Tjocka ben på spatthäst?

hanny

Trådstartare
Hej!
Har en gentleman med spatt i båda bak sedan 10 år tillbaka, blev opererad för 9 år sedan. Vä bak är sammanväxt, men hö bak är inte helt sammanväxt. Han har i många år varit ohalt, och är så nu också. Däremot har han svårt att svänga, är irriterad när man ska kratsa motsatta bakbenet och står ofta så han avlastar högerbenet. Nu är han tjock från hasen ner till kotan och ökad värme mest vid hasen. Han är inte jättetjock, men det är ändå skillnad från tidigare. Vad tror ni, är det spatten som spökar igen? Brukar era spatthästar få lite svullna ben när spatten är aktiv? Vad jag kan minnas har han inte blivit det innan.
Kram Hanny

Sv: Tjocka ben på spatthäst?

Kom på en fråga till: Hur stor är risken att spatten på en 20 år gammal häst går upp i den högsta glidleden? De två understa är ju redan drabbade sedan många år...

Hade min häst avlastat ena benet, inte velat flytta vikten till ena benet så man kan kratsa hovarna. haft svårt och sväng, varit varm hade det varit veterinären nästa. Hästen verkar ha ont, kanske ganska ordentligt ont.

Risken att spatten går upp i övre leden är nog ganska stor, men det kan var en massa annat också och att hela benen blir svallna av själva spatten har jag inte sett.

Hade vet ute i går morse, då han kvällen innan var mer ovillig och tydligt halt på hö bak och hö fram, temp på 38.3. Morgonen när vet kom låg han på 39.6.Visade sig att han hade en infektion i kroppen som gjort honom öm i kroppen, så nu får han antibiotika, febernedsättande och smärtstillande. Har nog aldrig blivit så glad för en diagnos innan, tar mycket hellre en infektion än spattkomplikationer...

Liknande trådar

Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
792
Hästvård Jag behöver ventilera tankar och hoppas att ni kan hjälpa mig. Min gamla häst har svullnat i alla sina ben, värst i bakbenen. Ena bak...
Svar
14
· Visningar
3 997
Senast: zeus
·
Hästvård Jaha, då var det dags för oss med vår första "riktiga" hälta. Hittills har vi bara haft problem som massören kunnat lösa åt oss. I...
Svar
13
· Visningar
4 254
Senast: alice
·
Hästvård Skrev ju om valacken som efter att (som det ser ut - kommit loss själv) rullat fast i boxen natt mot mån och på mån morgon var...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag