Tokig fjording.

SofiaochLukas

Trådstartare
Hej!

har en fjording hemma som är 14 år gammal. han har under perioder fått "ryck" eller hur man ska förklara det när man varit ute och ridit eller tömkört honom. han är annars hur lugn och snäll som helst. skulle aldrig göra någon illa! men nu under en period har han varit lite läskig. :eek:

han är då helt lugn när man rider och man märker ingenting förrän han helt plötsligt exploderar och kastar sig framåt i full galopp, då han ibland även drar ner huvudet eller kickar ordentligt så det är svårt att sitta kvar.

en dag när vi var ute o red (jag red på en av våra andra hästar) och mamma på fjordingen så fick han ett sådant ryck på ena hållet men mamma fick snart stopp på honom, sen var han helt lugn igen tills vi kom till ungefär samma ställe fast åt andra hållet och då gjorde han samma sak igen. denhär gången nedför en backe och drog ned huvudet och mamma hade inte en chans att sitta kvar så hon ramla och slog i ordentligt :(

i förr går när jag tömkörde honom hände fick han ett sådant ryck igen. jag tömkörde honom på volt och helt plötsligt stack han iväg och kicka som aldrig förr, jag försökte hålla kvar i innertöm men lyckades inte så han sprang säkert 5 varv runt i paddocken och kickade hela tiden, jag förstår inte... :confused:

har försökt komma på anledningar till varför han är såhär men utan framgång. han är ganska ljudkänslig så vi har tänkt om det kan ha med det att göra men i förrgår under tömkörningen var det inte ljud och inte vad vi hörde den gången mamma ramlade av heller. han väger ett par kilo för mkt så det kan nog inte bero på att konditionen är så bra att han gör det för att han har för mkt energi och känner att han vill lägga den på det. Sedan har vi oxå tänkt på insekter för det har vi gott om... men tror inte på det heller längre. borde inte vara så ofta då (han reagerar inte på insekter när han är i hagen osv).


Är det någon som varit med om liknande häst förut eller som kanske har någon idé om vad det kan vara? kanske ngn som har tips på något att testa? :idea:

hör jätte gärna av er! :bow:
 
Sv: Tokig fjording.

byt till ett skarpt bett en period så ni kan "sätta honom på röven" ett par gånger vid just dom tillfällena
 
Sv: Tokig fjording.

Min fjording va likadan för ungefär ett och ett halvt år sen ! :S
Orsaken var att hon fick för lite motion, jag börja rida henne varje dag, och då sluta hon : )

Så kan det vara överskottsenergi ? :)
 
Sv: Tokig fjording.

E nog lite som dom e periodvis...
Min arab höll oxå på sådär ett tag..
Bara o klänga sig kvar o göra allt man kan för o inte åka av så häst vinner.. Lättare sagt än gjort, jag vet!:cool:
Hur gammal e han?
Kan d va trotsåldern som jädras? :confused:
 
Sv: Tokig fjording.

Säger det gamla vanliga: Är ni säkra på att allt står rätt till med honom? Så han inte har ont någonstanns.
 
Sv: Tokig fjording.

Om han är frisk och kry. Prova sätt på en graman som en "nödbroms" lixom. Då är det lättare att hålla ihop honom när han sticker iväg sådär.
 
Sv: Tokig fjording.

E nog lite som dom e periodvis...
Min arab höll oxå på sådär ett tag..
Bara o klänga sig kvar o göra allt man kan för o inte åka av så häst vinner.. Lättare sagt än gjort, jag vet!:cool:
Hur gammal e han?
Kan d va trotsåldern som jädras? :confused:

Ops! sorry.. missa att du skrev åldern...:angel: Knappast 3-års trots då ju;)
Har ni haft honom länge? Kan va att han testar er? Låter som någon typ av trots.
Har haft en del hästar, o minns speciellt en nsv som ja hade, tog nästan ett år innan han börja testa mig.. E en upplevelse men kallblod som jädras.. som o stoppa ett ånglok när dom drar iväg:cool:
 
Sv: Tokig fjording.

Har du provat ett postkandar? eller ett kiwemble bett? (osäker på stavning där) se runt bland vänner om dom kanske har ett bett du kan låna och prova?
 
Sv: Tokig fjording.

kl*

Om han nu är helt väl och kry: hur rider/tränar ni honom? Är det mycket jobba?
Är ni ute och race:ar nått? Hästen kanske har ett behov av att få "explodera" nån gång då och då, det gör min pålle, så jag låter honom "explodera" där jag har kontroll på honom.
 
Sv: Tokig fjording.

kl*

Om han nu är helt väl och kry: hur rider/tränar ni honom? Är det mycket jobba?
Är ni ute och race:ar nått? Hästen kanske har ett behov av att få "explodera" nån gång då och då, det gör min pålle, så jag låter honom "explodera" där jag har kontroll på honom.


vi rider mest ut, ritter på ca 1 timme längs kanalen i alla gångarter. mamma tränar honom i dressyr en gång i veckan. och rider vissa dagar i padocken, tränar då på det dem fick lära sig där.

när jag rider honom (inte varje vecka men då och då) då får han "explodera" och det gillar han! både hoppar och far runt lite ute i högre tempo och jobbar lite mer. hade varit skönt om han bara "exploderade" när han får lov då man har kontroll.
 
Sv: Tokig fjording.

Har du provat ett postkandar? eller ett kiwemble bett? (osäker på stavning där) se runt bland vänner om dom kanske har ett bett du kan låna och prova?


är inte så jätte haj på alla sorters bett då jag själv bara rider på de mest vanliga på min egen häst (korsning). han funkar bäst på det många andra är för skarpa. fjordingen rider även jag oftast på pelham. gillar inte att betsla upp egentligen men ibland kanske det är det enda som funkar. vad är det för skillnad på effekt mellan postkandar, kimblewick och pelham?
 
Sv: Tokig fjording.

Har känt ett antal fjordingar genom åren och det de haft gemensamt är just såna där avkastarfasoner :D Fjordingen jag va medryttare på för massa år sen kastade t.ex. av allt och alla med jämna mellanrum tills han blev runt 20-25, då lugnade han ner sig LITE. Och det spelade ingen som helst roll hur duktig och sadelfast ryttaren var, han ryckte tyglarna ur händerna på en och bockade, kastade sig åt sidorna, sparkade bakut, galopperade i kromelurer och gjorde tvärnitar tills man rök i backen. Kan dock tacka honom för att jag idag är en jävel på mekaniska tjurar :D hahaha

Jag har tyvärr inte så många bra tips att ge (jag tillhörde liksom den där skaran som fick stifta närbekantskap med moder jord för jämnan när jag red honom) mer än att träna mycket dressyr för att få hästen så lydig som möjligt. Sticker han kan det vara lämpligt att korta upp en tygel och ta in honom på en volt. Träna in one rein stop kanske? Skarpare bett, gramantyglar etc funkade iaf INTE på den fjordingen. Tog man skarpare bett stegrade han sig istället och med gramantyglar stack han lik förbannat ändå, med risk för omkullridning :cool:
 
Sv: Tokig fjording.

Jag hade en haflinger som var lika "tokig". Oftast handlade det om överskottsenergi eller trots.
Han kunde gå från att vara helt lugn till explotion på nolltid. Då var det rodeo kan jag tala om! Det var kraft i dom bockserier han gjorde :devil:
Han blev faktiskt bättre ju bättre kondition han hade. Ju oftare jag red honom desto bättre gick han.

Jag började med markövningar (ledarskap)och mycket lydnadsträning både uppsuttet och på marken. Så om vi red ut så fick han "jobba". Då glömmde han oftast bort att bråka. Dock fick man ej jobba för länge, då ledsnade han och började bråka för att få slippa undan.

Så korta men "intensiva" arbetspass var bäst för min. Mycket halter, volter, tempoväxlingar.
 
Sv: Tokig fjording.

Är det någon som varit med om liknande häst förut eller som kanske har någon idé om vad det kan vara? kanske ngn som har tips på något att testa? :idea:

hör jätte gärna av er! :bow:


Antar att ni har uteslutit att han har ont någonstans ?
Kollat tänder, ryggen och att sadel ligger som den ska ?

Sen så har vi haft en fjording som under tiden han satte vinterpäls och fällde den varit väldigt ängslig och stökig.
Det tar mycket kraft från dom under tiden dom gör det.
Mitt sto jag har nu har redan börjat sätta sin vinterpäls och brukar börjar fälla i mitten på januari.

Tror inte det funkar särskilt bra att börja betsla upp tyvärr, utan försök att få kontakt på marken.
Det dom inte kan via handen kan dom inte från ryggen heller.
 
Sv: Tokig fjording.

vi rider mest ut, ritter på ca 1 timme längs kanalen i alla gångarter. mamma tränar honom i dressyr en gång i veckan. och rider vissa dagar i padocken, tränar då på det dem fick lära sig där.

när jag rider honom (inte varje vecka men då och då) då får han "explodera" och det gillar han! både hoppar och far runt lite ute i högre tempo och jobbar lite mer. hade varit skönt om han bara "exploderade" när han får lov då man har kontroll.

Men då tränas han ju faktiskt inte särskilt mycket. Rid på tuffare så att han får utlopp, höj kraven i paddocken, öka tempot på uteritterna. Äter han kraftfoder? Titta på foderstaten.

Jag gissar att hans beteende beror på att han får en extra energikick och vill flippa loss. Precis när det händer är det svårt att agera rätt, oftast försöker man ju bara hänga kvar ;) men försök att reagera innan han drar iväg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 895
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp