Monsieur de Mai
Trådstartare
Tokosel, varför ger man det och vad är det bra för?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ger det till min häst för att jag vill vara säker på att den får i sig tillräckligt mycket selen (bra för muskler bla). I Sverige är det ofta brist på selen i markerna. Det innebär att hö och spannmål inte innehåller så mycket som hästen behöver.
Selen i för stora mängder är farligt, de blir förgiftade. ca 1 mg/dag är nog rek. men för att lugna dig så har vi mycket dåliga värden på det vi odlar, hö och havre ligger på ca 0.01 mg/kg.
Tokosel är receptbelagt, har just fått det till min häst som har muskelinflammation.
Men i vilka mängder?Det verkar dock ganska onödigt omman använder de vanligare mineralfodren som finns på marknaden eftersom dessa vanligen innehåller både selen och E-vitamin.
Jag har inga erfarenheter av just tokosel, men jag vet att selen och vitamin har sk. synergism. Därför ger jag ett preparat som heter VSL (Vitamin E, Selen och Lysin) http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/PbVSL.pdf#search="VSL"
Men i vilka mängder?
Selenbrist är inte att leka med.
LIA
Väljer man ett mineralfoder som är anpassat till det grovfoder man har och hamnar på en relativt "normal" giva av mineralfodret så kommer dosingen att vara väldigt lik den som man hamnar på vid komplettering med Tokosel. När vi gjorde en jämförelse här i stallet blev det exakt samma.
David