M

Muffe

Hej, har blivit rekommenderad att ge mitt sto Tokosel eftersom hon är grinig och sur nu i pälssättningen, visar sig genom att hon ogillar borstning och grinar mot sadeln. Är det någon som har erfarenhet av att använda Tokosel i detta syfte och hur doserar ni då. Är inte selen giftigt i stora mängder?

Tacksam för synpunkter och tips

Sv: Tokosel

Hej!

Det stämmer att för stora mängder tokosel är giftigt. Om du är osäker på dosering, ring en veterinär.
Jag gav min häst tokosel i början av vintern och frammåt våren men jag har aldrig hört att man ska ge dem det dagligen...
Annars är ju tokosel till för musklerna och inte pälsen.
Ge hästen en ordentlig kur med beviplex istället. (B vitamin) Det är bra för både päls och muskler, de gillar det och blir piggare av det och du behöver inte oroa dig för att överdosera.

mvh Lotta

Hej!

Det stämmer att för stora mängder tokosel är giftigt. Om du är osäker på dosering, ring en veterinär.
Jag gav min häst tokosel i början av vintern och frammåt våren men jag har aldrig hört att man ska ge dem det dagligen...
Annars är ju tokosel till för musklerna och inte pälsen.
Ge hästen en ordentlig kur med beviplex istället. (B vitamin) Det är bra för både päls och muskler, de gillar det och blir piggare av det och du behöver inte oroa dig för att överdosera.

mvh Lotta

Ja, det är också vad jag hört att det ska vara till för musklerna. Kan väl visserligen vara bra för vår del för vi har haft lite problem med muskelsättningen på ryggen, har nu bytt sadel o hoppas att det ska bli bättre. Ger dock foderjäst idag i rel.stor dos, mest för att magen ska funka på ett bra sätt nu när vi ger hösilage. Varför gav du Tokosel i vintras/våras? för muskelsättning eller? Har förstått att många ger det "kurvis" men när o varför?

Snälla kom gärna med kommentarer o kloka råd!

Selenbrist kan ge muskeldegeneration framförallt hos unga djur. Ges därför ofta till dräktiga ston, digivande ston och föl/unghästar, i synnerhet i de trakter där man vet att selen är en bristvara i backen.

Har aldrig varit med om att det ges med den indikation du nämner. Däremot ger ju selenförgiftningar (överskott) problem med håravfall. Verkar dock vara ett dumt sätt att skynda på fällningen med?

B-vitamen ges ibland i samband med pälsfällning/sättning.

Tokosel är giftigt när dosen överskrider ca 30 ggr behovet.
Selen är ett mikromineral som sammarbetar med vit E och är livsnödvändigt för hästen.

I Sverige är marken väldigt fattig på selen och därför måste ett tillskott alltid tillföras. De flesta mineraler och färdigfoder är berikade med selen så innan du köper tex tokosel bör du kontrollerar att hästen inte redan får sitt behov tillgodosett ändå. Behovet är 0,2 mg per 100 kg häst.

Öh... Selen ges ej för att få en musklad häst!!! Selen ges för att undvika brist hos växande individer - bristen i sig yttrar sig som muskeldystrofi (muskeldegeneration) och är ett sjukligt tillstånd.
Dålig muskulatur i ryggen tränas upp samtidigt som hästen får en väl avvägd foderstat.

Man ska inte mixtra med sådant som man inte vet tillräckligt mycket om.

Tokosel är giftigt när dosen överskrider ca 30 ggr behovet.
Selen är ett mikromineral som sammarbetar med vit E och är livsnödvändigt för hästen.

I Sverige är marken väldigt fattig på selen och därför måste ett tillskott alltid tillföras. De flesta mineraler och färdigfoder är berikade med selen så innan du köper tex tokosel bör du kontrollerar att hästen inte redan får sitt behov tillgodosett ändå. Behovet är 0,2 mg per 100 kg häst.

Tack för bra o informativt svar, ska jag genast kolla upp!

Öh... Selen ges ej för att få en musklad häst!!! Selen ges för att undvika brist hos växande individer - bristen i sig yttrar sig som muskeldystrofi (muskeldegeneration) och är ett sjukligt tillstånd.
Dålig muskulatur i ryggen tränas upp samtidigt som hästen får en väl avvägd foderstat.

Håller med dig, men fick detta råd av vetrinären men ställer mig ändock frågande till Selen kontra pälsfällningsbesvär. Jag har tidigare alltid bara satt in extra B-vitamin som hjälp höst och vår. Han påstod dock att det brukar lindra besvären såsom ömhet i päls och musker vid fällning/pälssättning på ett bra sätt. Vem ska man lita på?

Helt rätt, det är E-vitaminen i Tokosel som kan hjälpa till att bygga muskler. Tokosel innehåller ju både selen & E vitamin. :)

Hej!

Min häst är väldigt känslig vid pälssättning och blir deprimerad, och det blev bättre på bara någon dag när jag började ge B-vitamin (shyfeeder) i fodret så numer börjar jag ge det innan han börjar deppa :D

Tokosel har jag oxå gett honom i fodret. Fast då för att hjälpa till med muskelsättning efter lång vila.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 076
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka