Sv: Tokosel

Jag ger det till min häst för att jag vill vara säker på att den får i sig tillräckligt mycket selen (bra för muskler bla). I Sverige är det ofta brist på selen i markerna. Det innebär att hö och spannmål inte innehåller så mycket som hästen behöver.

Jag ger det till min häst för att jag vill vara säker på att den får i sig tillräckligt mycket selen (bra för muskler bla). I Sverige är det ofta brist på selen i markerna. Det innebär att hö och spannmål inte innehåller så mycket som hästen behöver.

Kan det vara farligt om hästen får i sig för mycket selen eller e-vitamin? Jag har nämligen ingen möjlighet att ta någon analys på grovfodret...

Selen i för stora mängder är farligt, de blir förgiftade. ca 1 mg/dag är nog rek. men för att lugna dig så har vi mycket dåliga värden på det vi odlar, hö och havre ligger på ca 0.01 mg/kg.

Selen i för stora mängder är farligt, de blir förgiftade. ca 1 mg/dag är nog rek. men för att lugna dig så har vi mycket dåliga värden på det vi odlar, hö och havre ligger på ca 0.01 mg/kg.

Tycker du att jag ska ge henne tokosel för att vara säker på att hon får i sig tillräckligt eftersom hon får främst korn, havre och hösilage. Hon får ju en väldigt liten del Mustang Müsli, ca 1 kg per dag.

Eller ska man hellre välja en e-vitamin med selen? Det kanske ger samma effekt...

Tokosel är receptbelagt, har just fått det till min häst som har muskelinflammation. Det ska hjälpa till att bygga upp hennes muskler ordentligt o så att hon tar upp e-vit bättre. Min vet tyckte att alla hästar borde få det egentligen, iallafall tävlingshästar. Selenförgiftning menade han på att det inte fanns någon risk för, eftersom (som nämnts innan) sverige är ett väldigt selenfattigt land o även om dom flesta foder har tillsatt slelen så får dom ändå inte i sig tillräckligt. Selen är väldigt viktigt, jag har hört om dom som sprutar sina hästar med selen en gång i månaden....

Som andra har skrivit är det ett selen och E-vitamintillskott. Det verkar dock ganska onödigt omman använder de vanligare mineralfodren som finns på marknaden eftersom dessa vanligen innehåller både selen och E-vitamin.

David

Det verkar dock ganska onödigt omman använder de vanligare mineralfodren som finns på marknaden eftersom dessa vanligen innehåller både selen och E-vitamin.
Men i vilka mängder?

Selenbrist är inte att leka med.

LIA

Man ska ju alltid kolla vad hästen har för behov och vad fodret man ger innehåller. Man kan nästan alltid förutsätta att selentillskottet från foder odlat i Sverige är nästan noll.

De flesta svenska mineralfoder innehåller tillräckligt mycket selen förutsatt att man fodrar efter "normal"...och vem gör det?

Nej, det behöver det ju inte göra men synergism innebär att selen och Evitamin förstärker varandras effekter i kroppen.
Därför tyckar jag att det är ganska klokt att ge dem ihop, speciellt då på högpresterande hästar såsom travhästar t.ex. En aktiv travare (som trådskaparen har) har ett större behov av både selen och e-vitamin än vad en "skogsmulle" har.

Men i vilka mängder?

Selenbrist är inte att leka med.

LIA

Väljer man ett mineralfoder som är anpassat till det grovfoder man har och hamnar på en relativt "normal" giva av mineralfodret så kommer dosingen att vara väldigt lik den som man hamnar på vid komplettering med Tokosel. När vi gjorde en jämförelse här i stallet blev det exakt samma.

David

Väljer man ett mineralfoder som är anpassat till det grovfoder man har och hamnar på en relativt "normal" giva av mineralfodret så kommer dosingen att vara väldigt lik den som man hamnar på vid komplettering med Tokosel. När vi gjorde en jämförelse här i stallet blev det exakt samma.

David

det beror ju helt på vad höet innehåller :confused:

Jag har ett turbo hö i år, men med väldigt lite selen (som det ofta är här i länet). inget mineral foder på marknaden går att väga upp selen bristen - därmed måste jag ge tokosel om jag vill komma upp i de halterna.

Ina79: därav min fråga tidigare: att i ett sånt fall ska man väl inte lägga till vitamin E bara "för att" - det räcker väl med selenet???? Jag har en hobby tävlings häst som är väl musklad och knappast behöver extra e för att bygga muskler - sån topp prestation arbetsmässigt ligger han inte på.
då borde det väl vara mer än tillräckligt med tokosel som tillskott?

15-20 mg rent selen är på tok för mycket. Rekommenderade givor ligger mellan 1-1,5 mg/dag.

Mackan: Som vanligt får du räkna på det, E-vitamin tillförseln ligger någonstans mellan 500-2000 mg/dag för hästar i din och min "kategori". Att en travhäst skulle få i sig 2000 mg E-vitamin genom det vanliga fodret finner jag för osannolikt.

kan det vara olika på olika apotek? på "mitt" vanliga apotek var det receptbelagt... för hm... 2 veckor sen...?

Tack.... om jag ger dig analysen på foderstaten, kan du tala om för mig då? jag är inget bra på de små detalj värdena, kan bara avläsa de "stora".....:crazy: :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21