Tjur = husdjur?

Sv: Tjur = husdjur?

Är nog svårt att hitta ett djur som är bra till både mjölk och kött. De är ju som sagt avlade till att antingen producera kött, eller mjölk.

Hade jag varit du hade jag inriktat mig på fjällko eller jerseyko :love: fjällkon är den ras som det finns minst djur av, de är värda att försöka behålla. Vita med små svarta prickar.
Jeseyko, min favoritras :love: har stora bruna ägon och färgen påminner om råddjur.

Båda nötraserna är i ungefär c-d ponny storlek. Jerseykon är den ras som ger fetast mjölk.

Har man mjölkkor, brukar man betäcka de med en köttrastjur om man väljer att slakta kalvarna sen.

Hur mycket mjölk behöver ni egentligen? En köttras producerar en hel del mjölk, även om det inte är lika mycket som en mjölkko. Men gör ni av med 30 liter varje dag... ;)

Men hur är det med mjölken? Vad jag har förstått så måste man döda skadliga bakterier i mjölken innan man dricker den...Eller kan man bara dricka den på en gång?!

Jersey - kor är jätte - fina...

En ras som tål vara ute året runt är ju highland cattle men man måste ju ändå ha en torr och dragfri ligghall till dom! Om man lägger ner tid på highland går det att få dom riktigt tama och fina! Vi fick mjölka en av våra kor efter att hon kalvat pga att hennes spenar var så stora att kalven inte fick in dom i munnen det fungerade bra hon protesterade inte och efter några dagar kunde kalven dia själv. Hihgland cattle är väldigt vackra djur att titta på och kalvarna är nog det sötaste som finns dom ser ut som små nallar!:love: :D

Jobbigt temperament o o taskiga produktionsegenskaper.
Det ras jag förordar som lättskött med rimliga produktionsegenskaper o fint marmorerat kött är hereford.
PL

Så man mjölkar i en? Hink?
Sedan ställer man in mjölken i kylen, eller?
Och sedan dricker man upp den inom...ja, inom hur många dagar måste man dricka upp den innan den blir för gammal?
Hur ofta mjölkar man kor och hur mycket mjölk får man (på ett ungefär) per tillfälle?

Vad heter de där vackra svartvita (fläckiga) korna som många bönder har? De är rätt vanliga...

Men jag har ju förälskat mig i Angus också...

Hur mycket kostar en Jersey kokalv på ett ungefär och hur mycket kostar en tjurkalv?

Hur mycket kostar det att på ett ungefär att lämna in en ko på slakt samt få den styckad i diverse ätliga delar, samt att få köttfärs av den och hur långt räcker EN kos:s kött om man räknar ut det på EN person?

Hur gör man om man själv vill lära sig slakta med allt vad det innebär?

Kanske lite konstiga men viktiga frågor...

Senast ändrad av en moderator:

Qwyxz skrev:
Ja men det tar nog sin tid..
Den måste renas i filter och kylas diekt.
Och sedan dricker man upp den inom...ja, inom hur många dagar måste man dricka upp den innan den blir för gammal?
så fort som möjligt, inom bara någon timme kommer fettet ha lagt sig överst, och det ser inte så himla gott ut.
Hur ofta mjölkar man kor och hur mycket mjölk får man (på ett ungefär) per tillfälle?
2 ggr om dagen, vet inte exakt det beror ju på hur stor juver hon har, men mellan 20-50 liter, per gång.
Vad heter de där vackra svartvita (fläckiga) korna som många bönder har? De är rätt vanliga...
Svenskt låglandsboskap, SLB, men ska du ha de, behöver du nog en mjölkmaskin, de producerar MYCKET mjölk.

Men jag har ju förälskat mig i Angus också...

Hur mycket kostar en Jersey kokalv på ett ungefär och hur mycket kostar en tjurkalv?
Kvig kalvar (mjölk) brukar bönderna behålla själva, tjurarna går till slakt. Köp tidningen Land!
En smågris kostar mellan 500-700:-

Hur mycket kostar det att på ett ungefär att lämna in en ko på slakt samt få den styckad i diverse ätliga delar, samt att få köttfärs av den och hur långt räcker EN kos:s kött om man räknar ut det på EN person?
Aktuella priser finns b.la på www.swedishmeats.com men du måste även uppfylla alla deras och jordbruksverkets regler som du hittar på sidan.

Hur gör man om man själv vill lära sig slakta med allt vad det innebär?

Kanske lite konstiga men viktiga frågor...
Det beror ju på hur bra slaktat du vill ha, jag har jobbat på slakteri i 2 år och jag kan ungefär hälften. Oftast kan man få tag i en slaktare som kommer ut och slaktar och styckar djuret, men det är nog mkt lättare att få någon att göra det med lamm än med nöt. De är ju som så lite större ;)

Senast ändrad:

Trist att du tycker så om highland! Våra djur är då rakt inte jobbiga att handtera men visst en highland som bara går i en hage utan kontakt med människor blir snabbt vild men det blir ju alla djur ellerhur?! Rasen har fått ett dåligt rykte pga att veterinärer, transportörer och slakterier har träffat på djur som varit mer eller mindre förvildade och sedan bestämmer man sig för att alla highland är lika!:mad: Vad beträffar produktionsegenskaperna kan jag inte hålla med dig highland är suveräna foderomvandlare dock lämpar dom sig inte för "gödning" med kraftfoder utan växer på bäst med fritillgång på ett bra grovfoder! Ska man hålla highland ska man också se till att man har utrustning för att provtagning och vet.vård ska fungera säkert och smidigt! Vi har drivgång och en rejäl behandlingsbox och samtliga djur (idag 25 st) går igenom utan att krångla! Tycker du ska besöka en seriös highland avlare och se hur djuren är när man vet hur man ska sköta dom!

Några kommentarer. :)
Förutsätter att man har en ko/kalv för husbehov och inte säljer produkter.

Ja men det tar nog sin tid..

Så gjorde alla innan mjölkmaskinen. Inget konstigt med det.

Den måste renas i filter och kylas diekt.

Varför måste den filtreras? Det hänger väl på renligheten runt mjölkningen. Behovet av kylning hänger väl på hur snart man ska använda mjölken.

så fort som möjligt, inom bara någon timme kommer fettet ha lagt sig överst, och det ser inte så himla gott ut.

Då gör man som vanligt, nämligen skummar! Välkyld, färsk mjölk håller sig lätt i en vecka.

2 ggr om dagen, vet inte exakt det beror ju på hur stor juver hon har, men mellan 20-50 liter, per gång

Det finns anläggningar där man mjölkar 3 ggr/dag. Hos dom som har mjölkningsrobotar sker det ännu oftare. Har man amko så mjökar man så ofta och mycket som man behöver mjölk, retsen går till kalven/kalvarna.

Aktuella priser finns b.la på www.swedishmeats.com men du måste även uppfylla alla deras och jordbruksverkets regler som du hittar på sidan.

Räkna grovt med 200 kg styckat (beroende på ras, ålder mm) dividerat med hur mycket kött du äter per dag. Man vänder sig antingen till ett lokalt mindre slakteri som vill ta emot enstaka djur eller anlitar en "hembesöksslaktare". I det senare fallet tillkommer en hel del praktiska behov att tänka på. Traktor med lastare är en.
Grov eller finstyckning kommer man överens om med slaktaren/slakteriet, köttfärsen maler man vanligen själv.

LIA

Senast ändrad:

Förlåt, vill verkligen inte vara otrevlig, men du verkar inte ha kunskaper nog att skaffa någon ko - det är inget man lär sig på nätet. Att handmjölka kräver övning och det måste man lära sig - ta och gå en Blå stjärna kurs eller kontakta någon kobonde....
Kor är jättetrevliga men kräver mer än en häst om man nu ska ta mjölk osv.

Men jag vet då ingen som skaffar highland för köttets skull, även om de får fri tillgång på grovfoder kan man knappast jämföra tillväxten med köttraserna på samma vecka.... Eller ens månad. Däremot skulle jag gärna ha ett par stycken för att beta buskar och sly .

Jag är medveten om att min åsikt är färgad av att de jag har träffat på har ägts av hobbybönder utan kunskap el anläggningar för vettig hanteringn men det är ju till 95% just dessa som skaffar rasen så ryktet kan knappast ses som obefogat, produktionsegenskaperna blir dock inte bättre av detta.
PL

Nej, det har jag inte, iallafall inte som jag vet om. Men vad jag pratade om var tillväxt, inte smaken på köttet, som jag tror du menar. Att ha highland för köttproduktionens skull är inte ekonomiskt.

Jag är väldigt nöjd med hur slaktvikten på våra stutar har legat när dom slaktats vid 26-28 månader! Vi klara oss mer än bra på det som våra djur ger och allt i världen kan inte mätas i pengar! Våra djur har det bra med fint foder, stora beten, rena stora ligghallar och möjligheten att leva ett naturligt liv året runt, det är det inte så många andra köttraser som har/får dom knölas in i stallar där det hjälpligt rengörs och strös alltför sällan har sett allt för många gånger köttdjur som står packade i sörja av skit och våt halm inte vill jag äta det köttet inte. I mina ögon är highland den solklara vinnaren som ger kanonfint kött och på vägen ditt haft ett bra liv UTE!!!

Våra (och många andras) köttdjur lever precis som du beskriver att era har det. Däremot ser jag ibland highland som går ute utan skydd av något slag, på väldigt nerbetad mark. Så det verkar som om det finns bra och dåligt på båda håll, inte sant?
Ni har säkert bra slaktvikt på era djur, för att vara highland, men det går inte att jämföra med köttraserna hur man än vänder på det. För isåfall hade ju alla köttproducenter haft highland....

Nu har vi kommit in på frågan kvalité kontra kvantitet.

Dagens näring ser endast åt kvantitet. Kött är kött- punkt! Ju mer kött man kan framställa till lägre kostnad och tillrättalagt för slakterinäringen (= minskad kostnad även där) ju bättre. Kvalité, dvs smak och koncistens, bryr man sig inte om. Man inte ens förstår det. Var på en köttdjurskurs där man enbart trummade lönsamhet, minskad fettandel och kilo kött/ mängd foder. På min fråga hur man väger in skillnaden på köttkvalité i marknadsföring, pris etc blev svaret bara oförstående ansikten.

Ta skillnaden på griskött, om man jämför utegångsgrisar med boxgrisar. Eller utegångshöns med bur/golv-dito, för att inte tala om deras ägg.
Kött och ägg med egen smak, fläskkotletter som inte ser ut som urvridna disktrasor. Det ni! :)
Det är synd om dagens matätare som inte vet hur kött kan smaka!

Fram för kött från djur som fått växa i ett lugnt och naturligt tempo!

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
590
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 135
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar