Tjock i benen av HEL havre?

superstar

Trådstartare
Kan en häst bli tjock i benen av hel men ej av krossad havre? Jag misstänker att det ligger till så med min häst, men innan jag byter ut den hela havren (igen) så vill jag veta om det är helt omöjligt att de skulle kunna bli det och jag bör leta efter en annan anledning?

Jag har haft hästen i två och en halv vecka och gav i början 1,5 kg helhavre om dagen och ökade succesivt till den totala givan på 3 kg. Två dagar i rad var hon ganska svulen i båda bakbenen men inte varm eller så. Helhavren tog slut och jag gav krossad i stället (fortfarande 3 kg). Igår kom det hel havre igen och jag gick tillbaka till det och idag var hon tjock i benen.

Jag tänker ge henne krossad havre i stället men först vill jag ju veta om det är helt omöjligt att det skulle vara så stor skillnad?

Luddigt skrivet, förlåt.

Ullis

Sv: Tjock i benen av HEL havre?

Är det samma foderparti? Det kan inte vara så att den hela havren är fr årets skör. En del hästar kan reagera på färsk havre.

japp de kan dom bli...försurningar odyl...hade en haflinger förut som va tlock o "svampig" i benen...la sakta men säkert om hans foder så jag till slut enbart gav honom hästekraft,betfor,mineraler odyl..till sist hade han oxå seniga ben som alla andra hästar...hade han inte i början :smirk:

Nej, samma parti. Den krossade är aldrig mer än en vecka "gammal" (från det att den krossades).
Kom på igår att det kanske kan ha med gräset att göra också. Den (ganska) stora mängden kraftfoder + det fortfarande ganska näringsrika gräset kanske gjorde henne svullen.. Får väl se hur hon ser ut i morgon, efter ett par dagar med enbart krossad havre.

Ullis

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund är 7,5 år, blandras Jack Russel/Dansk-svenskgårdshund. Väger ca 16 kg och är ca 37 cm hög så stor för de raser som är i honom...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 274
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
S
Träning Hej! Nu är det så att jag och min familj precis har köpt vår första häst, en 10-årig halvblods valack som har gått en hel del hoppning...
2
Svar
29
· Visningar
7 413
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar