tjock ponny

M

mialina

Jag har lite problem med att få en bra foderstat till min ponny.
Hon har väldigt lätt för att bli tjock men blir trög om hon inte får mkt havre. Hennes foderstat ser ut som följer;

Morgon 1kg hö, 1kg havra, 5dl betfor
EM; 1kg hö
Kväll; 1,5kg hö, 1kg havre, 5dl betfor
Natt;1,5kg hö
Vi har två sorters hö var av ett som är mkt protein rikt. Hon får 1/3 av det protein rika höet.
Hon väger 450kg (lite överviktig) och rids minst en timme om dagen (mkt intervallträning, klättring osv)

Jag skulle själv vilja ge henne mer hö. behövs det? Blir dom tjocka av hö? Jag har hört att det är inte hö dom blir tjocka av utan det är kraften. stämmer det?

Sen har hon haft problem med gallor så jag tror har att göra med att hon får så mkt havre, finns det något annat jag kan ge henne för att hon ska bli piggare men slippa gallor?

tacksam för all hjälp
är inte så bra på det här...
 
Sv: tjock ponny

5 kg hö till en häst på 450 kg är inte mycket.. jag skulle nog försöka få upp givan till 7 kg..

har du analys på de båda grovfodrena? (de borde du ha när du vet att de ena innehåller mer protein osv)
 
Sv: tjock ponny

Hej!

Jag har samma problem som du med en tjockis till häst.

Jag tycker att du skall dra ner på kraftfodret rejält och öka höet.
Hästar är avsedda att äta gräs (lättsmälta fibrer och glukos).
De äter inte spannmål i det fria.

Betfor är bra det är just lättsmälta fibrer och glukos.

Grovfoder givan bör vara 1,5 kg/ 100 kg häst.
Du skall alltså ha drygt 6 kg till din ponny.
(Väger den verkligen 450 kg, det måste vara en rejäl ponny)

Problemet är dock att man på lite flegmatiska hästar och ponnyer behöver ha lite krut från havren.
Jag håller själv på att laborera lite med min pålles foderstat.

Min (525 kg) få följande

Hö 8 kg (7.5 mj och 40 g prot)
Betfor 5 dl (200 gram)
Havre 9 dl (500 gram)
Bryggerijäst knappt en dl

Lycka till
 
Sv: tjock ponny

hej
det är en d-ponny och hon är rättså grovt byggd med mycket muskler så hon väger ju endel. Dessutom är hon säkert 15-20kilo överviktig.
Jag har ändrat hennes foderstat idag för jag tyckte själv att hon fick för lite hö. nu får hon;
Morgon; 1,5kg hö, 0,5kg havre, 5dl betfor
EM; 1kg hö
Kväll; 2kg hö, 07kg havre, 5dl betfor, mineraler
Natt; 1,5kg hö

Jag har ökat med två kilo hö. finns det risk att hon går upp av det?
Är det kanske bättre att ge henne krafft pony istället för havre?
 
Sv: tjock ponny

vad gör du om höet har en kvot på 1,6? ger du bara grovfoder då för att hästen verkar bli för fet på 8 kg hö och 2 kg havre?
 
Sv: tjock ponny

det för fortfarande bara 6 kg hö.. för lite för en grov d-ponny anser jag..

hur är hon i humöret? är hon bara fet om magen eller har hon fettlager över hela kroppen (syns lättast vid manken, är den tunn eller kan man ställa en tekopp på den?)
 
Sv: tjock ponny

nu får hon följande
morgon: 1,5kg hö , 0,5kg havre, 5dl betfor
eftermiddag:1,5kg hö
kväll: 2kg hö, 0,5kg havre, 5dl betfor
Natt: 2kg hö
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
903
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 861
Senast: Fille
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp