Tjock valack

Fengur

Trådstartare
Hej!

Min ena islandshäst har lätt för att bli tjock av gräset. Därför har han bara kunnat äta ca 6 timmar och känns nu okej. Problemet är att jag inte kommer ha tid att åka och flytta honom till och från gräset längre så nu undrar jag om det är idiotiskt att låta honom äta hela dagen?
Äter hästar mindre på natten?

Jag ska börja rida honom lite mer nu då han har vilat en längre tid pga senskada. Om jag rider 5 dgr/ veckan ca 1 timme borde det väl gå bra?

MVH Sanna
 
Det är inte kvantiten utan kvaliten på ridningen som avgör om det skall bli viktnedgång eller inte.

Ja hästar äter mindre nattetid, så accepterar han att stå inne under dagen kan du ha honom ute nattetid istället. Om han inte besväras av eksem, så att du måste hålla honom inne på natten av den orsaken.
 
Jag hade tänkt att han ska gå i en hage utan gräs på dagen och sen få gå till gräshagen på kvällen. Är det sämre att låta honom äta på natten istället för på dagen? Jag tänkte om han mår bättre psykiskt av att kunna vila och hålla koll på saker på natten?

MVH Sanna
 
Vissa hästar tenderar till att hetsäta när de kommer till en mathage, om de varit utan mat en lång tid. Men finns det strån han kan knapra på, så bör det ju inte vara några problem. Du får helt enkelt prova dig fram hur din pålle är, och se hur han reagerar.

Jag antar att hagen inte är helt gräsbefriad, för det är heller ingen bra ide. Magen tar stryk av den fördelningen.
 
Hej!
Jag har läst lite gamla trådar om greenguard och tror att det skulle vara värt ett försök. Men jag funderar på en sak, om han bara äter halva dygnet kan han då få i sig för lite gräs? Ska jag prova i några veckor och om han går ner för fort låta honom äta utan den en stund/dag?

MVH Sanna
 
Att äta med munkorg halva dygnet, ger antagligen inte täckning för behovet av TS per dygn. Min pålla har greeguard på bete, men den är endast på om hon går 24 timmar per dygn annars får hon vara utan.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 864
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 732
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 139
Senast: Kicki081
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp