E

Egonson

Visst är det receptfritt nu för tiden? :confused:

Vad kostar det, en burk på 800 g?

Har räknat ut att jag behöver ge 1,5 mått i veckan vardera till våra bägge hästar.

Och vad kostar Fosforbalans?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tokosel

Ok. Tack :bow: Hittade inga priser där, men jag är nog blind :o

Förresten, min häst behöver 1,2 mg selen per dag, alltså 8,4 mg i veckan.
Ska jag då ge henne 2 mått?
Står ju 1 mått per 400 kg kroppsvikt, det blir 1,5 mått till min häst på 600 kg men det ger ju inte mer än 6,6 mg selen :confused:

Behöver 2 mått kommer då upp i 8,8 mg selen vilket är mer korrekt för min häst.

Och en fråga till ;) Eftersom jag är AP-kass på matte (hade knappt Godkänt :o ) så vill jag ha lite hjälp.

Hur länge räcker en hink med 800 g Tokosel till en häst på 600 kg, om man ger 22 g (2 dosmått á 11 g) pulver per vecka?

Hur länge räcker en hink med 2 kg fosforbalans till samma häst, ger 20 g (2 dosmått á 10 g) pulver per dag?

hej jag ville bara tipsa om att det finns ett mera förmånligt selenprepeparat som heter Selen Forte 600 och är i 2kg burk kostar 336,6kr inklusive moms. Hållbarheten är på 18 månader om man har möjlighet så kan man tillexempel dela burken med andra i stallet då blir det ännu billigare.Fick reda på det här av min kompis. Vill du veta mera så p.m mig gärna.

En kompis köpte fosforbalans på G-gården i dag, är inte helt säker på vad det kostade men runt 170:- tror att det är 6kg i hinken.

Vårt Granngården har inte Fosforbalans hemma, och det tar en faslig tid för dem att ta hem..
Foderbutik har inte heller hemma.

Velar om jag ska ta Miner Vit, det blir endast ett litet överskott av Ca och det är ju inget farligt, sen är det MYCKET enklare att få tag på.

Funderar lite pdet här med selen. Höanalysen jag fick har inte selen med :( vad jag däremot vet kan man överutfodra med selen. Så fråga är borde jag ge extra selen eller finns det något bra sätt att se om pållarna får brist på selen senare?

Funderar lite pdet här med selen. Höanalysen jag fick har inte selen med :( vad jag däremot vet kan man överutfodra med selen. Så fråga är borde jag ge extra selen eller finns det något bra sätt att se om pållarna får brist på selen senare?

Man får aldrig med selen i analysen då dom räknar med noll där, vi har så selenfattiga jordar i sverige.
Du måste tillsätta selen på nåt vis, du ska absolut INTE vänta tills bristsymptom ev. visar sig.
Färdigfoder har ofta lite selen tillsatt, så ger du sånt får du räkna ut vad du behöver komplettera med i form av tokosel ex.

Komineraler!
Man får passa sig för joden bara.
Det kan bli för mycket av det om man inte räknar rätt.

Undra hur många hästar i vårt avlånga land smar selenbrist. de flesta jag känner ger inte extra selen och de har ine så jätte seriöst uträknade foderstater...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar