Tjocka men muskelfattiga hästar.

lenkul

Trådstartare
Hej jag är ny här har bara läst tidigare.
Har två hästar inackorderade i ett större stall. Bägge är ganska nya för mig. Har ni några tips på vad och om jag ska ge dom extra?
Häst 1- 19 år korsning island/ Welsh cob.
Häst 2- 6 år korsning island/ shettis.
De får hösilage idag råprotein g/kg TS 104. NDF g/kg TS 658, FEh/kg TS 0,58, socker g/kg 105.
Foderanalysen är norsk ( bor där).
Om någon som kan hade kunnat hjälpa mig lite skulle jag bli så glad. :D

Sv: Tjocka men muskelfattiga hästar.

Smältbart råprotein och MJ behövs för att kunna titta på hösilaget. Men om hästarna är muskelfattiga trots utegång och motion misstänker man ju gärna att det behövs protein i foderstaten. Ett tillägg av lusern är sällan fel, det räknas som grovfoder.

Det går att räkna ut smbrp när man vet råproteinhalten - har dock inte formeln i närheten (läs: vet inte var jag lagt "utfodringsbibeln" - SLUs häfte)

Förstår inte rubriken riktigt?
Tjocka så får de väl för mycket och saknas muskler så måste de ut och jobba, man kan inte fodra muskler.
Men de kan sakna protein också om de motioneras i den grad att de borde bygga muskler, men det är ju svårt för mig att säga som inte vet värdena på grovfodret de får.

Analysen överlämnar jag till någon annan tror jag för jag förstår inte alls värdena? Det såg väldigt rörigt ut och det känns som att det fattas både protein och energi, även om den är norsk borde innehållet vara detsamma av det man kikar på i en analys. Kan du ha läst av den fel? En TS på 100 eller 600 känns rätt omöjligt

Senast ändrad:

Visst gör det så, men inte heller jag har formeln här och därför hade det ju varit praktiskt om TS lade in värden som direkt går att titta på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 320
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25