Jag har en 13-årig D-ponny som jag tycker ser lite tjock ut. Man känner revbenen som man ska på ovansidan av magen, men när man t.ex. borstar i stallgången hänger magen ner och han ser verkligen tjock ut. Ägaren till stallet tycker att han är i perfekt hull och att han inte ska gå ner. Det är ju vanligt med fullblodsraser, t.ex. arab, att revbenen syns men att magen hänger ner eftersom de inte har några magmuskler (?). Men han är en ganska kraftig ponny, typ welsh cob-aktig och rids regelbundet. Kan det vara något som saknas i maten, eller är han helt enkelt byggd så? Ägaren till stallet sa att man inte kan "jämföra en shettis med ett fullblod", men jag har sett många ponnyer som ser ut som honom i kroppen men ändå har en mage som vilka andra raser som helst. Förr var han verkligen fet och hade till och med fett på ovansidan halsen, vilket ju kan vara farligt, men det har han inte alls längre.
Han är ledarhästen i hagen, så när han ätit upp sin hög med hö i hagen går han vidare till nästa (dock låter han den andra hästen som hade högen äta med honom) så han får i sig mer hö än han borde på morgon och middag. För att kompensera detta ger vi bara 2 kilo på kvällen, vilket ju är för lite för en hel natt.
Han har varit tjock hela tiden hos sig förra ägare och hon tyckte att han var jättefin och inte alls lika tjock som han brukar.
Han är ledarhästen i hagen, så när han ätit upp sin hög med hö i hagen går han vidare till nästa (dock låter han den andra hästen som hade högen äta med honom) så han får i sig mer hö än han borde på morgon och middag. För att kompensera detta ger vi bara 2 kilo på kvällen, vilket ju är för lite för en hel natt.
Han har varit tjock hela tiden hos sig förra ägare och hon tyckte att han var jättefin och inte alls lika tjock som han brukar.