Tjock man, vad göra?

Daredevil

Trådstartare
Vet inte om den ligger rätt...

Min häst har gått och växt ut jätte tjock man, och precis innan jag hämtade hem henne, så klippte de manen på henne :mad::angel:
Nu är den jättetjock, bångstyrig och ligger på båda sidorna. Problemet är att hon inte låter mig rycka den, hon står bara och kastar med huvudet, och jag vill inte klippa ännu mer! Försökt med att fläta ner, men taglet är så tjockt att fläterna bara går upp, hur mycket jag än tar i.

Så HUR ska jag göra den tunnare och få den på samma sida?
Visa gärna bilder! :)

Sv: Tjock man, vad göra?

fläta fläta fläta är mitt råd

blöt manen och fläta sen halva...inte hela! ta ut dagen efter, blöt och fläta igen osv.
sen får man ta och tunna ur mannen allt eftersom med tex en trimkniv, den brukar hästar acceptera om man är försiktig.
Jag brukar ta en sax och tunna ut mannen med.

Ryck manen lite åt gången, passa på efter en ridtur när du sitter på ryggen, när du borstar...ta lite då och då!
Det är en del pyssel men resultatet kommer allt eftersom.

Lycka till :D

Försök att fläta. förstod inte riktigt hur du mena med att det inte gick att fläta? :S Men om det är för mycket man gör mindre flätor. :)

Min är inga problem att rycka men jag brukar använda mig av en trimmkniv och rycka med den blir ju inte samma hårda ryck då den skär av mannen ist. så jag rycker som vanligt men ist för att dra av med fingret så drar jag av med kniven

Jag flätar små flätor, ibland även 2 på samma ställe (mittbena) men de går bara upp, har flätat ner manen på min förra häst utan problen, men denna manen vill verkligen inte, det är som om manen inte vill vara kvar.
Ska fläta idag, så kan lägga in kort på den.... den är hemsk!

Dessa "uttunnings saxar" är de bra, blir det inte fult sen när hårstråna växer ut igen? Ibland får jag bara sån lust att raka av hela skiten, men det är ju ett halvblos :grin:

Har hört att de blir lätt tjockare man av att raka av den. :P det blir samma sak som om man rycker manen då man dra bort stårn sen växer det ju ut och det blir olika långa så det kommer man inte ifrån..

men vad ska man göra då?

Jag kan ju inte ha det så här, det ser så ovårdat ut!

tänker inte ha ngn travar man på henne heller... och klippa den vägrar jag, ser ju resultatet på det hela nu...

Bidde inga flätor idag... hade inga tofsar, men här kommer en bild på manen, på "fel" sida...
(www.bilddagboken.se)
98989_1250671871.jpg

Vet inte om det är bilden som inte stämmer, men den manen ser inte särskilt tjock ut, närj ag började läsa tänke jag mig en ardennerman.

Tycker den ser tunn ut på bilden. Min ponny har tjock man och den är ungefär mer än tre gånger så tjock som den på bilden.

Går den inte att fläta, låt den växa ut en bit, då blir det lättare att fläta. När den väl ligger ner så kan du klippa den snyggt.

Som jag förstod det så är det där den del av manen som ligger över på fel sida och att det är fullproppat med man på andra sidan.

Men jag kan ju ha missförstått det :)

Ja så kanske det är!

Men mitt råd står jag fast vid. Lika bra att låta den växa ut en bit så att den blir lättare att fläta, kanske gå och dra loss några strån om dagen så att man
sakta tunnar ur den något.

Min egen försöker jag rycka varje gång vi åker till klinik och hon ska drogas eller när tandläkaren kommer :p

Den manen kan ju inte vara svår att fläta:)

Ser ju tunnare ut än en normal man... Träna på att fläta och sen kan du klippa den snyggt i topparna i stället så att hästen får en rak "hopphästman" som har en längd på 12-15 cm.

Om du vill rycka manen och hästen är besvärlig får du antingen bremsa den eller droga den.

Är all man på samma sida?? annars tycker jag att den ser rätt tunn ut.. om det ligger en Massa man på andra sidan så skulle jag förska fläta över till den sidan där det är mäst man.. tror inte att jag skulle kunna få över alla man på min på höger sidan men skulle kunna få all man på vänster sida.. Jag tycker fortfarande att du ska pröva trimmkniv den kan man ju skära bort så det blir jämt där nere och det blir ju rakt men inte som om att man klippt den. :)

haha, det var ett smart tips!!

Jo, jag hade tänkt att låta den växa ut. men jag är ju otålig :angel:

Till alla er som missade så står det ovanför bilden:
här kommer en bild på manen, på "fel" sida...
Med andra ord, denna tuss ska ligga på andra sidan, på den andra sidan är det så fullt, att manen har börjat lägga sig framåt (den pekar framåt), ska se om jag kan fixa bild idag....

Har införskaffat en trim kniv. Men kommer det inte bli "stubbat" sen när det växer ut?

Blir frisering på schemat imon.

Varför kan hon inte vara som min förra pålle, som sänkte huvudet och stod och gäspade när man ryckte manen på honom :love:

Ahaa då hade jag rätt då :)

iaf, min ena hade åxå typ sådär mkt man över på andra sidan, jag använde trimkniv, det ser förjääääkligt ut... nu är det bara att härda och låta det se förtaskigt ut tills det har vuxit ut så jag kan pröva att fläta, håååårt!

Nepp det gör inte det på min iaf :D det kommer ju alltid finns strån som kommer ut men det blir inte stubb på min polle iaf..

Men du kan ju pröva det att du inte rycker manen utan liksom skär så du får den mer jämn eller hur man ska säga svårt att förklara

Okej, delade meningar här ;)

Vet inte om jag vågar trimma med kniven/ klippa om det riskerar att bli ännu värre.

Jag skulle rycka manen och sedan klippa den. Du kan också använda trimkniv som många har skrivit till att jämna till den om du inte vill klippa. Det blir inge stubb efter det. Gör man det på rätt sätt blir det snyggt, gör man det på fel sätt ser det förjävligt ut. Men så är det med allt antar jag..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 190
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar