• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 4 829
S

Syrsa

När, om någonsin, "tokrusar" era hundar?

Vad jag undrar över egentligen är om ni låter dem tokspringa som vildar någon gång, var detta isf sker, hur länge ni låter dem hålla på och hur de ser ut när de gör det?

Har ni någon favoritplats för spring?
Hur ofta får era hundar springa sådär "okontrollerat"? (Menar inte okontrollerat, men "hur som helst"...typ, äh ni fattar!)
Hur håller de svansen, huvudet, öronen?
Hur länge orkar de?
Brukar de göra något speciellt? Typ följa spår, springa i cirklar, rulla sig, slå kullerbyttor?
Jag är på jakt efter det verkliga SPRINGET, inte lufsandet eller jakten med det bestämda målet.

Jag har en teori om att min valp, när han är på gränsen till övertrött, tokrusar med svansen i en speciell "båge" och bakbenen i extra långa skutt.Öronen liksom högt uppdragan på skallen. "Som en rem utefter marken" stämmer verkligen för dessa tillfällen. Då är det fånga in och hålla om som gäller!

(Men tänk om han inte alls är övertrött utan bara jätteglad, och så avbryter jag det? Då känner jag mig taskig? Shit att det alltid ska vara så svårt att veta och hamna rätt med valpen!!)

Annars springer han egentligen aldrig omkring om det inte finns en kompis att jaga. Han har alltid ett mål, nosen i backen eller så lufsar han bara i närheten av mig.

Ska bli roligt att höra hur ni funderar över detta med (era) hundars tokrus!

/Syrsa

Sv: Tokrus

Min hund gör det ca 1 gång per vecka. Då springer han i stora cirklar så fort han bara han kan. Efter 2-3 stora varv är han nöjd och kommer till mig och ser bara jättelycklig ut. Men han är ca 3 år och det är nog så att han känner att han har ett rejält energiöverskott att springa av så jag stoppar honom aldrig utan jag njuter faktiskt av att se honom springa. Det verkar bara göra honom gott.

Min (dvärgschnauzer, 16mån) får alltid ett tokryck efter att jag har duschat henne, då springer hon omkring som en tok i vardagsrummet, "busmorrar" leker med allt hon ser, helst alla leksaker samtidigt. Hon springer inte så mycket för sig själv när hon får sådana ryck utan vill gärna att jag eller husse ska vara med så hon bruka jaga våra fötter (utan att bita) eller hämta massa leksaker som hon trycker mot våra vader för att vi ska leka med henne eller ställa sig i "lekpossition" med nedlaggda framben och stående bakben.
Men som galnast blir hon när jag släpper henne i manegen, då får hon verkligen tokryck. Där springer hon så fort så att benen knappt hänger med :) Vet inte varför hon tycker det är så kul där men allt går väldigt bra när vi tränar i manegen för alla moment gör hon tredubbelt så snabbt och svansen går hela tiden i turbofart :)

En annan sak som hon tycker om och alltid taggar henne är när jag smyger på henne. (går hukad mot henne) då kommer hon alltid springade i full fräs, morrar och hoppar upp på mig med svansen viftande.
Jag låter henne hållas för jag ser när hon tycker det är kul och jag vet att om jag behöver avbryta så lyssnar hon men jag vill att hon ska behålla detta lekfulla så mycket det går.

När hon var valp fick jag försöka lugna henne för då blev hon helt galen när hon blev övertrött och bet mig i fötterna och valptänder är ju såå himla vassa!! men då visste hon inte alls vad som menades med ett nej och hon hade ingen respekt för mig alls ;)

Nu blir jag glad av hennes glada tokryck!

Mina hundar får såna tokryck 1-3 ggr om dagen. Det sker alltid efter bad, ofta efter att dom bajsat och ibland bara för att dom inte fått göra något speciellt tidigare under dagen..

Jag låter dom ha sådana idiotryck på tomten, där kan inget direkt hända. På andra platser låter jag dom inte ha det, eftersom det inte alls går att få kontakt på samma sätt om det skulle vara något. Inkallningen sitter långt bak i deras huvuden då ;)

http://i326.photobucket.com/albums/k436/mistysdaisy/Daisysbilder069.jpg

Det är slutet på ett tokrus!
Hon kan få för sig att bara springa och få fnatt. Då ser det ut som om hon ler och öronen fladdrar bakåt och ibland hamnar svansen mellan benen, precis som om hon gasar för att öka farten!
Det är olika när hon får det, men speciellt nu när hon bara har fått gå i kort koppel för hon gått på starka mediciner pga borrelian, då första dagen jag släppte henne, då kom det som ett brev på posten!
Jag brukar låta henne springa om läget tillåter, bättre hon springer i cirklar än gör tvära inbromsningar efter att springa efter en boll!

Och när hon badat så klart, då studsar hon runt!!!

Mina hundar gör det varje promenad om jag släpper lös dem på en öppen yta. Den äldre springer oftast i stoora och små cirklar eller i sicksack framåt, svansen i en böj neråt och öronen bakåt. Jag kan även få igång henne genom att stampa i marken om hon står framför mig, då brukar hon dra iväg :D Den yngre hunden har inte riktigt fått in "tokrus-tekniken" än så han hoppar efter som en hare ungefär med svansen på topp. Det är olika hur länge de orkar hålla på men jag avbryter dem aldrig, oftast brukar de sluta själva efter några minuter.

De brukar även ha tokrus här inne när de är nybadade, då kutar de runt så gott det går och gnider sig mot mattor, täcken, filtar osv. De brukar hålla i sig i några minuter innan de tycker de är nog torra :p

Busar igång Hilda

Det var verkligen ett tokrus som fastnat på linsen!!!!:rofl:

Åh så roligt! =)

Tack alla för era tokrushistorier!

Ska försöka filma även jag!
/Syrsa

Pappas hund (som jag fortfarande delvis räknar som min) får nästan alltid tokryck (eller tuppjuck som vi säger:D) efter att han har bajsat.. Han kan alltså få det ett par gånger per dag, och han ser såååååååååå lycklig ut.. Allt som oftast får han det i en liten, liten skog som ligger nära min pappas hus..
P1010313.jpg

Min grabb brukar få det när vi har med någon annan hund med och vi är ute och går (t.ex. pappas, men ffa min svärmors BC - då blir han helt tokig). Det är i princip omöjligt att få kontakt med honom under hans tuppjuck, därav låter vi honom få det enbart ibland.. När vi t.ex åker iväg där det finns färre människor/hundar eller vid en särskild hundinhägnad vid brukshundsklubben i V-Ö. Är så härligt att se honom (o alla andra vovvar) få fnatt sådär!:laugh:

Har ingen tokryck bild på honom, men här får han ett precis efter att bilden togs tillsammans med bästa vännen (svärmors vovve) Neo.
20070501d-1.jpg

En annan sak som hon tycker om och alltid taggar henne är när jag smyger på henne. (går hukad mot henne) då kommer hon alltid springade i full fräs, morrar och hoppar upp på mig med svansen viftande.

Dvärgschnauzerbeteende möjligtvis?
Izor gör också så, utan svansviftandet.
Han är tre år nu och får inte schnauzerryck särskilt ofta - tyvärr för både han och jag har väldigt roligt då.
Izor brukar få kortare ryck för sig när han leker med sin bästis Wilma, fast när hon får ryck så står Izor mest stilla och har svårt att hänga med!:D

min tjej springer ifullt ös 100 varv runt huset i lite olika omgångar varje dag. Även när vi är i skogen och hon får komandot slut.

Ja, så kanske det är :laugh:
Jag hoppas min kommer att ha kvar sina tokryck länge!

Min hund får tokryck då och då, och då brukar han springa som en dåre i full fart runt huset och trädgården (bor med stor tomt på landet). Detta händer nästan alltid efter att han hoppat ur bilen när vi kommer hem från sjön efter att ha varit och badat, men kan också hända lite när som helst. Men oftast när han är lite uppjagad redan från början, t.ex. om vi släpper ut honom när vi kommer hem och han har varit hemma ensam i några timmar. Då blir det lätt så att han far iväg. Men långt ifrån alltid vid just de tillfällena dock.

När, om någonsin, "tokrusar" era hundar?
Efter bad, efter promenader i regnväder och ibland även efter promenader i fint väder.

Han brukar springa mellan kontoret och sängen (tvärvänder på dessa ställen, kastar sig gärna i sängen och rullar, slår säkert någon kullerbytta ibland) och slira på golvet. Han brukar i regel få hålla på tills han tröttnar, har fått göra ända sedan han var valp, men det har hänt att vi hindrat hans framfart och då lugnar han ner sig ganska fort.

Han springer liksom "jämfota", håller en ganska låg kroppsställning, munnen öppen öppen, svansen hängande efter, öronen kan nog alternera mellan spetsade och hängande.

Min teori är att han springer efter bad/promenader i regnväder för att bli torr och varm, och efter övriga promenader för att bli av med energi han inte fick bli av med under promenaden. Och ibland springer han för att han vill bli jagad.

Min gamla dam på snart 8 år får tokrus ganska ofta!
Antingen i sand eller när hon bajsat!
Full rulle och okontrollerat far hon runt,gärna med något liknande morr-läte..
Runt runt,kors och tvärs,och kan även få dessa ryck mitt i skogen bland stubbar och träd..
15285493.jpg

Min afghan får tokryck varje gång han är lös. I början kan man tro att han har eld i baken, efter en stund sträcker han ut lite mer. Har han inte fått varit lös en dag börjar han försöka springa så i kopplet. Måste man springa så måste man, tydligen. Och för att inte tala om sand/jord/löst underlag. Han kan gå helt lugnt i koppel, får han sand under fötterna bara måååste han springa. Och fåglar/blåsande löv/saker i luften som han måste jaga, då far han också iväg.

När han är lös gillar han att springa olika rutter. Typ runda några träd, buskar eller nåt osynligt som bara han ser. Så springer han så i full rulle, runt runt runt. Ibland stannar han och vilar sen är det full rulle igen. Han orkar riktigt länge om det inte är varmt ute.

Eftersom det är en ras som verkligen behöver springa försöker jag att släppa honom minst en gång om dagen. Oftast i skogen, det älskar han. Han fullkomligt flyger fram och upp på berg och så. Annars på stora öppna planer, helst inhägnat då förstås men det är svårt att hitta här.

Tokryck:

cerbbusa.jpg

20089_1212439857.jpg

DSC_0246.jpg

Min hund tokrusar typ varje gång jag är ute med honom. Exempelvis vid sådana tillfällen jag är taskig och går in på en avvikande stig utan att hunden ser det. När han väl lägger märke att jag försvunnit från honom så tokrusar (springer allt vad han kan) han förbi den avvikande stigen 20 ggr :angel: när han väl kommit på att han behöver använda luktsinnet för att hitta mig så tokrusar han i skogen i några minuter innan han hittar mig. Eller det hör kanske in i "jakten på det bestämda målet"? Jag är ju målet ;)

Har ni någon favoritplats för spring? Stallet.
Hur ofta får era hundar springa sådär "okontrollerat"? Tills han tröttnar eller tills vi ska fara hem.
Hur håller de svansen, huvudet, öronen? Som ett rakt streck bakåt :D
Hur länge orkar de? Förvånansvärt länge. Men han är "död" när man kommer hem ;)
Brukar de göra något speciellt? Typ följa spår, springa i cirklar, rulla sig, slå kullerbyttor? Nej, bara flänga omkring.

Har dock ingen direkt bild, jag brukar inte lyckas fånga honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 280
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 732
Senast: s957
·
Övr. Hund Finns det något att göra? Eller är det bara att hålla hunden kopplad hädanefter? Så himla surt, hennes mor kan påbörja jakt 5-10 meter...
Svar
5
· Visningar
1 011
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka