Tobbe Larsson Gästar...

Sv: Tobbe Larsson Gästar...

Trodde Sv hbl bara fanns i Sverige :rofl:
Sorry...kunde inte låta bli och naturligtvis är du klok som vanligt.
Ska försöka rida för någon klassiskt utb tränare. Ser fram emot det !

Ska sluta med trådkapningen nu :o förlåt TS !

Vill inte få nån diskussion om inspänningars,bokom lod vara el inte men skilde det sig något på hur dessa herrar andvände sig av dessa ? I piaffträning el i vilken sitvation ?
Brink visade inte upp någon longering direkt, men piaffträning på töm. Kan väl inte kalla det inspänning direkt eg. fel av mig där tidigare... Men han fäste tömmen under magen mellan frambenen, upp till bettet och till handen. Kan inte säga att han drog in nosen på hästen. Men han "hjälpte" hästen att hitta till riktigt låg form. Brink sa att hästen stressade upp sig när det skulle piaffera på just stället i hög form. Han körde några steg, sen fick hästen godis långt nere vid backen, sen några steg till. Hästen verkade inte tycka det var stressigt att stå på stället, utan var mycket till lags. Han fick ju godis ;)

Vet inte om jag snurrar ihop det nu, men jag tror det var Brink som prata om komfortzon, lång låg. Även Valenca pratade om adrenalin vid ex capriollejobb, och vid explosiva rörelser. Viktigt att hästen kan kontrollera sig emellan. Har lärt mig nånstans att att lång låg utsöndrar endorfiner, hög form adrenalin.

Valenca hade fasta inspänningstyglar, spända så att hästen skulle gå lod om den hade en lite högre form, men när hästen önskade länga ut tyckte jag att inspänningen verkade hämma nosen fram, så den tippade in.

Valenca sa att han använde inspänning för att hästen ska lära sig att välva halsen. "Get the neck in right position" tror jag att han sa. Han pratade inte heller eg om form mer än så.

Var det någon av dem som mer el mindre red, tömkörde bakom lod och pratades det något om formen ö.h.t ?

Jag tyckte inte att hästarna gick bakom lod när ryttaren ville få upp formen, både Briar och First Wish hade fin högre form, men den "öppnare formen" som Brink kallade det (lång låg) var nosen alltid bakom lod. Brink sa bara att han önskar en öppnare form, men han sa inget om lodplan i den öppna formen.

Valencas hästar var lite vingligare, kanske för att de är iberiska, och tyckte hade lite "sladdrigare" form. Men även här när han ber om högre form så tyckte då inte jag att hästarna tippa in. Men jag har bara sett filmerna 1 gång. (Valenca 1,5 gång). Något jag tänkte på att valencas hästar gjorde mycket var att bredda bakbenen när det skulle samlas. Tänkte inte på det hos Brink - men å andra sidan samlade inte unghästen så mycket. Valenca gjorde caprioller med en 5åring, den hade kapacitet, men tydligt att den inte arbetat upp all styrka än.

Tänkte på en annan sak...

Valenca sa att man kan se om en häst har arbetat bra med halsen om halsen är "sladdrig" på undersidan och hård på översidan, efter passet. Jag fattade det som att han pratar om överlinjen i halsen.

Vet inte vilken av mina tränare som sagt detta: en häst arbetar rätt när halsen är mjukt välvd. Överlinjen på halsen ska alltså inte puta ut när man rider... om ni förstår vad jag menar...

Enligt Valenca så skulle överlinjen vara tydligt markerad efter passet... Han sa inte något om hur den skulle se ut när hästen rids, bara att den skulle välvas.

Vad tycker Buke?

Valenca pratar mycket bra engelska, med portugisisk brytning, men ibland kan det vara svårt att höra. Jag är inte heller säker på om han förstår allt som Tobbe säger... Eller så är han bara så koncentrerad på vad han gör..

Dvd-filmerna kostar 50 kronor styck.

Språkval finns: Svenska, engelska och tyska

Brinck pratar svenska med kraftig skånsk brytning :angel:

och Valenca pratar riktigt god engelska med portugisisk brytning som sagt...

Citat ur Valencafilmen. Den svenska textningen. Han pratar en massa mer förutom det och jag får väl försöka lyssna in mer. Men det är alltid lättare att diskutera en film om alla har sett den. :D

Jag använder enbart fasta tyglar, tills hästen har fått rätt hållning. Halsen ska inte vara för hög. Den ska ha en mer vertikal position.

Brink visade inte upp någon longering direkt, men piaffträning på töm. Kan väl inte kalla det inspänning direkt eg. fel av mig där tidigare... Men han fäste tömmen under magen mellan frambenen, upp till bettet och till handen. Kan inte säga att han drog in nosen på hästen. Men han "hjälpte" hästen att hitta till riktigt låg form. Brink sa att hästen stressade upp sig när det skulle piaffera på just stället i hög form. Han körde några steg, sen fick hästen godis långt nere vid backen, sen några steg till. Hästen verkade inte tycka det var stressigt att stå på stället, utan var mycket till lags. Han fick ju godis ;)

Verkar vara en sund träning...har sett alltför många stressade hästar :crazy:
Ja..som det verkar får man väll anställa en medhjälpare :idea:

Vet inte om jag snurrar ihop det nu, men jag tror det var Brink som prata om komfortzon, lång låg. Även Valenca pratade om adrenalin vid ex capriollejobb, och vid explosiva rörelser. Viktigt att hästen kan kontrollera sig emellan. Har lärt mig nånstans att att lång låg utsöndrar endorfiner, hög form adrenalin.

Låter oxå sundt...extra svårt förstås för V att klara skolorna ovan med bibehållen kontroll.
Såg på ett filmklipp från en gala, uppvisning just detta och förundrades över själva miljön och lydigheten.
Nog likatecken för all uppvisning - tävling. Svårt !
Håller med för övrigt om endorfinerna, andrenalinet:)

Valenca hade fasta inspänningstyglar, spända så att hästen skulle gå lod om den hade en lite högre form, men när hästen önskade länga ut tyckte jag att inspänningen verkade hämma nosen fram, så den tippade in.

Nu går jag inte in i den diskussionen alls e.g men det finns negativa följder av inspänningar. Nu skulle nog inte V andvända dom om dom inte gjorde nytta i början av utbildningen och han kan nog hur lätt som helst arbeta bort ovälkomna effekter direkt i uppsuttet läge.
Värre för oss dödliga, glada amatörer :D

Jag tyckte inte att hästarna gick bakom lod när ryttaren ville få upp formen, både Briar och First Wish hade fin högre form, men den "öppnare formen" som Brink kallade det (lång låg) var nosen alltid bakom lod. Brink sa bara att han önskar en öppnare form, men han sa inget om lodplan i den öppna formen.

Om jag inte missminner mig så la jag in filmklipp från en klinik med Carl Hess. Där red han oxå en variant av *öppnare form* el djup rund med nosen bakom i framridning och samlade till högre i lodplan sedan.
Vi spar lodplansdiskussionen till ett annat tillfälle ;) men dock intressant att jämnföra de arbetssätt tävl.toppryttarna har !

Valencas hästar var lite vingligare, kanske för att de är iberiska, och tyckte hade lite "sladdrigare" form. Men även här när han ber om högre form så tyckte då inte jag att hästarna tippa in. Men jag har bara sett filmerna 1 gång. (Valenca 1,5 gång). Något jag tänkte på att valencas hästar gjorde mycket var att bredda bakbenen när det skulle samlas. Tänkte inte på det hos Brink - men å andra sidan samlade inte unghästen så mycket. Valenca gjorde caprioller med en 5åring, den hade kapacitet, men tydligt att den inte arbetat upp all styrka än.

Nu har jag ingen erfarenhet av iberiska hästar så nån annan får kommentera eller nu referera till sina erfarenheter att de breddar bak. Om jag får tycka ändå så skulle jag tro att det handlar om styrka ? Vad säger ni andra ?

När jag gogglade om V så läste jag någonstans att de redan som unghästar hjälps fram beroende på vilken talang de verkar ha...5-åringen kanske var en av dessa *talanger*
Annars verkar det för mig konstigt att man utsätter hästen för så stora uppgifter i unga år. Helt utan att sett filmen själv :o ;)

Ni som tränar skolor ovan mark eller har kuskap om detta, kan man *leka fram* capriol utan skaderisk ? Finns det inte förberedande rörelser som man tränar innan ?
Googlat fram en hemsida-akademsk ridning...en sak att läsa om det en annan att diskutera erfarenheter. Någon ?

Första hästen de visade i Valencas film, var ett "föl" tror jag Valenca själv sa. Nu minns jag inte om den var 4 eller 5 år, tror den var 5. Och den jobbade bara skolor och annat grundarbetes så vitt jag förstod i lina och uppsuttet.

De lite mer avancerade hästarna fick jag för mig var 8... Jag får nog ta mig en vända till i filmens värld när jag orkar o får en stund över.

Tänkte på en annan sak...

Valenca sa att man kan se om en häst har arbetat bra med halsen om halsen är "sladdrig" på undersidan och hård på översidan, efter passet. Jag fattade det som att han pratar om överlinjen i halsen.

Vet inte vilken av mina tränare som sagt detta: en häst arbetar rätt när halsen är mjukt välvd. Överlinjen på halsen ska alltså inte puta ut när man rider... om ni förstår vad jag menar...

Enligt Valenca så skulle överlinjen vara tydligt markerad efter passet... Han sa inte något om hur den skulle se ut när hästen rids, bara att den skulle välvas.

Vad tycker Buke?

Nu är inte jag Buke...bara en Mupp :D men e.s ingen annan tycker nåt ö.h.t så får väll jag ställa upp :angel:

Sladdret på undersidan tror jag att det förklaras att hästen bär sig själv *kommer nu få alla bättre vetande på mig* kan då inte vad alla muskelgrupper heter men om hästen lyfter upp manke och arbetar med bog, halsens överlinje på rätt sätt utan spänningar från mun, nacke finns ingen anledning att köra fram underhalsen och motarbeta = sladdrig :idea:

Nu finns där oxå hingsnackar men en välmusklad häst som bär sig och samlas mycket och rätt får en rätt så stor överlinje på halsen om vi nu kallar den så....rombeus ? *hukar mig och väntar glatt på en redig förklaring av hästens muskler* :)

Förstår absolut och håller med vad du menar med jämnt välvd... men nog så svårt och speciellt när hästen har stora gångarter.
Att bara hålla den i balans och samla för sätet utan att korta ramen med tygeln är :devil: Skulle tro att V och B klarar det !!

Nu har inte jag börjat med caprioler än (även om min häst tydligt visar att han har talang för det :D ), men jag tror inte att det är skaderisken man främst behöver oroa sig för (de gör ju såna skutt i hagen) utan kvaliteten. Att få hästen att hoppa upp och sparka bakut är inte så rysligt svårt. Att få den att göra en korekt capriole - helt rak, kroppen vågrät i luften, frambenen prydligt uppvikta, helt sträckta bakben i utsparket - och dessutom landa korrekt, helt jämfota eller ännu hellre på bakbenen i en levad, det är något att bita i.

Helt novis i ämnet kan jag förstå hur svårt den korrekta capriolen är men den sida jag läste ifrån http://www.akademiskridkonst.se/rorelser.html#ovan så finns där förberedande rörelser :confused:

Du kanske har ditt sätt att träna och jag ifrågasätter inte det men krävs det inte en del muskler ändå ?
Kanske är övertydlig nu men när jag nämner skaderisk så menar jag att den skadar sig, överanstränger sig om den inte är tillräckligt musklad, färdig för uppgiften vi ger dom.

Bara lite kort... måste bara innan jag lägger mig ;) kommer mer senare...

V gjorde inte bara en capriol så där rakt av. Han började med piaff - levad - pessad - terre a terre - courbett - croupad - ballotad - capriol. Som jag minns det iaf i filmen. Och han förklarade hela vägen dit undertiden.

IngelaH: Jag tror att den första lilla grå som gjorde iaf ballotad var 5? Måste kolla igen nu när du säger så... :D

Ballotadhästen, tror jag du har rätt i att den var fem. Den hade "visat tendenser" har jag för mig och då spelade de vidare på det.

Men generellt, har jag mycket tydligt för mig att Valenca var restriktiv med att börja för tidigt med hästarna.

och till IngelaH

Nämen så skönt !!
Jag antog att V med sin skolning, erfarenhet byggde upp rörelser, muskler systematiskt :bow:

Å andra sidan så är vi på ett forum med vanliga dödliga ;) så det är jö fortfarande intressant att höra om det är några som tränar skolor ovan mark.

Svea- se till nu till att ta vara på din hästs talang så vi får nåt trevligt att diskutera och följa utvecklingen :idea:

Från Muppen med ett konstigt nytt intresse för annat än *vanlig* dressyr genom denna tråd ;)

Du kanske har ditt sätt att träna och jag ifrågasätter inte det men krävs det inte en del muskler ändå ?
Kanske är övertydlig nu men när jag nämner skaderisk så menar jag att den skadar sig, överanstränger sig om den inte är tillräckligt musklad, färdig för uppgiften vi ger dom.

Jag uttryckte mig nog otydligt.

I hagen (och ibland när de blir förbannade vid tömkörning, hummelihum) gör hästar caprioleliknande språng, och de skadar sig inte. Så jag tror inte att de nödvändigtvis skadar sig av att göra caprioleliknande språng (eller funny jumps som min tränare kallar det) som nån sorts cirkustrick heller - i alla fall inte utan ryttare och utan okänsliga inspänningar (som alltid är fel oavsett vad hästen ska utföra). För det är ju det som är grejen - det blir mest just skutt med bakutsparkar. Det är ganska lätt att lära dem en trickscapriole - först lär man dem att stegra, sen klatschar man till dem lite fint så arslet kommer upp också.

En riktig capriole däremot är något helt annat än ett funny jump, den ska ha den kvalitet som jag beskriver ovan. Och dit kommer man inte om man inte har utbildat hästen hela vägen. Dessutom är skolorna ovan mark som matteproven i skolan - det räcker inte att skriva rätt svar, man ska redovisa hur man har räknat ut det också. En kunnig betraktare blir inte imponerad av en skola ovan mark om inte hästen går in i den på rätt sätt, landar på rätt sätt, och är lugn efteråt.

Själv har jag absolut inget intresse av den där sortens skutt. Jag vet precis hur man framkallar dem, jag råkade trycka på den knappen när jag arbetade min shettis på långa tyglar, det var ingen bra idé för nu vet mina lår exakt hur stora hans (lyckligtvis oskodda) hovar är. :D

Så - summan av kardemumman är att jag inte tror att caprioleliknande skutt är skadliga för hästen, så länge den själv väljer sin form och inte pressas att göra för många. Det är en naturlig lekrörelse.

Och vad gäller den riktiga capriolen så är det självreglerande - det går helt enkelt inte att göra en capriole utan att hästen är rätt tränad.

Ballotadhästen, tror jag du har rätt i att den var fem. Den hade "visat tendenser" har jag för mig och då spelade de vidare på det.

Men generellt, har jag mycket tydligt för mig att Valenca var restriktiv med att börja för tidigt med hästarna.

(Ah, nu är mitt exjobb inlämnat...)

Ja, han sa att han gärna började hästarna vid 3,5-4 om jag minns rätt. Att förr började man aldrig innan 4, men han sa även att i dagens samhälle skulle allt gå så fort, han hade en mycket lovande unghingst, med fantastiskt steg, som han småbörjat med redan so 2,5. Han skojade lite om att han snart får börja skola fölen när de föds, för att blidka kunderna.

Å andra sidan så är vi på ett forum med vanliga dödliga ;) så det är jö fortfarande intressant att höra om det är några som tränar skolor ovan mark.

Svea- se till nu till att ta vara på din hästs talang så vi får nåt trevligt att diskutera och följa utvecklingen :idea:

Håller med! Skulle vara superskoj att höra från er som tränar skolor ovan mark!

Min tränare visar upp en finfin levad, och terre a terre - jag hoppas att hon kan lyckas lyfta mig o min lille skvätt dit i framtiden. Då återkommer jag i denna tråden (om ca 8 år? ;) ). Sen några år till, blir det croupad.

Själv har jag absolut inget intresse av den där sortens skutt. Jag vet precis hur man framkallar dem, jag råkade trycka på den knappen när jag arbetade min shettis på långa tyglar, det var ingen bra idé för nu vet mina lår exakt hur stora hans (lyckligtvis oskodda) hovar är. :D

Så - summan av kardemumman är att jag inte tror att caprioleliknande skutt är skadliga för hästen, så länge den själv väljer sin form och inte pressas att göra för många. Det är en naturlig lekrörelse.

Och vad gäller den riktiga capriolen så är det självreglerande - det går helt enkelt inte att göra en capriole utan att hästen är rätt tränad.

Håller med, dessa skutt är inte så svåra att få till - men att kalla dem caprioller på fullaste allvar är nog att ta i. Min hade en period då han utförde alla skolor ovan mark samtidigt, när vi longerade. Jag hade dock inte din otur att få känna på några hovar, (stackars, stackars dig! Aj, shettishovar gör mer ont än man tror) . Av den anledningen är jag lite försiktig med att börja tömköra på kortare linor (eller över huvudtaget faktiskt), innan vi har hittat varandra helt och komplett från marken.

Jag skulle vilja känna och klämma på en "capriole-häst" och dess muskler. Det skulle vara något! :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka