Tjock päls fortfarande?

Ireland

Trådstartare
Vad kan det bero på om ens häst fortfarande har ganska lång päls? Min fullblodskorsning på 5 år har haft mycket päls kvar de senaste veckorna. Han fällde ett tag i maj rejält, sen stannade det liksom av helt. Började ge honom b-vitamin (inte bara pga det) och det satte igång lite igen. men han har fortfarande ganska lång päls. Han brukar ju inte få de ens på vintrarna.
Kan det bero på att han fryser väldigt lätt och att det ofta varit ca 20 grader på dagen och 8-15 på natten? Är ju aldrig jämn temp här i sverige längre...
 
Sv: Tjock päls fortfarande?

Det kan ju vara vädret, men har du kollat mask?annars ge honom en B- vitamin spruta vid veterinär, det tar bättre än B- vitamin i fodret!
 
Sv: Tjock päls fortfarande?

Tänkte göra en Kolla-Masken innan nästa avmaskning, vilket är snart..
Känns som att ta ut vet blir lite väl dyrt just nu.. Om det inte är allvarligare än att det är vädret.
 
Sv: Tjock päls fortfarande?

Min pojke har också vinterpäls kvar. Han har fått B-vitamin hela vintern/våren pga att han brukar fälla fort och bli väldigt smal. Han har ingen mask (har gjort träckprov) och uträknad foderstat. Han brukar alltid fälla och bli jättefin i pälsen på somrarna. Men nu är han fortfarande lurvig. Är lite mysko... :confused:
 
Sv: Tjock päls fortfarande?

Jag vet inte vad det är med detta året. Min 7 åring har också tjock päls kvar (inte vinterpälsen men betydligt mer än vad hon brukar ha på sommaren). Har inte mask (kollad träckprov), fått b-vitamin och bra foderstat. Min andra häst, 19 år gammal, har superfin sommarpäls.

Enda skillnaden dom emellan är att 7 åringen var klippt i vintras, det var inte 19 åringen.
 
Sv: Tjock päls fortfarande?

Exakt samma med min häst! Han var under vintern väldigt fin och "korthårig", började fälla jättebra på våren och var jättefin och så ... avstannade det låååångt innan det hela var färdigt.

Kollad mask; 0 på allt. För tredje året i rad. Uträknad foderstat under vintern så jag vet att han fått i sig det han skall och han var också jättefin under vintern. Magen helt ok, långsam invänjning till betet och bajset helt ok hela tiden. Installad på nätterna. Kompisarna, en åldring och en shettis, dom är jättefina... Och så min då, kallblod och yngst i gänget med sina 11 år.
 
Sv: Tjock päls fortfarande?

JAg har samma problem med mitt halvblod som är 2år. Fast igår började han fälla lite smått igen men under det han fäller är han näst intill presis kal!! Bakom frambenen liksom. Sen har han dom långa hårstråna kvar fast det är kort under. KONSTIGT!!!!!!:confused:
 
Sv: Tjock päls fortfarande?

Min som inte ville fälla ordentligt precis som din hade mycket mask, det visade sej på träckprovet. Efter avmaskning med rätt preparat så tog det inte mer än någon vecka innan all pälsen lostnade. :) Så det är mycket möjligt att din häst har mask.
 
Sv: Tjock päls fortfarande?

Min häst kör med "allround-päls" året om ;) Han blir aldrig riktigt lurvig på vintern - har liksom kort vinterpäls. På våren börjar han fälla men fäller bara "till hälften". För några veckor sedan fällde han lite till och sådär i mitten av juli brukar han ha ganska fin sommarpäls men aldrig sågär kortkort som en del får. Den "fina2 sommarpälsen kan man njuta av i några veckor...tills han börjar sätta päls igen. Jag bekymrade mig över fenomenet de första åren, men har slutat med det nu. Han bara är sån:smirk:

Avmaskad och B-vitaminmatad.
 
Sv: Tjock päls fortfarande?

cerrox skrev:
Min som inte ville fälla ordentligt precis som din hade mycket mask, det visade sej på träckprovet. Efter avmaskning med rätt preparat så tog det inte mer än någon vecka innan all pälsen lostnade. :) Så det är mycket möjligt att din häst har mask.
Han har börjat fälla lite nu igen. Men masken ska kollas! Tack för tipsen!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp