Tjur = husdjur?

Q

Qwyxz

Kan man ha en ensam tjur, som en häst på lösdrift? Alltså den går i en hage med vindskydd och man kanske går ut och går med den och låter den beta o.s.v. Kanske en dum/konstig fråga men...

Sv: Tjur = husdjur?

Ja, du kan ha en tjur på lösdrift, men nej för allt i världeninte ut och led den eller på annat sätt behandla den som en häst.
Nötdjur är på intet sätt lika hästar, så min rekomendation är att inte ha en tjur som "husdjur" på det sätt du menar.

Okej, jag har läst någonstans om att man kan rida in dem och göra dem till riktigt trevliga djur...men det kanske är kastrerade tjurar?

Inte för att jag har några planer på det direkt (nöjer mig med råttor) men det är en kul tanke bara :D

Oxar kan vara mer fogliga, men för den skullen rekomendeerar jag ingen att ha dem som "husdjur"

Ska man hålla på så, så bör man starta hanteringen dag ett av kalvens liv...

Okej, men om man köper en tjurkalv och hanterar den dagligen, då bör den ju bli hyfsat uppfostrad för en promenad eller liknande?

Jag har även hört om inridna oxar, som man till och med tränat hoppning med. Det låter väldigt intressant. Jag har läst att Highland Cattle boskapen ska ha väldigt mycket ryggmuskler, kanske är de bäst lämpade för "ridning"? De sägs ju även ha ett väldigt lugnt temperament. Dessutom klarar de ju även utmärkt att gå ute året runt så...ett bra "husdjur" kanske (då menar jag inte någonting man har hemma i lägenheten utan jag menar på gården på landet :smirk: )?

Jag har aldrig sett på kor/tjurar som mer än djur som står i stallar mest hela dagarna eller föds upp för att slaktas förrän nu...det är rätt sorligt...det skulle kännas som man ger dem ett väldigt bra liv om de får gå ute året runt samt om de får komma ut och röra på sig och se att det finns en hel värld utanför ladugården liksom...

Oxar/stutar har i alla tider använts som fogliga dragdjur.
Vad beträffar tjurar så blir de inte mindre farliga om man får dem riktigt tama utan tvärtom mkt farligare o oberäkneligare.
PL

Jag vill bara förstärka vad de andra redan sagt.
TJURAR blir farligare ju tamare de är - inga djur att gosa med alls - oxar däremot kan man ha som arbetsdjur.
Vill du förbarma dig över ett djur så ta en utslagen varmblodstravare istället.
Nötdjur som föds upp till köttproduktion lever oftast i lösdriftsboxar tillsammans med kompisar och i välventilerade ljusa stallar.

Vi föder upp highland och jag skulle ALDRIG!!!! få för mig att sätta mig på deras rygg! Dom kan med ett litet kast med huvudet nå över hela ryggen med sina horn och jag har vid flera tillfällen blivit "rappad" över fingrarna av hornen och jag lovar att det gör fruktansvärt ont och dom vet på millimetern var dom har sina horn! En tjur skulle med lätthet kunna bryta armen på en vuxen människa bara han gör ett litet kast med huvudet och "boxar" till på armen det är ruskigt starka djur och man kan aldrig lita på en tjur! Det är svåtr att läsa en tjur dom är inte så tydliga som tex hästar och kan växla snabbt i humöret!

Det är alldeles rätt det som sägs om tjurar här. Därom har jag hört många berättelser av grannbönderna. Man kan inte lita på dom, tjurarna alltså. Vi har haft ett antal som blivit vresiga och buffliga när dom börjat bli vuxna.

Ändå vill jag sticka ut hakan lite och berätta om en tjur (SLB) vi haft. Han köptes som liten kalv för att födas upp till slakt, och visade sig ha ett annat temperament än de övriga. Tack vare det fick han leva ett år längre, så det året hade vi inga nya kalvar.
Tjuren gick alltid med hästarna, stod uppbunden vinternätter bredvid hästboxarna och gick i övrigt med hästarna i hage. Han kom alltid lubbandes vid inkallning, bättre än många hundar, och var alltid lugn och sällskaplig. Följde med lös på promenader runt ägorna och visade aldrig minsta aggresivitet. Kom alltid med nosen högt och tog kontakt och inte med hornen först som annars är det vanliga. Det var den första lösa tjur slaktaren avlivat. *Saknar*

Hur den tjuren blivit framöver kan man bara spekulera i, men så länge han var kvar uppförde han sig oklanderligt.

LIA

vi hade en tjur som vi fick fö upp på flaska. när han hade käkat (druckigt) så fick han ut och gå, mamma tog honom i grimman och repet, så snäll han var lilla laban.

skulle aldrig i livet kunna gjort det med tjuren vi hade förra sommaren, vinsten, han blev direkt farlig på höstkanten så nu är han uppäten.

Att ha tjur som husdjur är inte att rekomendera. Men stutar funkar, fast det är ju som med alla flockdjur, den ska inte vara ensammen.

Tjurar är oftast ganska snälla (eller rättare sagt mesiga, dom har respekt för en) till en viss ålder (ca 1 1/2- 2 år), sen blir dom kaxigare och är inte roliga att ha med att göra. Kan berätta om en tjur som vi hade till kossorna. Han var hur snäll som helst, gick och lallade i hagen och gjorde det han skulle med kossorna, men så en dag när en kille som jobbade där var ute i kohagen och pratade med kossorna hörde han ett bröl bakom sig och sen small det, han hann inte reagera. Han punkterade en lunga och bröt nyckelbenet. En tjur som ger sig på en slutar inte bara för att man ligger stilla som vissa andra djur gör. Utan dom kan hålla på och böka med en tills det inte finns något kvar....

En annan tjur som vi hade ute med kvigorna var först en sån där som om man sa nåt sprang iväg med svansen mellan benen. Så en dag så hade dom rymt. Bonden kommer dit med traktorn och ska fösa in dom igen. Tjuren får frispel och börjar jaga honom. som tur var hann han in i traktorn innan tjuren fick tag på honom. Den tjuren var det bara att slakta på stället.

Jag vet även när jag har hämtat in kossorna så har man haft en tjur hoppandes jämfota bakom en som brölar som en galning. Man känner sig ganska så liten då man bara står med in liten pinne i handen och försöker mota iväg den. Tur att kossorna finns så man kan gömma sig bland dom. Man släpper aldrig en tjur med blicken, det kan vara livsfarligt!

Ville bara berätta så man vet vad man ger sig in på om man får för sig att skaffa en tjur som husdjur....

Nötdjur är mycket starkare flockdjur än vad hästar är. Sen är de avlade för att producera kött eller mjölk beroende på om det föds som kviga eller tjur, kött eller mjölkras.

Vi slaktade en 3½ år gammal charolais tjur för 3 veckor sen. Han vägde 860k slaktad. Det är ungefär 1½-2 LEVANDE halvblod. Vad den här tjuren vägde när han levd vågar jag inte ens tänka, bara huden vägde strax över 100kg :eek:

Hade även en Higlandcattel som tjur som kom i vintras, vi använder oss av en likadan "sax" som brandkåren har för att klippa upp krockade bilar, men hornet var för grovt för att ens gå att klippa!

Dom är små och söta när de är kalvar, men när det blir en 23-30 månader är de inte små och söta längre.

Det finns ju raser som föds utan horn. Dessutom, det här med mjölk- och köttras, det GÅR väl i alla fall att slakta en mjölkras och mjölka en köttras, bara en fråga :angel:

Visst går det att mjölka en köttrasko men hon mjölkar löjligt lite om man ser till vad en mjölkko gör! En mjölkko som gjort sitt slaktas och blir mat hon med!

Okej, men om man vill ha några kor, som endast står för mjölken samt köttet till familjen, då kan man väl ha en köttras och ändå klara sig på mjölken lr?
Förästen, kan man anlita någon att slakta djuret samt mala köttfärs o.s.v. åt en om man inte vill göra det själv?

Man kan skaffa 1-2 kor och ha som amkor. Då får man både husbehovsmjölk och kött så det räcker och blir över för en familj.

Mjölkras om man behöver massor med mjölk.
Köttras om man behöver massor med kött.
Lantras-fjällko om man behöver "normala" mängder mjölk och kött samtidigt som man vill ha en sund ko som lever på grovfoder och ger sund mjölk. :)

LIA

Det finns ju små lokala slakterier där man kan lämna sina djur till slakt. Pratar man vänligt med dem kan de säkert stycka åt en för en extra peng.

Vilken ras som lämpar sig för dina önskemål vet jag inte men ang slakt och styckning så brukar vi ta returslakt en eller två gånger/år då får vi en hel eller halv slaktkropp grovstyckad av våra egna djur och sedan är det till att fixa resten själv om man inte har kontakter! Det brukar ta en hel dag att få en hel oxe i frysen och mala köttfärs är bustrist!:eek:

Vilken ras stämmer bäst in på detta?

Rasen ska...

...galant klara av att gå ute året om trots vinterkylan...

...vara utmärkt att använda till både mjölk- och köttproduktion...

...vara lugn, snäll och stabil i psyket...

(...gärna vackra att se på...:angel: )

Tips på ras?

Trissa skrev:
Det finns ju små lokala slakterier där man kan lämna sina djur till slakt. Pratar man vänligt med dem kan de säkert stycka åt en för en extra peng.

Det gör sveriges största slakteri också, man kan även välja att ta återtag som det heter på hudarna om man vill ha tillbaka de.

Dessutom, man får slakta hemma för husbehov. Men inte sälhja köttet då de inte är vetrinär besiktat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
590
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: jemeni
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 135
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar