Tjock ponny?

Luscha

Trådstartare
Jag har en 13-årig D-ponny som jag tycker ser lite tjock ut. Man känner revbenen som man ska på ovansidan av magen, men när man t.ex. borstar i stallgången hänger magen ner och han ser verkligen tjock ut. Ägaren till stallet tycker att han är i perfekt hull och att han inte ska gå ner. Det är ju vanligt med fullblodsraser, t.ex. arab, att revbenen syns men att magen hänger ner eftersom de inte har några magmuskler (?). Men han är en ganska kraftig ponny, typ welsh cob-aktig och rids regelbundet. Kan det vara något som saknas i maten, eller är han helt enkelt byggd så? Ägaren till stallet sa att man inte kan "jämföra en shettis med ett fullblod", men jag har sett många ponnyer som ser ut som honom i kroppen men ändå har en mage som vilka andra raser som helst. Förr var han verkligen fet och hade till och med fett på ovansidan halsen, vilket ju kan vara farligt, men det har han inte alls längre.
Han är ledarhästen i hagen, så när han ätit upp sin hög med hö i hagen går han vidare till nästa (dock låter han den andra hästen som hade högen äta med honom) så han får i sig mer hö än han borde på morgon och middag. För att kompensera detta ger vi bara 2 kilo på kvällen, vilket ju är för lite för en hel natt.
Han har varit tjock hela tiden hos sig förra ägare och hon tyckte att han var jättefin och inte alls lika tjock som han brukar.
 
Det låter inte som att han är fet/tjock/överhull, utan bukig. Det är ganska stor skillnad på om hästen är fet eller bukig (du kan säkert googla lite på bukig häst så hittar du nog mer fakta och andra trådar). Men det är förstås jättesvårt att säga, du kanske kan lägga in en bild?

Det du skrev om fullblodsraser förstår jag inte riktigt, det är inte så att vissa raser inte har bra magmuskler och att det är vanligare med bukighet då. Är det stallägaren som menar det också? Din stallägare kanske inte är så insatt i att bedöma hull och muskler? Du har helt rätt i att det finns jättemånga fina kallblod och ponnies som är jättefina i magmusklerna och inte har överhull eller är bukiga. Där har din stallägare en knepig inställnig tycker jag. Självklart ska du se till att din häst inte bara är i normalhull utan också vältränad.

OM det är så att hästen är bukig så kan det bero på flera saker, men en av anledningarna kan vara för lite träning av magmusklerna i kombination med fel foderstat. Det kan också vara så att han har svårt att bearbeta allt grovfoder han får i sig.

Det är också så att som ägare till en häst som är lättfödd (som din kanske verkar vara), så får man tänka lite annorlunda än andra hästägare. Min lättfödda korsning arab/ irish cob är en liten storhäst, och hon får 4,5-6 kg analyserat hösilage/ dygn vintertid. Just nu får hon 1,5 kg morgon, 1 kg lunch, 1 kg insläpp och 1,5 kg + halmnät kväll. Jag vet att man hemskt gärna vill ge sin häst många tuggtimmar, men med vissa hästar, särskilt lättfödda ponnies och kallblodsvarianter, går det bara inte att ge så mycket mat. Min stallkompis tre hästar får däremot mellan 10-12 kg per dygn. Det ÄR skillnad mellan hästar och hur de lägger på sig.

Så, för att kunna veta något över huvud taget om någonting :D, så behöver vi veta din foderstat, hur hans träning ser ut (du skriver att han rids regelbundet, men det är stor skillnad på ridning och ridning) och se bilder på kusen!
 
Hur löser du detta med ts som hästen behöver ha för att inte magen ska ta stryk?
Vi har torrt hösilage och min mycket lilla nätta swb skulle inte få i sig 1kg ts/100kg kroppsvikt och dygn om han bara fick 4,5-6 kg hösilage.

Jag löser det genom att hon får fri tillgång till halm under natten. Som tur är så passar det henne, eftersom hon äter av det. Annars skulle jag ha behövt leta efter ett hö/ hösilage med väldigt låga energivärden, så har jag också gjort tidigare men det är ganska svårt att få tag på.
 
Han går med två hästar som behöver ganska mycket mat och det är 3 högar med 3,5 i alla då de ändå byter högar med varandra. Som jag skrev börjar han på nästa hög när han är klar så jag skulle gissa på att han får i sig ca 4 kilo morgon och middag = ca 8 kilo + kväll 2 kilo = ca 10 kilo. Han får inget tillskott utom mineraler (som han inte äter? Gissar att han tycker att det är äckligt eller att han inte behöver)

Kan försöka fixa bild om det är nödvändigt :up:
 
Han går med två hästar som behöver ganska mycket mat och det är 3 högar med 3,5 i alla då de ändå byter högar med varandra. Som jag skrev börjar han på nästa hög när han är klar så jag skulle gissa på att han får i sig ca 4 kilo morgon och middag = ca 8 kilo + kväll 2 kilo = ca 10 kilo. Han får inget tillskott utom mineraler (som han inte äter? Gissar att han tycker att det är äckligt eller att han inte behöver)

Kan försöka fixa bild om det är nödvändigt :up:
det är ofta jättesvårt till omöjligt att utfodra hästar med olika matbehov tillsammans. Går det är det bra att dela på dem eller utfodra separat

Jag tycker ändå inte 10 kg låter särskilt mycket på en dag, min d-ponny äter lätt 15 kg och 8 kg tyckte jag kändes "lite" att ge honom. Jag hade hellre gett större giva på kvällen så att de har mat så länge som möjligt nattetid, om de står på stall, men det beror ju helt på vad grovfodret innehåller, om 10 kg är "mycket" eller inte.

Att hästen lämnar mineraler behöver inte alls betyda att de "inte behöver", det är ofta att det inte är gott. Prova blanda i en liten mängd "gott" foder och blötlägg så slinker de säkert ner.
 
Jag håller med Cherarriduracell, det är otroligt svårt att ha lättfödda hästar tillsammans med andra hästar. Jag har som du försökt med det i omgångar men det slutar alltid med att mitt sto är som en tunna.

Hur många kilo du ger säger egentligen ingenting så länge det inte är analyserat (är det det?). Det är energimängden per kg torrsubstans som kan ge dig inblick i hur många kilo din häst behöver per dag. 10 kg hö kan motsvara 5 kg av ett annat hö, och 15 kg av ett tredje eftersom höet innehåller olika mycket energi, proteiner m.m. Har du otur så kanske du just nu ger av ett hö med högt energivärde, vilket är det sämsta för just din häst. Så länge du inte gör en analys så är det omöjligt att göra en korrekt foderstat. Då får man försöka gå efter ögat i stället, men det kan vara ganska svårt när det gäller att bedöma protein och omöjligt när det gäller mineraler och vitaminer. Så fort du har gjort en analys så är det däremot plättlätt, och då har du allt svart på vitt. Utan en analys vet du heller inte hur kvoten ser ut mellan protein och energi, så i värsta fall ger du just nu ett hö med högt energivärde (tänk mycket pasta, man blir pigg och har energi men det är också lätt att lägga på sig) och lågt proteinvärde (tänk typ kyckling, fisk, kött, sådant man behöver för att bygga muskler). Ett sådant hö är fruktansvärt för lättfödda hästar, eftersom vi som ägare då måste ge en väldigt begränsad giva, plussa på med halm och plussa på med proteinfoder som inte innehåller energi. Typ omöjligt. Värdelöst för hästen, för dig och för din plånbok. Men som sagt, det där vet du inte förrän du har en analys.
 
Jag ska se om vi kan fixa fram en analys. Vi hade det med det förra höt men eftersom vi inte fattade något var det rätt värdelöst :o

33vyt8l.jpg

Dålig bild men jag kan ta en bättre senare
 
Ja du får gärna ta fler bilder från olika vinklar och även bakifrån/ framifrån. Kolla du om du kan få tag på en analys, så kan vi hjälpas åt att titta på den.

Av just den där bilden så tycker jag att han ser ut att vara ganska muskelfattig överlag, både över korset, lår, buk, bogparti, manken. Halsen syns ju inte på bilden så det går inte att säga något om, och ryggen är svår att se utifrån bilden. Om du känner revbenen, som du sa, så handlar det nog snarare om att han är bukig än att han har överhull.

Här är förresten en bra video om överhull:

Så det ser ut som brist på muskelbyggnade träning och/ eller proteinbrist.
 
Av just den där bilden så tycker jag att han ser ut att vara ganska muskelfattig överlag, både över korset, lår, buk, bogparti, manken. Halsen syns ju inte på bilden så det går inte att säga något om, och ryggen är svår att se utifrån bilden. Om du känner revbenen, som du sa, så handlar det nog snarare om att han är bukig än att han har överhull.
Det tror jag säkert, vi har under vintern inte kunnat rida så hårt och när vi kunnat rida har det varit i paddocken. Det tycker han ju såklart inte är kul att bara vara där hela tiden och då anstränger han sig verkligen inte över huvud taget.
Men nu när det börjar bli ljusare kan vi rida ut även på vardagarna, och han går mycket bättre när vi rider ut. Idag gick han några steg i galoppen där han verkligen bar upp sig jättebra så jag tänkte att då rider vi ut en tid framöver så får vi se sen om det bara är så att han kanske bara inte har några magmuskler?

Tycker du att vi ska köpa något proteintillskott? Eller måste vi fixa en analys först? :angel:
 
Det tror jag säkert, vi har under vintern inte kunnat rida så hårt och när vi kunnat rida har det varit i paddocken. Det tycker han ju såklart inte är kul att bara vara där hela tiden och då anstränger han sig verkligen inte över huvud taget.
Men nu när det börjar bli ljusare kan vi rida ut även på vardagarna, och han går mycket bättre när vi rider ut. Idag gick han några steg i galoppen där han verkligen bar upp sig jättebra så jag tänkte att då rider vi ut en tid framöver så får vi se sen om det bara är så att han kanske bara inte har några magmuskler?

Tycker du att vi ska köpa något proteintillskott? Eller måste vi fixa en analys först? :angel:

Aha, då ska han helt enkelt sättas igång igen efter en längre vila. Då skulle jag definitivt försöka ordna fram en analys, men i väntan på det också lägga på med något proteinfoder som inte innehåller en massa extra energi. Ett exempel på det är Krafft Muskel, men det finns förstås andra också.

Och sedan kan det vara klokt att fundera både två och tre gånger över hur du ska lägga upp träningen. Tänk dig att det är ett långsiktigt projekt, det kommer kanske ta ett år innan du börjar se någon riktig skillnad (men du kommer förstås märka skillnad innan det också). Du skulle kunna rida ut "som vanligt" under det kommande året, men jag tror nog att du behöver tänka om lite mer och använda ridtiden mycket mer till muskelbyggande övningar. Det finns en hel del trådar här på Buke om muskelbyggande övningar att göra på uteritter och på bana, så för mig var det väldigt bra att försöka lista upp en massa sådana i min riddagbok och göra ett schema för att se till att jag gick igenom hennes muskler ordentligt varje vecka. Man kan tänka lite som med ens egen träning, det är ingen idé att lägga all tid på förbränningsträning om det är musklerna man vill åt. Då måste man helt enkelt se till att använda musklerna.

När du fått analysen kommer du också att kunna se hur du ska ändra foderstaten, jag tycker det verkar onödigt att gissa sig till hur mycket proteiner m.m. han får i sig när du nu ska hjälpa din häst för att må bättre :)
 
De senaste 3 månaderna har jag ridit ganska mycket dressyr och muskelbyggande med ponnyn. Idag när jag kollade igenom honom tyckte jag faktiskt att han fått lite muskler fram på bogen. Men eftersom jag inte är så bra på att bedöma det tänkte jag att jag frågar här, sådär 4 månader efter ;)

Lägger en bild från idag (den översta) och en från i vintras som är samma som jag visade där uppe. Syns det någon skillnad?
2d0cjlh.jpg

På denna bilden tyckte jag att han såg väldigt svankig ut, tills jag såg att jag tog bilden lite överifrån så man ser lite av andra sidan rumpan. Bilden är alltså lite missvisande just där.

I vintras:
30a7uo7.jpg


Vad jag kan se behövs främst mer muskler över ryggen, även om det såklart behöver fyllas ut lite överallt.
wcgz6c.jpg
 
Söt ponny!
Tycker inte den är tjock utan snarare tunn över ryggen.
Titta under rörelse så kommer säkert den lilla hängmagen han har vara borta.
Släpper ni snart på gräs så löser sig säkert det då annars kanske det kan vara bra att ge tex lite lusern för att få i den lite mer protein och mer massa på ryggen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 699
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 844
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 500
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 380
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp