Dravena

Trådstartare
Är det någon som har det till sina smådjur? Jag har mina marsvinsflickor på halm, eftersom den ena inte tål spån. Men det är ju så himla skräpigt när man ska göra rent i buren!

Därför börjar jag fundera på Toa-Lätt istället. Hur bra uppsugningsförmåga har det? Skräpar det ner?

Sv: Toa-lätt

Jag har Toa-Lätt till råttorna. Suger upp lukt enormt bra (dock tycker en del att själva Toa-Lätten luktar rätt unket), tycker inte det skräpar ner alls och är lätt att städa upp om det mot förmodan skulle göra det ändå. Min favorit bland bottenströ, absolut! :bow:

Har du Granngården i närheten så kan du ju kika på Majsans Remiss också, samma sak fast billigare såvitt jag har hört om du vill spara några slantar :)

Jag använde det till mina kaniner en period. Tycker inte det är bra. När det blir blött smular det sig och fastnar överallt >.<

Hade förut råttorna på toa-lätt. Funkerade jättebra tills råttorna kom på ett bra sätt att aktivera matte.
Pilla ut dom små pelletsarna en och en genom buren tills matte blir tokig :smirk:

Jag har funderat på fleece, men eftersom vi inte har egen tvättmaskin tror jag det går bort tyvärr. Annars verkar det väldigt praktiskt! Vet iaf att fleecefilten som jag lägger ut på golvet ibland är väldigt populär att kissa i. ;)

Tack för ditt svar! Lutar åt att jag prövar det en gång för att se om det funkar. Verkar praktiskt, det är svårt att plocka ut bara det som är blött när man har halm, men det måste väl gå att göra med Toa lätt?

:angel: De har redan två toalettlådor som de gärna använder! Dock är tydligen fleecefilten mycket bättre att kissa i (varför flytta på sig när man ligger bekvämt?) så den är numera ett begränsat nöje. ;)

Ingen aning, det har jag inte kollat så noga. Brukar inte hålla rent i speciella pisshörn och så, rådisarna pissar ändå överallt :D

Jag har en toalätt låda till mina råttor men den funkar inte som toa utan som hylla :D

toa-lätt funkar perfekt till mina utekaniner. lägger det bara i deras kisshörna och det blir aldrig smuligt eller fastnar eller dylikt :)

Jag har Toa-Lätt till chinchillorna. Det fungerar kanonbra på alla sätt och vis.
Finns att köpa billigt på Fäb*den utanför Uppsala. :)

Använder det till mina grisar (marsvin :D ) och det funkar toppen. Bytte från spån på inrådan från veterinären.
Tydligen ska spån kunna ge upphov till skabb (iallafall hos marsvin), så jag kan varmt rekommendera Toa-Lätt :)

Det veterinären skulle jag ifrågasätta kompetensen på för marsvin får inte skabb (sellnic) genom spån. Så länge kan dom inte överleva utan värddjur och det är artspecifiserat så kontakt (direkt eller indirekt) med en sellnicdrabbat marsvin är ett måste.
vad jag vet har dom inte lösa marsvin bland spån innan dom balar in det.
Däremot kan sellnic ligga latent och bryta ut 1 år efter "smittandet" tom längre vilket kan göra att folk tror att marsvinet fått det i deras närmiljö när dom i själva verket har burit på det hela tiden.

Jisses, mycket skall man höra innan öronen trillar av :crazy:

Liknande trådar

Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 345
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 585
Senast: hollypolly
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 214
Senast: Derivata
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 123
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30