Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Sv: Tjuvtitta på 1:a avsnittet av barnmorskorna

Min mamma var med:D

Jo, någon sa att barnmorskorna var otrevliga. Det är ju ett jobb som är stressigt och fysiskt jobbigt, min mamma har sjuka biceps. Men de där var lite väl.. Jag har varit på mammas jobb några gånger, kanske inte under förlossning men innan, och då har de varit trevligare.

*KL*

Jag tyckte inte att någon av dem var otrevlig!? På vilket sätt upplevde ni det?:confused:

/partisk

Senast ändrad:

Nu har inte jag några barn, än iaf, men jag kunde inte heller på något sätt uppfatta att någon var otrevlig. Jag tyckte att barnmorskorna var väldigt empatiska och gulliga och skulle gärna föda där om det blev aktuellt i framtiden.

Första barnmorskan tror jag det var, hon som förlöste tjejen vars kille var polis.

Men det var första avsnittet och bm attityd tror jag beror på kvinnan som ska föda oxå, har ju ingen aning om hur hon betet sig under alla timmar hon vart där som tv bara visar några minuter av ;)

Sen tycker jag det var väldig "skrämselfilmat" när de filmar i korridoren och man hör hur de vrålar från förlossningsrummen! Låter ju som om det verkligen gör skitont att föda barn.

Ja men det gör det ju, skitont menar jag. Det kan väl knappast komma som någon överraskning för någon?

Första barnmorskan tror jag det var, hon som förlöste tjejen vars kille var polis.

Men det var första avsnittet och bm attityd tror jag beror på kvinnan som ska föda oxå, har ju ingen aning om hur hon betet sig under alla timmar hon vart där som tv bara visar några minuter av ;)

Sen tycker jag det var väldig "skrämselfilmat" när de filmar i korridoren och man hör hur de vrålar från förlossningsrummen! Låter ju som om det verkligen gör skitont att föda barn.

Det GÖR verkligen skitont att föda barn! Det är så för de allra flesta kvinnor.
Vilken verklighet tycker du att man ska filma då, så att gravid inte känner oro? Att någon skriker så behöver ju inte enbart betyda smärta, kunde det inte vara så att hon hade krystvärkar?

Sedan tycker faktiskt inte jag att någon var otrevlig. Hon sa ifrån "på skarpen" till den mamman för att mamman inte riktigt kunde kontrollera sig. Och det tycker jag att hon gjorde rätt i, för hade hon inte gjort det så hade mamma tvekat och tappat för mycket ork och tro på att hon skulle klara det. I det jobbet ingår inte bara att passa upp och gulla med mammor, det ingår också att vara bestämd och visa vägen.

Antingen inget ljud alls eller filma och förklara krystvärkarna och att man skriker är av kraften i värkarna och inte av smärtan.

Jag tyckte inte det gjorde skitont att föda barn. Visst bad jag om EDA efter 1 hemsk värk men löste det själv på 1 sek genom att byta ställning istället ;)

Varför ingen som förklarar den otroligt häftiga känslan när bebisen kommer ut, hur man känner huvudet rotera och bebisen ta fart och sparka :love:

Det är i princip alltid:
"Det gjorde så j*vla ont jag kommer aldrig i hela mitt liv göra om det"

Jag och sambon kollade...MEN det jag/vi alltid blir besviken av när det gäller förlossningar på TV är ju att man ALDRIG får se barnet födas fram...hux flux ligger det på magen. Enda gången är ju den där dokumentären: Lennart Nilsson klassiker...ett barn blir till. Där får man ju åtminstone se mer.

Sen undrar jag/vi VARFÖR dom inte ljudisolerar förlossningsrum. Jag tyckte det var hemskt störande att höra andra mammor gapa och skrika..när jag som mest behövde vara koncetrerad.

Varför ingen som förklarar den otroligt häftiga känslan när bebisen kommer ut, hur man känner huvudet rotera och bebisen ta fart och sparka
'

Nä, förklara ;) *bara skämta*

OM jag utgår från mig själv och min erfarenhet...så vill jag ALDRIG någonsin föda vaginalt..om jag nu mot förmodan blir gravid igen. Vilket är högst osannolikt. Vill aldrig mera utsätta mig för denna smärta en gång till. Glömmer säger de flesta..nja, skulle inte tro det.

*varför är människan det enda sk djuret som INTE kan fixa en förlossning snabbt och effektivt* ? Förklaring någon ?

:rofl: Har du inte läst om Adam och Eva :rofl:

Vi ska ju straffas för att Eva åt från kunskapens träd?

Nä skämt åsido - många djur föder ju och är flyktdjur dvs det måste gå fort och man måste kunna komma vidare snabbt alternativt klara sig kort stund efteråt. Kan det vara så att vårt leverne genom alla årtusenden har skapat ett annat behov? Vi behöver inte fly?

Äsch snillen spekulerar känns det som - men orättvist är det i alla fall.

Jo jag ska föda där så jag följer serien med spänning. När jag såg avsnittet igår så kände jag att det där fixar jag aldrig ALDRIG (ettan föddes med planerat snitt). Men efteråt känner jag ändå att det var ändå ganska lugnt, det såg ut att göra skitont under värkarna men det var inte två dygns pain som jag föreställer mig det hela. Ang detta med att ligga ner som nån nämnde så var jag lite förvånad över att bägge mammorna låg ner så mycket och att personalen höll på att pressa deras ben högt i luften. Är man så slut att man inte orkar halvstå? Det står ju överallt att det är bättre att vara lite upprätt framåtlutad när bebisen passerar bäckenet.

Jag missade det, är alldeles för kvällstrött för att orka vara vaken till kl 21. :o Hade verkligen velat se...någon som vet om det går i repris & när?

För att en förlossning är olika för alla, precis som vi är olika individer. Min etta föddes med planerat snitt, för mig var det en total skräckupplevelse med ganska mycket kaos. I mitt tycke blev jag inte heller bemött så som jag önskat utan de gjorde allt över huvudet på mig. Dessutom har de journalfört mitt barns födsel på fel tid. Det skiljer en timme.

Trots detta valde jag att få en tvåa. Barnet gör det värt att uthärda allt annat.

Min två föddes efter fem dagars igångsättning pga grav foglossning. Jag kunde inte gå själv utan hängde mest på mina kryckor och släpade mig fram. Efter fem dagar med piller och egentligen inte så mycket aktion sattes värkstimulerande dropp. En timme senare hade jag hypertona värkar som höll på i fem timmar utan avbrott och varesig lustgasen eller EDA:n hjälpte. Jag minns vad jag skrek och vrålade. Men jag minns också den underbara känslan av ploff när det gick från extrem smärta till lättnad som så småningom gick över i enorm lycka när man hade bebis på magen.

Jag tyckte just det var skönt med serien, att de inte förskönade så extremt mycket som en del kan göra.

Jag håller med!!!!
Äntligen något riktigt utan förskönande....

Jag håller på att bli tokig på allt lull-lull runt förlossningar.

Jag tyckte det var bra att någon äntligen sa att det ska göra ont att föda barn.
Hittills har de flesta försökt försköna smärtan med: "Men tänk på vad som kommer ut av det"....
Ja men det fattar jag väl.... men vad har det med smärtan att göra...

Antingen inget ljud alls eller filma och förklara krystvärkarna och att man skriker är av kraften i värkarna och inte av smärtan.

Jag tyckte inte det gjorde skitont att föda barn. Visst bad jag om EDA efter 1 hemsk värk men löste det själv på 1 sek genom att byta ställning istället ;)

Fast jag skrek av smärta, det beror ju helt och hållet på vilken slags förlossning man har, min första var ett enda långt maraton av pinnvärkar som inte gjorde någon som helst nytta, den slutade i akutsnitt.
Den andra var oxå otroligt långdragen men där gjorde ialla fall värkarna någon nytta och var lättare att uthärda, även om sjuksköterksan satt brevid mig och klappade mig på handen och talade om att hon skulle nog inte klara av att ha så där ont :crazy:

Du har en hel annan upplevelse av förlossningen än vad jag har, vilket inte är så konstigt eftersom vi är olika människor, vilket gör att jag säger att jag skrek av smärta medans du aldrig upplevde det. Inget är rätt eller fel utan helt enkelt två skilda saker.

För att inte tala om alla som pratade om den positiva smärtan. Jag menar va? Vadå positiv. Att ha ont är för mig inte positivt någonstans. Smärta är smärta liksom...

Precis!!!

Man vet ju vad man ger sig in i när man blir gravid (oftast).
Smärta gör ont, sen vad som kommer av det är en helt annan sak...det hör inte ihop för mig....

Jag tyckte det var hemskt störande att höra andra mammor gapa och skrika..när jag som mest behövde vara koncetrerad.

Jag varken skrek själv eller hörde några andra mammor skrika.
Varför skall man skrika - det blir det väl inte bättre utav?
Bäst är väl att koncentrera sig på uppgiften?

Alla mina 3 barn är födda på UAS och där var det en oerhört lugn och tyst miljö.
Ett och annat barnskrik hördes väl - men det är ju bara uppmuntrande.

Att det liksom blir nya barn mest hela tiden.

Vet inte om det kommer repriser, men du kan ju se den på nätet. Se länk i första inlägget.

Alla mina 3 barn är födda på UAS och där var det en oerhört lugn och tyst miljö.
Då födde du inte samtidigt som jag - för från mitt rum hördes nog många avgrundsvrål. :D
Jag kunde inte låta bli att skrika när jag krystade, det var inget jag kunde kontrollera själv. Jag trodde inte att något skulle bli "bättre" av att jag skrek, och jag är verkligen ingen högljudd person i vanliga fall, men som andra påpekat tidigare så är ju alla förlossningar olika.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 694
Senast: Lhas
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 654
Senast: Suspiria
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 898
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 869
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna
  • Senast tagna bilden XV