Tjock i benet efter sparkar

Joyze

Trådstartare
Idag när jag kom till stallet upptäckte jag att min 4-årings ena bakben vad väldigt tjockt en liten bit nedanför hasen och typ en decimeter ner. Kunde inte hitta något sår. Han var inte varm, bara tjock. Han haltade inte men såg lite stel ut efter att ha travat på volt några varv.

Såg sedan när jag mockade att han har stått och sparkat i väggen, antagligen vid fodring (han och hästen i boxen brevid har krubborna precis tätt intill, extremt dumt) och han har till och med sparkat hål i cementväggen. Antagligen är det detta som har gjort att han idag var så svullen. Vad tycker ni man ska göra, ringa veterinär eller låta det vara ett par dar? Kan det ha blivit en inflammation eller något eller var det bara tjockt just idag efter alla smällar? Vad tror ni? Ska ut till stallet strax och se hur han ser ut nu, tänkte linda honom med back on track under natten och se hur det ser ut imorgon. Fint, vi som skulle tävlat första tävlingen på söndag men det blir till att avanmäla sig tyvärr :(

Sv: Tjock i benet efter sparkar

Min häst stod och sparkade mot väggen i transporten och blev svullen. Första veckan hade vi på back on track men svullnaden gick inte ner, så till slut ringde vi veterinären och dom sa absolut ingen värme, kyl benet! så vi kylde båda frambenen i 15 min vardera och efter någon dag gick svullnaden ner.

Det behöver ju inte vara samma skada din häst har fått, men om det är det och det inte hjälper med back on track så prova att kyla benet.

Usch så onödigt! Kan du inte köpa en gummikrubba och låta hästen äta ur den, en bit från den andra?

Troligen är det bara en överansträngning hästen har fått, men det kan ju vara något mer. Är den inte halt hade jag låtit den vila med hagvistelse, kanske någon promenad.

Akuta skador är det mycket bättre att kyla.

Åtminstonde de fem första dagarna. Sedan värmande.

Tack för era svar!
Så ni tror inte det är någon senskada? Bör jag tillkalla veterinär om det inte gått ner under natten? Eller bara kyla det och gå med honom?

Senskada elller ej så är det bäst att kyla. Senskador bör dessutom kylas i det akuta skedet.
Få ner svullnaden och eventuellt gör ett UL om du misstänker senskada.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Hästvård Det känns som att jag i princip bara startar trådar om sjuka hästar här, men just nu är det så mycket problem. För det första vill jag...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka