tjock i benen

Evenstar

Trådstartare
min sexåriga häst är ofta tjock i benen på morgonen (så gott som varje dag). kan det ha med fodret att göra? har hört att många hästar får lite tjocka ben på nätterna för att de står stilla, men hon har inte haft så förut, det har kommit på senare tid.

Hon har också varit lite för rund ett tag, men det går bara inte bort, någon som har bra tips på "bantning"?
 
Senast ändrad:
Sv: tjock i benen

Ett tag var min häst var ofta tjock i benen på morgonen... Visade sig vara för mycket protein... Fixade detta och nu e han jättefin i benen på morgonen igen..
 
Sv: tjock i benen

Det kan även vara så att den inte tål ett speciellt foder, min förra häst tålde inte krafft tex, blev jätte tjock i benen men jag ändrade till andra fodersorter, gav mineraler mm å hon gick fortfarande på samma proteinmängd men svullnaden försvann.
 
Sv: tjock i benen

Det beror säkert på fodret om hon inte varit tjock tidigare.
När jag gick över till årets havre blev min häst väldigt tjock i benen över natten.

Jag har bytt ut en del av havren mot havrefritt müslifoder och nu är hon väldigt fin i benen.
Vissa hästar är känsligare än andra... Lycka till!
 
Sv: tjock i benen

Det kan även ha med cirkulationen i benen att göra.
Min har inte så bra cirkulation i bakbenen och är lite tjock på morgonen men det brukar gå över så fort hon kommer ut i hagen.
 
Sv: tjock i benen

Antar för hästen ej rör sig så mycket...stillatående är ju lika med sämre bölodcirkulation..Vad har du själv gjort för att förebygga =?
 
Sv: tjock i benen

jag har inte gjort något för att förebygga det än... vet ju inte vad det beror på. men det kan kanske vara att hon fått stå lite för mycket den senaste tiden, hon har inte ridits så mycket utan bara gått i hagen. hon har varit lite lätt skadad nämligen.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 119
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 771
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 061
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: Lilla vän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp