TjuvbetÄckt !

Sv: TjuvbetÄckt !

Du kan ju hoppas att storleken från islänningen slår igenom och att travartalangen från travaren slår igenom och sedan sälja fölet som ponnytravare... :cool:

Den kommer ju ändå inte få starta i ponnytrav...

Va? Nu var det ju mest på skoj så därav avr inte mitt påstående så välgrundat, men menar du att dom har sådana dumma regler på ponnytrav? I ponnygalopp får väl alla raser starta?

För att få starta i ponnytrav får ponnyn inte ha varmblodstravare inkorsat i de tre första leden.
Kalla det dum regel om du vill, själv tycker jag snarare att det är en strävan mot att tävla på lika villkor. SKulle man börja tillåta varmblodstravarkorsningar så skulle vi snart ha utrotat vår egen inhemska ponnyras, som är helt dominerande inom ponnytravets kat B.

Det kan ju tänkas att hingstägaren hämtat hem sin hingst från storts hage och sen inte erkänner det.

Har råkat ut för nåt liknande själv: en tillfällig praktikant i stallet råkade av misstag släppa en ickegodkänd unghingst i samma hage som ett par ston och nån valack. Stallchefen fanns inte på plats. Lite senare upptäcker hon sitt misstag och flyttar hingsten till sin alldeles privata paddock, där han går och betar när stallchefen kommer tillbaka. Den stackars flickan visste nog inte att det hade hänt nåt i hagen, och vågade väl inte knysta ett ljud, och riskera sin värdefulla praktik. Naturligtvis är det helt fel årstid också.... så i september följande år fölar mitt sto..... Vi började väl fatta misstankar på försommaren, fick det hela bekräftat och istället för att tävla, fick hon en lång betessommar. Tack vare att stallchefen för så noga dagböcker, kunde vi räkna ut vilka hingstar som funnits på stallet och vilka veckor. Och den ena veckan visste dom att den nya praktikanten varit själv delar av dagen. Nu var hingst och sto av samma ras, och goda stammar, så det blev trots allt en renrasig och fin hingstunge. Men helt fel ändå. Det här stoet skulle ju inte ens varit i avelsboxen!

Nu har vi fått svaret på gåtan! Som vi befarade var det en islandshingst på gården där hon stod efter betäckningen som är far till "den lille gule". Hon har alltså absorberat fostret från stationen och blivit dräktig omgående med hingsten på betet. Istället för för sent född är han alltså lite tidig.
Stuteriet väntar bara på pappren från DNA typningarna och från STC, så får vi tillbaka avgifterna, men uppstallning, veterinärer m.m.
får vi ju stå för. Så kan det gå....:confused:

Men erkände stationen sitt misstag?

Och hur har det gått till, har hingsten kommit lös eller?

Det var inte på stationen, det var efteråt, där stoet stod förut. Om jag har förstått rätt:o

Så uppfattade jag det med, att stoet blivit betäckt med rätt hingst men sedan på något sätt kastat ( om det ens va dräktigt..) sedan träffade stoet en islandshingst..Skönt att det löste sig tillslut:D
Lycka till med den lilla:D

Nu har vi fått svaret på gåtan! Som vi befarade var det en islandshingst på gården där hon stod efter betäckningen som är far till "den lille gule". Hon har alltså absorberat fostret från stationen och blivit dräktig omgående med hingsten på betet. Istället för för sent född är han alltså lite tidig.
Stuteriet väntar bara på pappren från DNA typningarna och från STC, så får vi tillbaka avgifterna, men uppstallning, veterinärer m.m.
får vi ju stå för. Så kan det gå....:confused:

Ja, det blir en dyr historia för dej, och två förlorade år. Tråkigt!!

Men hingstägaren till islänningen borde ju stå för en del avgifter då hingstägare väl har strikt ansvar över sina djur. Tex DNA-prov.

Såvida det inte är stoet som har hoppat in till hingsten. I det fallet så borde det vara stoägaren som har allt ansvar.

Men hingstägaren till islänningen borde ju stå för en del avgifter då hingstägare väl har strikt ansvar över sina djur. Tex DNA-prov.

Fast det är ju inte isishingstens fel att travarhingstens ägg blev absorberat, så kostnaderna är de samma. Möjligtvis kostnader för foder till dräktigt sto;):D

Såvida det inte är stoet som har hoppat in till hingsten. I det fallet så borde det vara stoägaren som har allt ansvar.

Men är det så? Är det inte någon regel om att hingsten inte ska kunna hoppa ut och då borde ju ingen kunna hoppa in. Har för mig att "hoppat ut ur hagen" inte duger som ursäkt på att friskriva sig ansvar som hingstägare men din vändning vet jag inte...

Fast det är ju inte isishingstens fel att travarhingstens ägg blev absorberat, så kostnaderna är de samma. Möjligtvis kostnader för foder till dräktigt sto;):D

Nej, det är ju sant men ev extrakostnader för tex DNA borde väl isisägaren stå för.

Men är det så? Är det inte någon regel om att hingsten inte ska kunna hoppa ut och då borde ju ingen kunna hoppa in. Har för mig att "hoppat ut ur hagen" inte duger som ursäkt på att friskriva sig ansvar som hingstägare men din vändning vet jag inte...

Om stoet är större än hingsten så kan hon hoppa in till honom. I detta fallet så är hingsten troligen en cponny medan stoet en stor häst.

Har man en shettis hingst som stannar innanför ett staket som är 1m högt så kan det vara svårt att freda honom från lystna halvblodsston;)

Vet inte att det ska finnas en lag om att man måste bygga staket till sin hingst för att inga andra ska ta sig in till honom. I såfall så måste man nog lägga lock på hagen:crazy:

Nej, det är ju sant men ev extrakostnader för tex DNA borde väl isisägaren stå för.

Jag vet inte hur det är med andra raser, men på SWB är det obligatoriskt i samband med registrering att ta DNA prov, oavsett fader

Det "roliga" i det hela är att hon alltid varit så svår att få dräktig.
Men med isisen tog det sig med en gång.
Hon var konstaterad dräktig med travarhingsten när vi hämtade henne från stuteriet. Kostnaden för DNA-provet är en så försvinnande liten del i detta, och tjejen med isisen verkar ha det kämpigt nog ändå, så vi bråkar väl inte om detta. Man kan ju alltid spekulera, och jag tror att hon har låtit vårt sto gå med hingsten bland dom andra stona för "hon var ju redan dräktig", men det kan jag aldrig bevisa.

Liknande trådar

Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 935
Senast: Molekyl
·
Avel Stoet är tre år, hingsten står på naturlig betäckning (handbetäckning). Stoet opererades i tisdags för birkelandsfraktur/POF i en...
Svar
13
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka