lätt att busa igång henne, lite ryckiga rörelser och ett stamp med foten eller lite smygande gång brukar räcka. Jag älskar att hon är så lekfull trots sin höga ålder och har aldrig stoppat henne från dessa ryck förutom om det föreligger någon fara, ex. trafikerad väg nära eller liknande.

Efter dusch (gäller alal 3) sen har en av mina Bajs ryck..När han bajsat så spräter han som sattan och sen wrrooomm i väg..

Min hane på 5 år hade sådana där ryck som yngre. Han sprang och sprang med svansen nedåt som ett roder. Självklart får han springa så mycket han vill om vi är på ett ställe som tillåter detta.

Min lilla tik på 11 månader får sk. malleryck minst en gång per dag. Och ännu värre är det nu när hon vilat pga kennelhosta. Hon får också springa hur mycket hon vill om det är rätt tillfälle (dvs i en miljö där det är möjligt, tex. inte i stan eller mormors rabatter eller att vi tränar osv.) Hon springer gärna ett par varv runt huset i fullt sken, svansen som ett roder, kroppen låg och öronen slickade bakåt.
Hon har alltid fått springa sina ryck, jag gillar hundar med spring i benen:D

Min Beauceron får såna ryck om han befinner sig på en sandplan, t.ex. volleybollplan utomhus. Och ibland hemma i trädgården. Då får man se till att ha ögon i nacken och snabbt kunna kasta sig åt sidan för han kan faktiskt springa omkull en! Som att bli träffad av en missil ungefär!:eek:

Min hund är inte typen som lufsar bredvid när hon är lös utan hon flänger alltid omkring i full fart men de där speciella rycken när de springer omkring i cirklar med bakdelen under sig händer nästan varje dag. Galatheas bilder visar ganska bra hur det ser ut. Det är det enda tillfället man måste akta sig själv när hon springer för rätt som det är så ska hon "leka" och springer in en med full fart och boxar till med framtassarna.
Det händer oftast när hon inte fått springa lös på hela dagen, hittar något extra underbart ställe att springa på eller ifall vi tränat något och fått beröm och sedan varsågod och spring. När man är på något riktigt härligt ställe börjar hon gärna med att rulla runt på rygg för att sedan sätta fart.
Det brukar bara vara i några varv och jag låter henne vara och avbryter helst inte förrän man märker att det trappas av lite.

Hon blir nog inte så glad om hon får veta att jag lagt ut den här bilden ;) men här är taget när hon precis hade haft ett tokryck nedför backen och avslutade med en volt när hon kom ned :rofl:
IMG_9858.jpg

kl

Jack russelln efter bad i ca 5 minuter eller om man har varit arg på henne och "tagit tag" i henne

Pudeln efter bad,promenader,så fort hon kommer hem eller träffar någon som hon gillar mellan 30-60 sekunder

Mina hundar brukar ofta tokrusa runt huset, vet inte varför det är så kul? Har dom ofta lös på andra ställen men då springer dom i lagom takt. Huset är kul!!

KL

Izak brukar tokrusa när han är lös i trädgården. Oftast är det bara kul, och efter ett par minuter är han trött och orkar inte mer...
Sen så rusar han tyvärr när han har "smitit" ut genom ytterdörren oxå, och de rusningarna slutar tyvärr alltid i grannens trädgård...:mad:
Sen är han omöjlig att fånga...
Känns som om han tänker att "jag smet, alltså har jag redan gjort fel så då kan jag lika gärna passa på och göra lite mer fel...:devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 280
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 732
Senast: s957
·
Övr. Hund Finns det något att göra? Eller är det bara att hålla hunden kopplad hädanefter? Så himla surt, hennes mor kan påbörja jakt 5-10 meter...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka