Tobbe Larsson Gästar...

Sv: Tobbe Larsson Gästar...

Nej.. Jag håller inte med!

Efter att ha sett filmen med Valencia är jag besviken. Han sägs vara en klassiker men ser ut som en skojjare.

För det första pratar han om avspända hästar som inte är rädda för honom eller hans spö. Jisses, hästarna står som spända statyer med öronen i en spänd och vriden gest och de gör det mesta han begär eftersom de är rädda för att göra fel. Det är opedagogisk hästträning med hästar som är alleles för spända. Och en häst som nästan sätter sig på rumpan för att man nuddar med piskändan har stött på annan behandlig än duttar av den pisken.

Den första hästen som visas, en brun trevlig lusiano som ska vara ung och grön. Den arbetas inspänd i en position långt bakom lod och med tredje nackkotan som högsta punkt. När ryttaren sen sitter upp och genast (!) kortar tygeln rids den i samma ihopkrullade form vilket gör att den knappt kan skritta rent eller hålla balansen. Att rida en unghäst framåt i en sån form, utan att tillåta den hitta takt och balans eller pendla med sitt huvud, är äckligt! Det är skadligt för både kropp och mentalitet. Hästen tappar balansen ganska ordentligt i halterna och ställer upp med frambenen långt under sig för att kompensera.

Den äldre fuxen som visas riden en kort stund är totalt av på mitten, ser ut som två eller tre olika hästar, den rids också långt bakom hand och skrittar osynkroniserat. Men den har fin pannlugg och man förståss.

Även den vita, fina lusitanon som är välutbildad rids bakom hand i stället för på bettet och det är lätt för Luis att snacka om lätt tygelkontakt.

Skimmeln som ska göra diverse hopp är fruktansvärt spänd och nervös genom hela träningen, han ser inte ut att veta vad som förväntas utan chansar lite då och då med ett extra skutt, som han då får tillrättavisanden för. Genom hela träningen går han med ryggen sänkt och underhalsen överspänd, hög huvudhållning och orolig blick. Det pratas om levad fast att hästen inte sätter sig ett smack utan bara hoppar upp utan rygg eller vinkling bak.

Nej, det är de negativa sidorna av potrugisksit hästmannaskap som visas tycker jag, och som sagt, jag är besviken för jag hade väntat mig något mer, detta är INTE bra klassisk hästträning!

Oj :eek: det var ord och inga visor de...kan du referera till någon film / tränare du tycker om ?
Sett filmen från Brink ?

Japp, filmerna och böckerna från Anja Beran visar korrekt klassisk dressyrutbildning med hästar som är harmoniska i kropp och huvud och där utbildningen får ta den tid det tar. Inga genvägar, artificiella hjälpmedel eller konstigheter, utan sund och skicklig hästutbildning med hänsyn till hästens mentaitet och anatomi. Hästmunnar som behandlas med respekt och lättast tänkbara tygelkontakt som ändå ger effektiv ridning!

Nya boken "In deference" är välskriven med kommentarer av veterinär och mängder av fina färgfoton. Inte en häst som rids i obalans eller bakom lod.. Utmärkta bilder på "unghästform" med näsan framme. Alltså ett bevis på att hästen inte ska ridas lång och låg med nosen bakom lod och trång ganaschvinkel bara för att den är ung eller otränad. Härligt att se :laugh:

Inte sett Brink filmen, däremot sett live clinics med honom. Tycker han är bra på det han sysslar med, det är dock inte klassisk utan modern dressyr.

Hmm, ska snart se filmen igen för att återkomma om ditt inlägg. Jag kan till viss del hålla med dig emellanåt - men jag vill titta på filmen igen innan...

Tack för ditt inlägg!

Jag vet inte vad det är du syftar på när du inte håller med mig?

Jag pratar generellt om caprioler, du pratar om filmen.

Jag har inte sett filmen och kan inte uttala mig om den. Jag har inte sett Valenca arbeta några hästar, så jag kan inte uttala mig om det heller. Jag har bara varit på hans anläggning ett par gånger samt pratat med folk runt omkring honom.

Jag svarade på ett av dina första inlägg, där det nog stod att du ej sett filmen men att Valeca anses vara en av vår tids bästa härstkarlar (kanske inte ordagrant). Vad filmen visar så kan jag inte hålla med om att han skulle vara det, däremot har du säkert rätt i att han anses vara det så det är egentligen inte frågan om att jag inte håller med dig :)

Frida

Bara lite kort... måste bara innan jag lägger mig ;) kommer mer senare...

V gjorde inte bara en capriol så där rakt av. Han började med piaff - levad - pessad - terre a terre - courbett - croupad - ballotad - capriol. Som jag minns det iaf i filmen. Och han förklarade hela vägen dit undertiden.

IngelaH: Jag tror att den första lilla grå som gjorde iaf ballotad var 5? Måste kolla igen nu när du säger så... :D

X Vill STRYKA detta svaret efter att ha sett filmen igen. X :(

Han PRATADE om att det fanns en väg dit, men i arbetet (vid närmare granskning) skyndades det på och stannades inte vid att rörelserna skulle sitta perfekt. Tänker speciellt på ballotad-5-åringen, men även andra saker.

Som Frida säger. Inget är rätt här :crazy: H
Ballotad-hästen hade inte fått mycket träning för att bli hållbar, det var tydligt. Ingen riktig piaff önskades i uppvärmning (som vi fick se), och uppbyggnaden bestod i rörelser som var i obalans och helt utan ryggen. Bara genom att titta på hur hästen var byggd och dess hållning gav mig rysningar (stackars lilla häst). Jag tittade nog inte så noga första gången, gissar att jag var för upptagen med att titta på Valenca gjorde och sa. Det var spänt och ryggen var inte med nånstans. Bättre i slutet (om man kan säga så) när hästen antagligen fattat att: "aj, det gör ont att göra sådär, måste få med ryggen på något vis..."

Ja, Frida... vad ska jag säga?...
Tobbe Larsson måste väl ha varit med och valt vilka delar som skulle vara med i filmen? Jag undrar varför man tog med fuxen? Den visade ju inte något? Den var skummig mellan bakbenen redan när den kom in i manegen. Kanske dom valde att ta med den hästen för att visa Valencas "goda" sida - han väljer ju att byta ut hästen mot en ny häst, spola av den själv för att han "själv njuter av att spola av hästen och tycker om den kontakten".

hmm...:confused:

Hehe, nog log jag lite vid påståendet att han gillar att spola av hästarna själv efter arbetet :)

Tycker med att filmscenerna är lite märkligt valda av Tobbe om det är han som satt ihop filmen. Att det t.ex. är med två scener där Valencas telefon ringer och avbryter ;)

Nu spekulerar jag bara, men jag får ofta en känsla av att Tobbe ler och nickar instämmande fast han inte håller med alls i Valencas arbete. Men jag får inte det att gå ihop att han ger ut en film som denna.

Frida

Hmm, ja. jag vet inte vad som kan gå igenom Tobbes huvud. Fast jag tycker nog att han verkar lite imponerad emellanåt... men jag är inte så bra på att läsa tankar... :D

Synd bara att det blev så här, tycker jag. Jag tycker det behövs fler filmer om ämnet. Bra initiativ av Tobbe - men så synd att det blev så som det blev. Det finns ju så många fler som man skulle vilja se en liknande video på! Skulle vilja se en film på varje större tränare som "regerar arenan" idag! :idea:

Japp, filmerna och böckerna från Anja Beran visar korrekt klassisk dressyrutbildning med hästar som är harmoniska i kropp och huvud och där utbildningen får ta den tid det tar. Inga genvägar, artificiella hjälpmedel eller konstigheter, utan sund och skicklig hästutbildning med hänsyn till hästens mentaitet och anatomi. Hästmunnar som behandlas med respekt och lättast tänkbara tygelkontakt som ändå ger effektiv ridning!

Nya boken "In deference" är välskriven med kommentarer av veterinär och mängder av fina färgfoton. Inte en häst som rids i obalans eller bakom lod.. Utmärkta bilder på "unghästform" med näsan framme. Alltså ett bevis på att hästen inte ska ridas lång och låg med nosen bakom lod och trång ganaschvinkel bara för att den är ung eller otränad. Härligt att se :laugh:

Här dyker jag upp som gumman i lådan. Men jag måste också slå ett slag för Anja Beran. Har både bok och film, kan titta på dem hur ofta som helst. RESPEKT!

OA

Men jag får inte det att gå ihop att han ger ut en film som denna.

Han kanske ger ut filmen för att få det att gå ihop! :D Får man gissa att det kanske har varit lite klent med produktionstid och -resurser? Och sen är väl inte TL själv känd som någon gigant inom den klassiska ridkonsten heller, han kanske inte har kunskap nog att klippa ihop en kvalitetsfilm.

(Vet att det är en gammal tråd, jag är lite efter...)

Nu har jag sett LV, och kan bara hålla med om nedastående. Jag har svårt att faktiskt se klart iflmen, tyckte det var flera delar av hanteringen/träningen som var direkt obehagliga!

Nej.. Jag håller inte med!

Efter att ha sett filmen med Valencia är jag besviken. Han sägs vara en klassiker men ser ut som en skojjare.

För det första pratar han om avspända hästar som inte är rädda för honom eller hans spö. Jisses, hästarna står som spända statyer med öronen i en spänd och vriden gest och de gör det mesta han begär eftersom de är rädda för att göra fel. Det är opedagogisk hästträning med hästar som är alleles för spända. Och en häst som nästan sätter sig på rumpan för att man nuddar med piskändan har stött på annan behandlig än duttar av den pisken.

Den första hästen som visas, en brun trevlig lusiano som ska vara ung och grön. Den arbetas inspänd i en position långt bakom lod och med tredje nackkotan som högsta punkt. När ryttaren sen sitter upp och genast (!) kortar tygeln rids den i samma ihopkrullade form vilket gör att den knappt kan skritta rent eller hålla balansen. Att rida en unghäst framåt i en sån form, utan att tillåta den hitta takt och balans eller pendla med sitt huvud, är äckligt! Det är skadligt för både kropp och mentalitet. Hästen tappar balansen ganska ordentligt i halterna och ställer upp med frambenen långt under sig för att kompensera.

Den äldre fuxen som visas riden en kort stund är totalt av på mitten, ser ut som två eller tre olika hästar, den rids också långt bakom hand och skrittar osynkroniserat. Men den har fin pannlugg och man förståss.

Även den vita, fina lusitanon som är välutbildad rids bakom hand i stället för på bettet och det är lätt för Luis att snacka om lätt tygelkontakt.

Skimmeln som ska göra diverse hopp är fruktansvärt spänd och nervös genom hela träningen, han ser inte ut att veta vad som förväntas utan chansar lite då och då med ett extra skutt, som han då får tillrättavisanden för. Genom hela träningen går han med ryggen sänkt och underhalsen överspänd, hög huvudhållning och orolig blick. Det pratas om levad fast att hästen inte sätter sig ett smack utan bara hoppar upp utan rygg eller vinkling bak.

Nej, det är de negativa sidorna av potrugisksit hästmannaskap som visas tycker jag, och som sagt, jag är besviken för jag hade väntat mig något mer, detta är INTE bra klassisk hästträning!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka