tokig hund?

Z

zip

Har en liten 5 mån valp(golden/labbe)han har alltid varit lite rädd/ilsken men har på senare tid visat väldigt många aggressiva tendenser typ,morrar,gör utfall och försöker hugga mot alla han inte känner dock ej andra hundar. Har provat ta tag i honom o visat att det är fel,funkar inte. kör just nu med att ignorera honom när han gör så och ber även andra göra det.Som vuxen kan man kanske hantera det men vad gör jag om han hugger mot ett barn?
Någon som haft liknande problem och kan ge lit tips?

Sv: tokig hund?

Tänkte också på det..

Men annars, vem är det som går fram och hälsar först på de ni möter? Om det är valpen så innebär det för honom att det är han som har ansvaret för hur mötet kommer gå, lägg till detta att han möter varelser vars språk han inte får någon klarhet i. Det kan ibland bli för stressigt för en valp(då är inte beteendet så konstigt ändå).

En annan sak, när folk får hälsa på valpen, är de då uppmärksamma på om han inte vill hälsa mer? En valp är inte allmän egendom även om folk ofta verkar tro det :smirk:

Hur länge har det varit såhär? Hur är han hemma och mot er plus människor som han är "bekant" med? Hur ser hans kroppsspråk ut i sådana situationer, vilka signaler uttrycker han? Hur är hans allmänna självförtroende?

Oj, många frågor..hoppas det inte gör något :D

För det första har du inte en tokig hund. du har en hund som bara är 5 månader,väldigt osäker och är på väg in i könsmögnaden Hundar har ju egna personligheter precis som människan. En del är tuffa andra veka. Du tycks ha lyckats få en vek hund och en rädd hund är oftast lurigare än en tuff hund. Sen att du tagit tag i honom när han gjort utfall kan ha förstärkt hans beteende i stället. Man måste gå varligt fram med en rädd hund. Har du inte gått någon valpkurs med hunden tycker jag DEFINITIVT att du ska kontakta en hundklubb. Där har du kunnig instruktör som kan hjälpa dig att få upp hundens självförtroende och det blir en social träning att umgås med andra hussar och mattar och vovvar. Lycka till.

Som någon ovan skriver: Han har en hel massa hormoner som skuttar runt i honom nu. Han är som en tonåring. Han är någonstans mellan barn och vuxen. Det är en ganska känslomässig period och någonstans så ska han hitta sig själv.

Jag tycker Du ska gå en kurs eller hitta en privat instruktör som kan hjälpa Dig. Då vet Du också hur Du ska ta itu med hans "problem"

Lycka till och tala om hur det går lite längre fram!

Det låter jobbigt och förtar så mycket av den annars så underbara valptiden.

Jag skulle låta veterinärundersöka honom så att han inte har ont någonstans och har obehag av att människor tar i honom. Ingen av de raser han har i sig brukar vara på det sätt du beskriver. Tvärtom brukar de vara mycket sociala och älska människor av alla storlekar och nästan vara tröttsamt påflugna och vänliga istället.

Du säger att han alltid varit så här. Har det hänt honom något som gjort att han är osäker på främmande? Gör han så här även mot dig när du säger ifrån? Hur är han annars, leker han och är glad när ingen vill "prata" med honom?
Vet du något om föräldrarna? Är de friska i höfter/armbågar? Är de trevliga hundar att umgås med? Hur är de andra syskonen?

Försök att få hjälp av någon duktig instruktör omgående efter att du uteslutit fysiska fel på valpen.

Lycka till!

Jag tycker att det blir vanligare och vanligare i de raserna. Han är inte ilsken. Han visar avstånds-ökande signaler. Tänk på det. Han försöker att öka avtsåndet till människan genom att visa upp sig så. Hur kan du undvika att han kommer i den situationen så att han känner sig så pressad att han måste göra så? Det är ditt ansvar att inte sätta honom i dem situationerna.

Men sen måste du lära honom hur han ska göra också. Och han ska inte göra ett skvatt!! När ni träffar någon så är det du som ska prata med personen. Det är du som ska hälsa på personen. Han ska bara vackert sitta ned och inte vara den som måste försvara eller skapa den nya kontakten. Det kommer att krävas mycket av sig att instruera folk att strunta i valpen. Men det är något du måste göra.

*frågvis* :D

Vad beror det på? Att just Golden och Labbe "blivit" sådana?
Har det kanske alltid vart så att de misstagits för hundar man i princip kan göra vad man vill med eftersom de är så snälla (!) fast de eg. säjer ifrån flera gånger att de inte vill bli pussad och klappad på av kreti och pleti? Hur säjer de ifrån med tystare signaler, dvs innan det blir morr och tänder? Är det lätt att missa deras första signaler för att de visar "dåligt"?

Det var intressant det här :)

Skärpa och nervositet. En "klassisk" retriever har ingen av de egenskaperna. De är öppna och orädda. Ibland lite för ofösiktiga på gott och på ont...

Jag har träffat många Golden som varit "jättelydiga". De har helt enkelt haft så mycket rädslor så att de inte törs ta kontakt med andra. Men det blir ju på sitt vis en lätt hund att ha. Men ha de dessutom skärpa på det så blir det lätt att de sätter igång att skrämmas.

Kortfattat alltså...

Har varit hos vetrinär, de kunde utesluta att det är något fysiskt
Har äntligen fått kontakt med en hundinstruktör som är villig att titta lite extra på hunden o försöka ge lite tips om hur jag kan gå tillväga:hon menar på att de här problemen blivit allt vanligare pga oseriösa uppfödare som tänker mer på pengarna de ska tjäna på valparna än att avla på hundar med bra psyke.Rädsla,nervositet o aggresivitet är de mest "lättärvda" egenskaperna och i efterhand har jag förstått att det är massor med saker jag missat ta reda på när jag köpte hunden, TYVÄRR!
Men det är lätt att vara efterklok ....

Hur gammal var valpen när den togs från tiken/uppfostrande vuxen hund?

Jag tipsar dig om en sak som du redan gjort; kontakta en tränare.

Har själv en "svår" hund som har en hel del rädslor, osäkerhet, otillgänglig (men otroligt social och tillgänglig för flocken), stor försvarslust och en hel del skärpa. Detta plus att han är självständig på ett annat sätt.

Trots att jag haft problem som nu är lösta med min hund vill/kan jag inte tipsa dig om något. Man måste se hunden för att göra en sådan bedömning.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar