Tjock kandarstång?

Lotus

Trådstartare
Vad tror ni om en kandarstång som är 2-2,2 cm tjock - är den ett snällt alternativ eller är den på tok för tjock för normalmunnen, om man nu kan säga att det finns en sådan? De flesta stänger jag sett är ca 14mm tjocka, är de ett bättre alternativ att prova? Denna stång har låg tungfrihet men är inte helt rak.

Jag har nu ett vanligt 14mm tjockt tredelat bett, så det blir ju betydligt mera i munnen åt mitt halvblod, som är 160 cm med ganska litet huvud. Jag vill ha en tredelad bridong till stången, helst en ännu tunnare än den jag har nu som tränsbett.

Jag tycker jag har hyfsad koll på storlekar i övrigt, men tjockleken på bett känner jag mig väldigt osäker inför. Vad har ni för erfarenhet?

Sv: Tjock kandarstång?

Jo, jag kan ju också tycka så, men vill inte ha en för skarp stång då jag inte ridit på sådan innan. Är det bättre att ta en smalare, som jag antar är skarpare, för attd et ska bli mindre grejor i munnen på hästen?

Välj den tunnare!

Kan hästen öht stänga munnen runt den tjocka stången?

Ta det smala, och håll i bridongen istället för i kandaren om du är osäker. Man lär sig hur kandaren funkar efterhand.

Jag har inte provat stången än, så jag vet inte vad hästen tycker. Har däremot jämfört tjocklek på bett, och alla gummibett (svarta sådana) är ännu tjockare än denna stång - kan hästar öht ha dessa i munnen? Vem använder sådana?

Har alltid tänkt på gummibett som snälla bett, men är det beroeonde på tjockleken eller materialet?

Det är en "gammal" regel att tjocka bett är snällare, ett bett som faktiskt får plats i munnen är så gott som alltid bättre, eller hur?

Ett tjockt bett tar en väldig plats i munnen, och är inte så bekvämt oavsett materialet. Speciellt inte med en nosgrimma som håller ihop munnen runt det. Då trycker det på lanerna påde upptill och nertill och hästen kan inte gapa för att komma undan trycket.

Ett gummibett kan dessutom ge friktionsskador, brännskador alltså. Gnugga ett gummibett och ett metallbett mot huden så känns det. Längden är alltså väldigt viktig, bettet får inte ha utrymme att glida i sidled.

Men en del hästar gillar det, det ger ju säkert en mjukare känsla mot lanerna åtminstone... Man får prova sig fram, olika hästar gillar olika saker.

Och jag har börjat fundera på hur hästar överhuvudtaget får plats med kandar i munnen. OBS! Inte menat som pik till er som rider med kandar, funderar bara i största allmänhet.

Du ska se ett bett vi har i stallet. En häst som har det. Skulle inte förvåna mig om det var 4-5cm tjockt. Kan ta foto och lägga ut imorrn.

jag tycker nog att tjocka bett kan vara mildare, men BARA så länge de inte är så tjocka att de inte får plats i hästens mun/stör hästen på annat vis. vilket bett en häst upplever som milt/skarpt skiljer sig mkt mellan varje häst.

"av 1000 bett öär 999 gjorda för ryttaren och 1 för hästen" :cool:

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter bett till min häst, som jag haft svårt att över huvud taget hitta något han trivs med. Jag har just nu ett 10 mm tjockt...
Svar
15
· Visningar
1 174
Senast: caballus
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 348
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 459
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka