Tokbrunstig

S

smurfis

Vad göra med ett sto som blivit riktigt j-la brunstig vid betessläppet? Kan inte längre tro att hon är en 16-årig fjorddam, hon beter sig snarare som en fullblodshingst med djävulshorn:devil:.
Brukar inte vara några större problem att rida henne vid brunst, men denna gång vägrar hon gå ifrån stallet!
Inga problem att hämta i hagen, men när vi ska iväg så blir det tvärstopp samt massor av piruetter. Tvärvänder, höjer huvudet, går ner i diket mm mm mm - helt okontaktbar.
Spelar ingen roll om jag leder, rider eller har sällskap med.
I hagen går det förrutom min pålle tre andra ston (två travare o ett halvblod). Kan det bero på att den ena travaren är en tvååring som hon blivit lite "extramamma" till?
Tar tacksamt emot alla tips och råd!!!! Ska jag kämpa på med att komma bort från stallet eller ska hon få stå några dagar? Har motionerat henne varje dag sedan betessläppet i varierande grad.

Sv: Tokbrunstig

Är inte någon expert på brunstiga ston, men har ändå så pass stor koll med stona, att jag nog skulle kunna pröva hjälpa dej.
Hon låter "tokbrunstig", och sådana ston kan kännas skrämmande ibland. Jag själv hade lite problem för en längre stund med min så att säga "halva" häst. Men innan jag red henne, longerade jag henne några varv, så hon fick släppa lös alla tusentals bocksprång.
Jag skulle rekommendera att du snurrar runt henne på en volt flera gånger, ifall det blir stora problem då du rider henne. Det kan också bero på att hon ser sej som en "extramamma", och gör sej till. Att låta henne stå i hagen tills hennes brunstighet tagit slut för stunden är också att rekommendera. Men försök i.af. med att ens promenera henne. Fungerar det absolut inte, låt henne vara i hagen. Själv skulle jag pröva pröva och pröva tills det slutligen går.
Lycka till! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Visste inte riktigt om den här skulle ligga här eller i hästhantering, moderator får flytta om den ligger fel. Behöver bolla lite tankar...
Svar
6
· Visningar
1 526
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Behöver verkligen hjälp!har just köpt vår första ponny. Ett newforest sto på 8år som var helt perfekt då vi provred, lugn snäll gosig...
Svar
18
· Visningar
5 823
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama