Tjurig vid fodringarna

K

krista

Fick hem min nya häst i måndags :love:

Hon är hur mysig som helst i både ridning och
hantering.

Det ende som jag skulle vilja få ur henne är att
hon blir väldigt grinig när man skall fodra. Nu känner
jag ju inte henne än men jag tror absolut inte
att hon skulle få för sig att göra något då hon håller
sig på avstånd från en boxen och säger man till henne
så backar hon. När man väl har fodrat henne så kan man
stå och mysa med henne. Det är just precis när man lägger
in maten hon tjurar.

Detta är väl inget problem egentligen men kan man få bort detta så
är ju det alltid roligt.

Någon som har något tips? Eller skall jag acceptera hon tjurar lite och
ignorera henne (hon är ju trots allt ett sto :) ).

Sv: Tjurig vid fodringarna

Där jag hafde min foderhäst förut tjurade stallägarens sto när man skulle fodra men det var ju inga problem så det var barar att man sa åt henne så flyttade hon sig...Om det inte är ett problem tycker inte jag du ska göra så stor affär av det (vilcket du inte har gjort) utan man får ju ändå förstå att hästarna vill varra ifred i boxen...:smirk:

(lite luddigt skrivet pga att jag är lite småtrött)

Jag tycker att du inte ska göra något.Låt henne grina,Hon är ju snäll i övrigt.Det är förmodligen så att hon är rädd för att du ska ta maten. Min ena häst grinar också när hon har mat, men jag låter henne vara när hon äter.:) :banana:

så länge det bara är i boxen och hon inte biter eller hugger så tycker jag inte du ska bry dig :) boxen ska ju faktiskt vara hästens egen! :D

Om du ser till att hon alltid har grovfoder så behöver hon inte hävda sig när hon får kraftfoder.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar