Sv: Tobbe Larsson Gästar...
Brink visade inte upp någon longering direkt, men piaffträning på töm. Kan väl inte kalla det inspänning direkt eg. fel av mig där tidigare... Men han fäste tömmen under magen mellan frambenen, upp till bettet och till handen. Kan inte säga att han drog in nosen på hästen. Men han "hjälpte" hästen att hitta till riktigt låg form. Brink sa att hästen stressade upp sig när det skulle piaffera på just stället i hög form. Han körde några steg, sen fick hästen godis långt nere vid backen, sen några steg till. Hästen verkade inte tycka det var stressigt att stå på stället, utan var mycket till lags. Han fick ju godis
Verkar vara en sund träning...har sett alltför många stressade hästar
Ja..som det verkar får man väll anställa en medhjälpare
Vet inte om jag snurrar ihop det nu, men jag tror det var Brink som prata om komfortzon, lång låg. Även Valenca pratade om adrenalin vid ex capriollejobb, och vid explosiva rörelser. Viktigt att hästen kan kontrollera sig emellan. Har lärt mig nånstans att att lång låg utsöndrar endorfiner, hög form adrenalin.
Låter oxå sundt...extra svårt förstås för V att klara skolorna ovan med bibehållen kontroll.
Såg på ett filmklipp från en gala, uppvisning just detta och förundrades över själva miljön och lydigheten.
Nog likatecken för all uppvisning - tävling. Svårt !
Håller med för övrigt om endorfinerna, andrenalinet
Valenca hade fasta inspänningstyglar, spända så att hästen skulle gå lod om den hade en lite högre form, men när hästen önskade länga ut tyckte jag att inspänningen verkade hämma nosen fram, så den tippade in.
Nu går jag inte in i den diskussionen alls e.g men det finns negativa följder av inspänningar. Nu skulle nog inte V andvända dom om dom inte gjorde nytta i början av utbildningen och han kan nog hur lätt som helst arbeta bort ovälkomna effekter direkt i uppsuttet läge.
Värre för oss dödliga, glada amatörer
Jag tyckte inte att hästarna gick bakom lod när ryttaren ville få upp formen, både Briar och First Wish hade fin högre form, men den "öppnare formen" som Brink kallade det (lång låg) var nosen alltid bakom lod. Brink sa bara att han önskar en öppnare form, men han sa inget om lodplan i den öppna formen.
Om jag inte missminner mig så la jag in filmklipp från en klinik med Carl Hess. Där red han oxå en variant av *öppnare form* el djup rund med nosen bakom i framridning och samlade till högre i lodplan sedan.
Vi spar lodplansdiskussionen till ett annat tillfälle
men dock intressant att jämnföra de arbetssätt tävl.toppryttarna har !
Valencas hästar var lite vingligare, kanske för att de är iberiska, och tyckte hade lite "sladdrigare" form. Men även här när han ber om högre form så tyckte då inte jag att hästarna tippa in. Men jag har bara sett filmerna 1 gång. (Valenca 1,5 gång). Något jag tänkte på att valencas hästar gjorde mycket var att bredda bakbenen när det skulle samlas. Tänkte inte på det hos Brink - men å andra sidan samlade inte unghästen så mycket. Valenca gjorde caprioller med en 5åring, den hade kapacitet, men tydligt att den inte arbetat upp all styrka än.
Nu har jag ingen erfarenhet av iberiska hästar så nån annan får kommentera eller nu referera till sina erfarenheter att de breddar bak. Om jag får tycka ändå så skulle jag tro att det handlar om styrka ? Vad säger ni andra ?
När jag gogglade om V så läste jag någonstans att de redan som unghästar hjälps fram beroende på vilken talang de verkar ha...5-åringen kanske var en av dessa *talanger*
Annars verkar det för mig konstigt att man utsätter hästen för så stora uppgifter i unga år. Helt utan att sett filmen själv
Ni som tränar skolor ovan mark eller har kuskap om detta, kan man *leka fram* capriol utan skaderisk ? Finns det inte förberedande rörelser som man tränar innan ?
Googlat fram en hemsida-akademsk ridning...en sak att läsa om det en annan att diskutera erfarenheter. Någon ?