Tjur = husdjur?

Sv: Tjur = husdjur?

Det är väl som med allt annat i livsmedelsväg - smakar det så kostar det. Och det vill inte konsumenten betala.

Marknaden styr, det är den bistra sanningen. Om ingen köpte äggen från burhönsen skulle det inte finnas några burhöns. Man får det man betalar för. Vadå "klart att konsumenten inte vill betala"? Ska livsmedel vara gratis tycker du?

Nej givetvis ska inte livsmedel vara gratis!! Jag menar att många konsumenter vet inte vad det är dom köper dvs hur djuren har levt innan dom hamnade i butik.
Man ser till priset och köper det billigaste!
Nala - som skulle slutat äta kött om hon inte producerat själv!

Och då är ju problemet att konsumenten inte är upplyst/informerad tillräckligt, eller hur? Alternativt har dålig ekonomi, och därmed väljer det billigaste alternativet no matter what, eller helt enkelt skiter i hur djuren har det innan de hamnar i charken.

Och då finns det ju en marknad för tex burhönsen, eftersom de äggen är billigare än de ekologiska. Så länge det finns en marknad för något kommer det alltid att finnas nån som producerar också.

Nog borde de gå, tror jag men man måst väl ha nåt "stall" till vintern. Jag känner nog jätte söta occh snälla tjurar. :love:

För mig är frågan:
Vet folk vad dom betalar för, respektive vad dom kunde fått istället och hade det varit värt det?

Följdfrågor:
Har du själv ätit fläskkotletter från utegris resp boxgris och kan jämföra?
Om så, vad skulle du sätta för själigt pris på dom resp? Nu tänker jag endast på det du ser och äter. Kryddan av att veta att djuret levt ett bra liv före slakt bortser jag ifrån här.

Samma frågor kan ställas betr övriga animalprodukter från djurfabrikerna.

Min uppfattning är att livsmedelsnäringen, media m fl styrt hela matmarknaden till att endast och enbart vara en fråga om prislapp! Se t ex på hallonkräm i literförpackning! Där varierar andelen hallon från 20% och ner till 4% (halonpuré!) vid en snabbkoll i butiken. Hur f-n kan man kalla det sistnämnda för hallonkräm, när det allra mesta är kemikalier och ingen tillstymelse till hallon kan skönjas?
Tänker kunderna på innehållet? Inser dom vad dom går miste om när dom snålar?

Japp, marknaden styr, inte kunderna!!!

Jämför klädbutikerna t ex, där folk betalar mer pengar för trasiga "modejeans" bara för att dom luras till det av marknaden trots att dom kan köpa samma sorts hela jeans för halva summan och skära sönder dom själva.

Folk har råd att köpa riktig mat av bra kvalité! Det gäller bara för branschen att byta kurs.

LIA

Tjänar man mer på att som företagare hålla djuren i lösdrift året om än i stall?

Det beror på, som PL skriver.
Viktigt är att tänka långsiktigt och på vad nettot blir. Det gäller att väga in allt.
Bidrag?
Hälsa?
Fodertyp?
Fodermängd?
Arbetsinsats?
Storlek på verksamheten?
Osv, osv.

Tillkommer gör faktorer som ...
om man kan sälja sina produkter för ett högre pris via t ex lokala distributörer/restauranger/butiker/etc.
om man har ett lokalt slakteri som slaktar och styckar "specialuppfödningar" till rätt pris.

Skillnad i foderåtgång (grovfoder) mellan lösdrift och uppstallning är inte så farlig, runt 5-8% om jag minns rätt. Djuren sätter päls och lägger på ett fettlager som håller dom varma. På plussidan kommer lägre veterinär och behandlingskostnader. Samt att köttet hos ett djur som använder sina muskler blir annorlunda (bättre enl mig) än hos sådana som står uppbundna.

Det är som sagt nettot i slutänden som avgör lönsamheten.
Inte helt oviktigt är hur man själv mår när man ser på sin djurhållning!

LIA

En väldigt viktig faktor om man vill ha en extensiv driftsform är att man inte har för stor inblandning av mjölkras(eller de mest krävande köttdjuren) jag har sett flera katastrofala fall där mjölkraser el förstagenerationskorsningar mer el mindre svulitit ihjäl bredvid lättfödda köttrasdjur.
PL

Jag tror att folk vet vad de köper. Varför skulle det annars finnas ägg från burhöns kvar på marknaden? För att de är billigare. Då väljer man att glömma varifrån äggen kommer, (det man inte har framför näsan lider man inte av) och tydligen är den sämre smaken värd det lägre priset. Tyvärr.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
590
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 135
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar